BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Milliárdos büntetést kapunk Simicska kizárása miatt?

Fennakadtak az Európai Bizottság ellenőrei azon, hogy a Közgép Zrt.-t kizárták a közbeszerzésekből. Annyira, hogy a győr-gönyűi kikötőfejlesztési projektből 25 százalék visszafizetést javasolnak.

Első körben több mint egymilliárd forintot bukhatnak a magyar adófizetők azon, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép Zrt.-t tavaly kitiltották a közbeszerzési piacról. A Világgazdaság információja szerint az uniós támogatású projekteket vizsgáló brüsszeli ellenőrök ugyanis a győr-gönyűi kikötőfejlesztési beruházás esetében 25 százalék korrekciót javasolnak. Magyarul a támogatási összeg negyedének a visszafizetését látnák indokoltnak. A nettó 6,89 milliárd forintos fejlesztés tenderkiírás szerinti 94,5 százalékos támogatásintenzitását figyelembe véve ez bő 1,6 milliárd forintot jelent.

A kikötőfejlesztésre kiírt eljárás volt az a közbeszerzés a „G-nap” után, amelyből kizárták a Közgépet, arra hivatkozva, hogy hamis adatot szolgáltatott. Mint később napvilágra került, a Közgép szerb alvállalkozójának zárt hajófedélzetéből hiányolt néhány négyzetmétert az ajánlatkérő, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság. Így, bár a legolcsóbban a Közgép ajánlkozott, a munkát végül nettó 6,89 milliárd forintért a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester központi cégével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel felálló A-Híd Zrt.-Swietelsky Vasúttechnika Kft. konzorcium vitte el. A Közgép 6,7 milliárdért vállalta volna a feladatot, igaz, ez is jócskán meghaladta az állami megrendelő által eredetileg becsült 5,52 milliárd forintos költséget.

A kikötőfejlesztés tehát több mint egymilliárddal drágábbra sikeredett az eredetileg tervezettnél, és ezt most még milliárdos büntetés tetézheti. A hamis adatszolgáltatás miatt a Közgép nemcsak a konkrét tendert bukta el, hanem a Közbeszerzési Döntőbizottság a legsúlyosabb szankcióval sújtotta: három évig nem indulhat semmilyen közbeszerzési eljáráson. A Közgép ugyan – ahogy ígérte, minden jogi eszközt bevetve – tiltakozott, mondván, csupán közvetítette az alvállalkozója által megadott paramétereket, illetve várják meg a kizárást a bíróság jogerős ítéletéig. A bíróság első fokon a Közgépnek adott igazat, ám a Döntőbizottság fellebbezésére lényegében az a döntés született, hogy nem kell megvárni a jogerős ítéletet, anélkül is eltiltható az építőipari cég. (Erre a receptre bármilyen apró projektben, bármely kis bakiért adott cég évekre távol tartható a közpénzes tenderektől úgy, hogy nincs módja érdemi védekezésre. Közben pedig eltűnik a piacról, mire az évekig tartó jogi procedúra végén kiderül, hogy nem is volt szó hamis adatszolgáltatásról.)

A miniszterelnök és volt barátja csörtéjének ezt a felvonását az uniós ellenőrök másként ítélik meg. Olvasatukban, amíg nincs jogerős bírósági határozat, addig a néhány négyzetméteres baki legfeljebb alkalmatlansági ok lehet, de nem tekinthető hamis információnak. Végeredményben a Döntőbizottság a céget hamis nyilatkozattétel miatt nem tilthatta volna el a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől három évre. Márpedig ha ez a logika érvényesül, akkor további következményekkel kell számolni. Minden olyan eljárás esetében, ahol bebizonyosodik, hogy a Simicska-céget jogtalanul zárták ki, a győr-gönyűi kikötőprojekthez hasonló büntetésre van esély.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek