BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fantombuszokra vettek fel támogatást

Magyarországon aktív autóbuszgyártók is főszereplői annak a botránynak, ami az állami támogatások lenyúlása körül pattant ki Kínában.

A Magyarországon aktív King Lion és BYD kínai autóbuszgyártók is főszereplői annak a botránynak, ami az állami támogatások lenyúlása körül pattant ki Kínában. Öt nagy cég jogtalanul vett fel összesen 120 millió dollár értékű szubvenciót Pekingtől olyan elektromos hajtású buszokra, amelyeket el sem készített – közölte a pénzügyminisztérium. Iparági források szerint még húsz kisebb buszgyártó vállalat is bűnös lehet, összesen 90 cégnél folytattak le vizsgálatot. A legtöbb pénzt a Volánbusz egyik ügyfele, a King Lion vette fel, 80 millió dollárhoz jutottak illegálisan – írja az AP. A vállalat vezetője a felelősségre vonás elől öngyilkosságba menekült. Arról még nincs hír, hogy letartóztatások történtek-e az ügyben, de ez csak idő kérdése.  Peking a támogatások másfélszeresét követeli most vissza és sokkal szigorúbb ellenőrzést vezet be. A közpénzekből finanszírozott támogatási formát pedig 2020-ban megszünteti, helyette a dízel és benzines járművekre kivetett többletadóból kaphatnak támogatást az elektromos járművek gyártói.

Döbbenetes lazaság jellemezte az állami támogatások felhasználásának ellenőrzését. A pénzügyminisztérium adatai szerint négy cég egyszerűen meghamisította a statisztikákat és le nem gyártott buszokra is felvették a támogatást. A pálmát a Gemsea Bus vitte el, amely felvette a pénzt, noha egyáltalán nem is gyárt elektromos buszokat, s ezzel 40 millió dollárral rövidítette meg az államkasszát.  A támogatást olyan cégek is felvették, amelyek innen-onnan összevásárolt alkatrészekből tákoltak össze mozgásképes e-járműveket, miközben az állami apanázst elsősorban fejlesztési célokra szánták.  

A csalássorozat hatalmas pofont jelent a kommunista vezetésnek, amely célul tűzte ki, hogy Kína az elektromos járművek gyártása terén világelső egyen, s ehhez nem is sajnálta a pénzt. A pénzinjekcióknak köszönhetően a célt sikerült is elérni, mivel tavaly Kína megelőzte az Egyesült Államokat az eladott alternatív hajtású járművek mennyiségét tekintve. A helyi piacvezető, a Komáromban éppen e-busz összeszerelő üzemét építő BYD pedig a globális gyártók listáján is megelőzte a General Motorst és a Nissant és – erős állami hátszéllel - világelsővé lépett elő. Ebben része volt annak az 5 milliárd dollárnak, amit Peking 2009 és 2015 között az iparág fejlesztéséhez támogatásként adott. A gyártók autóbuszonként 76 ezer, személyautónként pedig 7,5 ezer dolláros visszatérítést kaptak. Segítette a villanyautók elterjedését az is, hogy a nagyvárosokban a hagyományos gépkocsik rendszámáért fizetendő díjat megemelték, Sanghajban például 15 ezer dollárra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.