BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rendeződik az újautó-piac

Bár még sokkal kevesebb új autót sikerül értékesíteni, mint a válság előtt, a szakemberek szerint a piac visszatért a normális mederbe.

Az újszemélyautó-eladások száma ugyan még nem érte le a 2008-as gazdasági krízis előtti szintet, a piac – viselkedése alapján úgy tűnik – már túl van a válságon – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. Szerinte tehát nincs semmi meglepő abban, hogy az idén megugrottak az újautó-eladási számok. A napokban derült ki, hogy a DataHouse adatai alapján az év első nyolc hónapjában mintegy 25 százalékkal bővült az újautó-piac, egy évvel korábban ugyanis 49 ezer járművet adtak el, míg az idén ugyanebben az időszakban már több mint 61 ezret. A csúcsidőszakban, 2003-ban és 2004-ben egész évben több mint 208 ezer új autó talált gazdára Magyarországon, később ez a szám folyamosan csökkent, de még 2008-ban is több mint 158 új személygépkocsit értékesítettek az év folyamán.

A piac konszolidálódik, már nincsenek nagy ingadozások a havi értékesítési adatok között, kiegyensúlyozott lett a kereskedés – tette hozzá Gablini. A szalonokban is folyamatos a vásárlók érdeklődése. Idén augusztusban ugyan 44 százalékkal több új személyautót sikerült eladni, mint tavaly, de ez azzal is magyarázható, hogy az elmúlt év nyolcadik hónapjában beszakadt a piac, emiatt alacsony volt a bázis.

A magánvásárlók aránya is folyamatosan növekszik, és ez meglátszik az augusztusi adatokban is. Ilyenkor nyáron a cégeknél uborkaszezon van, vagyis főleg a magánszemélyek vesznek ilyenkor új kocsit. A magánvásárlások számának emelkedéséről számolt be Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke is, de hozzátette: a flottacserék is megindultak. Utóbbi folyamata a gazdasági válság idején mérséklődött, leállt, de most újra elindult. A kedvező hitellehetőségek is segítik a piac élénkülését, a vállalatok körében a lízing a bevett konstrukció, ráadásul a tartós bérleteknél a cégek visszaigényelhetik az áfát is, ami szintén kedvez az eladásoknak. Az MGE szerint az eddigi adatok alapján a piac az év elején vártnál gyorsabban növekszik, ezért az egyesület korrigálja majd a 2016-ra várt nyolcvanezres darabszámot. „Az idén akár kilencvenezer új személygépkocsi is gazdára találhat” – mondta Erdélyi.

Gablinihez hasonlóan ő sem lát semmi rendkívülit a növekedés hátterében, az zajlik, amire számítottak, csak a vártnál kissé gyorsabban.
Nemcsak az új, hanem a használt autók forgalma is tovább nő. Gablini szerint a behozott használt autók száma az idén elérheti a 160 ezret. (Egy évvel korábban több mint 122 ezer használt autót érkezett az országba.) A használtautó-piacról viszont az új autókéval ellentétben nem lehet elmondani, hogy visszatért volna az egészségesnek mondható állapotba.

Európában – például Csehországban – ugyanis általában az eladott autók fele-kétharmada új, a másik része pedig használt. Magyarországon viszont fordított a helyzet, ráadásul a behozott használt kocsik körülbelül 40 százaléka Euro I vagy Euro II-es, motorokkal rendelkezik. Importált használt személygépkocsikra a piacnak szüksége van – ismeri el Gablini. A szakember szerint azonban a kormánynak olyan jogszabályokat kellene alkotnia, amelyekkel a kisebb környezetterhelésű autók behozatását támogatnák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.