Cégvilág

Rendeződik az újautó-piac

Bár még sokkal kevesebb új autót sikerül értékesíteni, mint a válság előtt, a szakemberek szerint a piac visszatért a normális mederbe.

Az újszemélyautó-eladások száma ugyan még nem érte le a 2008-as gazdasági krízis előtti szintet, a piac – viselkedése alapján úgy tűnik – már túl van a válságon – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. Szerinte tehát nincs semmi meglepő abban, hogy az idén megugrottak az újautó-eladási számok. A napokban derült ki, hogy a DataHouse adatai alapján az év első nyolc hónapjában mintegy 25 százalékkal bővült az újautó-piac, egy évvel korábban ugyanis 49 ezer járművet adtak el, míg az idén ugyanebben az időszakban már több mint 61 ezret. A csúcsidőszakban, 2003-ban és 2004-ben egész évben több mint 208 ezer új autó talált gazdára Magyarországon, később ez a szám folyamosan csökkent, de még 2008-ban is több mint 158 új személygépkocsit értékesítettek az év folyamán.

A piac konszolidálódik, már nincsenek nagy ingadozások a havi értékesítési adatok között, kiegyensúlyozott lett a kereskedés – tette hozzá Gablini. A szalonokban is folyamatos a vásárlók érdeklődése. Idén augusztusban ugyan 44 százalékkal több új személyautót sikerült eladni, mint tavaly, de ez azzal is magyarázható, hogy az elmúlt év nyolcadik hónapjában beszakadt a piac, emiatt alacsony volt a bázis.

A magánvásárlók aránya is folyamatosan növekszik, és ez meglátszik az augusztusi adatokban is. Ilyenkor nyáron a cégeknél uborkaszezon van, vagyis főleg a magánszemélyek vesznek ilyenkor új kocsit. A magánvásárlások számának emelkedéséről számolt be Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke is, de hozzátette: a flottacserék is megindultak. Utóbbi folyamata a gazdasági válság idején mérséklődött, leállt, de most újra elindult. A kedvező hitellehetőségek is segítik a piac élénkülését, a vállalatok körében a lízing a bevett konstrukció, ráadásul a tartós bérleteknél a cégek visszaigényelhetik az áfát is, ami szintén kedvez az eladásoknak. Az MGE szerint az eddigi adatok alapján a piac az év elején vártnál gyorsabban növekszik, ezért az egyesület korrigálja majd a 2016-ra várt nyolcvanezres darabszámot. „Az idén akár kilencvenezer új személygépkocsi is gazdára találhat” – mondta Erdélyi.

Gablinihez hasonlóan ő sem lát semmi rendkívülit a növekedés hátterében, az zajlik, amire számítottak, csak a vártnál kissé gyorsabban.
Nemcsak az új, hanem a használt autók forgalma is tovább nő. Gablini szerint a behozott használt autók száma az idén elérheti a 160 ezret. (Egy évvel korábban több mint 122 ezer használt autót érkezett az országba.) A használtautó-piacról viszont az új autókéval ellentétben nem lehet elmondani, hogy visszatért volna az egészségesnek mondható állapotba.

Európában – például Csehországban – ugyanis általában az eladott autók fele-kétharmada új, a másik része pedig használt. Magyarországon viszont fordított a helyzet, ráadásul a behozott használt kocsik körülbelül 40 százaléka Euro I vagy Euro II-es, motorokkal rendelkezik. Importált használt személygépkocsikra a piacnak szüksége van – ismeri el Gablini. A szakember szerint azonban a kormánynak olyan jogszabályokat kellene alkotnia, amelyekkel a kisebb környezetterhelésű autók behozatását támogatnák.

újautó GÉMOSZ Jármű-kereskedelem Gablini Gábor
Kapcsolódó cikkek