Az újszemélyautó-eladások száma ugyan még nem érte le a 2008-as gazdasági krízis előtti szintet, a piac – viselkedése alapján úgy tűnik – már túl van a válságon – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. Szerinte tehát nincs semmi meglepő abban, hogy az idén megugrottak az újautó-eladási számok. A napokban derült ki, hogy a DataHouse adatai alapján az év első nyolc hónapjában mintegy 25 százalékkal bővült az újautó-piac, egy évvel korábban ugyanis 49 ezer járművet adtak el, míg az idén ugyanebben az időszakban már több mint 61 ezret. A csúcsidőszakban, 2003-ban és 2004-ben egész évben több mint 208 ezer új autó talált gazdára Magyarországon, később ez a szám folyamosan csökkent, de még 2008-ban is több mint 158 új személygépkocsit értékesítettek az év folyamán.
A piac konszolidálódik, már nincsenek nagy ingadozások a havi értékesítési adatok között, kiegyensúlyozott lett a kereskedés – tette hozzá Gablini. A szalonokban is folyamatos a vásárlók érdeklődése. Idén augusztusban ugyan 44 százalékkal több új személyautót sikerült eladni, mint tavaly, de ez azzal is magyarázható, hogy az elmúlt év nyolcadik hónapjában beszakadt a piac, emiatt alacsony volt a bázis.
Gablinihez hasonlóan ő sem lát semmi rendkívülit a növekedés hátterében, az zajlik, amire számítottak, csak a vártnál kissé gyorsabban.
Nemcsak az új, hanem a használt autók forgalma is tovább nő. Gablini szerint a behozott használt autók száma az idén elérheti a 160 ezret. (Egy évvel korábban több mint 122 ezer használt autót érkezett az országba.) A használtautó-piacról viszont az új autókéval ellentétben nem lehet elmondani, hogy visszatért volna az egészségesnek mondható állapotba.
Európában – például Csehországban – ugyanis általában az eladott autók fele-kétharmada új, a másik része pedig használt. Magyarországon viszont fordított a helyzet, ráadásul a behozott használt kocsik körülbelül 40 százaléka Euro I vagy Euro II-es, motorokkal rendelkezik. Importált használt személygépkocsikra a piacnak szüksége van – ismeri el Gablini. A szakember szerint azonban a kormánynak olyan jogszabályokat kellene alkotnia, amelyekkel a kisebb környezetterhelésű autók behozatását támogatnák.