BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól jöhet a Magyar Nagydíjnak a tulajdonosváltás

Csúcsközeli látogatószámot érhet el idén a Hungaroring. A legtöbb nézőt a Magyar Nagydíj vonzotta, amelynek megrendezését nem befolyásolja a Forma–1-et működtető cég tulajdonosváltása.

A korábbiaknál is érdekesebbek, változatosabbak lehetnek a Forma–1-es futamok – erre számít Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója annak kapcsán, hogy az amerikai Liberty Media 8,5 milliárd dollárért többségi tulajdont szerez az autóversenyt működtető cégben (ennek közel a fele adósságátvállalás). A Forma–1 a világ egyik legsikeresebb sportvállalkozása, és ha egy tulajdonos ekkora összeget fektet be, annak pozitív hatása lehet a futamokra. De ebbe nincs beleszólása a Hungaroring Zrt.-nek – mondta lapunknak Gyulay. Kiemelte: az az érdekük, hogy a Magyar Nagydíj minél több nézőt vonzzon Mogyoródra, és ehhez hozzájárulhat a nagyobb show. A magyarországi verseny jövőjét nem érinti a tulajdonosváltás, hiszen a zrt. már korábban megkötötte a 2026-ig szóló szerződést Bernie Ecclestone-nal.

A Hungaroring rekonstrukciója azonban elkerülhetetlen. Idén felújították a mogyoródi pályát, de a lelátó, a főépület és a bokszutca korszerűsítése még várat magára. Szakértők szerint az épületeket célszerűbb lebontani, mint felújítani, és a közműveket is ki kell váltani. A tervek szerint új beléptetőrendszert építenének ki, és egy motorizációs élményközpontot is létrehoznának. A Hungaroring Zrt. által készített tanulmány szerint a beruházás költségét legalább 25 milliárd forintra becsülik.

A 2017-es költségvetésben ötmilliárd forintot biztosít az állam a Hungaroring fejlesztésére, ebből megkezdődhet a kivitelezési tervek elkészíttetése, illetve az engedélyek beszerzése. Ez időigényes, hiszen a kivitelezési tervek készítőit is közbeszerzésen kell kiválasztani – emelte ki a vezérigazgató. A bontáshoz körülbelül egy év múlva kezdhetnének hozzá; július 23-án meg kell tartani a Magyar Nagydíjat, illetve az azt követő versenyeket. Az építkezést az is befolyásolja, hogy mikor mekkora további költségvetési forrás áll majd rendelkezésre.

Állítólag a tervezett beruházásnak is szerepe volt abban, hogy a Bernie Ecclestone-nak fizetendő jogdíj mérséklődik a következő években. Egy ideig ez évente tíz százalékkal nőtt, 2012-től 7,5 százalékra mérséklődött az ütem, 2017-től 2026-ig pedig évi öt százalékra. Ennek alapján 2026-ig összesen 503 millió dollárba (140 milliárd forint) kerül a rendezés jogdíja. Egy 2014-es KPMG-tanulmány szerint azonban a Magyar Nagydíj évente több mint 17 milliárd forinttal járul hozzá a GDP-hez – csak az adó- és járulékbevételekből 7,5 milliárd forintot profitál a büdzsé (ennek több mint 30 százaléka áfa). A budapesti és a Mogyoród környéki hotelek telt házzal üzemelnek, és mintegy 69 millió ember nézi a futam élő közvetítését világszerte, ami 5,3 milliárd forint médiaértéket jelent.

Az idei Magyar Nagydíj a nemzetközi várakozásoknál jobban teljesített, közel annyian látogattak ki Mogyoródra, mint 2015-ben, a bevételek elérték az elmúlt évit – mondta Gyulay Zsolt. A teljes számvetés még korai, mert hátra van az idei utolsó nagy rendezvény, a DTM magyarországi futamát szeptember 23–24-én tartják. Idén mintegy 180 ezren nézték a helyszínen a Forma–1 versenyét, sok nézője volt a túraautó- (WTCC-) és a kamionos Európa-bajnokságnak, de a kisebb rendezvények is több tízezer látogatót vonzottak. Összességében idén mintegy négyszázezren látogathatnak ki a mogyoródi pályára, ami csúcsközeli nézőszám lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.