Nincs túl jó passzban az Airbus: a páneurópai repülőgépgyártó harmadik negyedéves forgalma egy százalékkal 13,9 milliárd euróra zsugorodott, ennél jóval markánsabb, 87 százalékos volt viszont a profit zuhanása. A toulouse-i székhelyű cégóriás egy éve még 736 millió eurós nyereséggel büszkélkedhetett, ami mostanra 50 millióra olvadt. A hivatalos magyarázat szerint ezért a kedvezőtlenebbé vált adózási körülmények okolhatók. A befektetői megítélés szempontjából irányadónak számító, egyszeri tételektől megtisztított üzemi eredményen 21 százalékos zuhanás látszik: a tavalyi 921 millió euró helyén most 731 millió szerepel ezen a soron. Attól viszont nem kell tartani, hogy az Airbus munka nélkül marad, az utóbbi évek megrendelési boomjának köszönhetően 6700 repülő szállításáról van élő szerződésük.
A gyengébb negyedév ellenére a cég megerősítette az üzleti évre vonatkozó főbb számait, bár hozzátették, hogy a készpénztermelésben még van hová javulniuk, a szeptemberrel zárult három hónapban ugyanis 1,5 milliárd euróval csökkent a cash-flow. E téren a záró negyedév hagyományosan erős, most éppen hatmilliárd eurónak kell befolynia ahhoz, hogy a terv szerinti 1,2 milliárdos év végi állomány rendelkezésre állhasson, de ez Tom Enders vezérigazgató szavai szerint nem fog problémát okozni. A cash-flow csökkenésében szerepet játszott, hogy a cég állami kézben lévő exportfinanszírozó partnere a hozzá korábban benyújtott, hibás dokumentumokra hivatkozva felfüggesztette a támogatások folyósítását. Azt nem tudni, hogy a helyzet tisztázása meddig tart, addig viszont az állami pénzcsap biztosan zárva marad – írja a Marketwatch.
Az Airbus az idén 670 gépnél is többet szállít le megrendelőinek, ez a tervnél húsz darabbal több. Azért kell felpörgetniük a gyártást, hogy teljesíteni tudják a nyereségcéljukat. Nem lesz egyszerű, hiszen a legkeresettebb repülőjüknél, az új A320neo keskeny törzsű repülőnél és a nagyobb hatótávú A350-eseknél egyaránt lemaradásban vannak, amiért főleg a beszállítóikat hibáztatják. Sokat remélnek az új A330neo gyártásától, amely a jövőre indul. Az mindenképp biztató hír, hogy az átadott repülők számát a felvett új megrendeléseké meghaladja majd az idén. Az Airbus körüli fejlemények nem rázták meg az árfolyamot, sőt a jelentést 1,5 százalékos erősödés fogadta. A befektetők még mindig a múlt hónapban bejelentett költségcsökkentő lépések hatása alatt állnak. Akkor egyelőre ismeretlen mértékű leépítésekről és szervezeti egyszerűsítésekről, összevonásoktól jelentős megtakarításokat várnak.
Ellentétes irányban mozog a világelső Boeing, amely a harmadával, 2,28 milliárd dollárra növelte profitját a harmadik negyedévben, miközben árbevétele 7 százalékkal, 23,9 milliárd dollárra csökkent. A cégnek még maradt elég kapacitása arra is, hogy az idei, 745-750 darabos gyártási tervét öt-tíz repülővel megdobja – írja a Reuters. Bónuszként emelték idei profitvárakozásaikat: a korábbi 6,10-6,30 dollárhoz 70-90 centet tettek hozzá, míg a forgalomban félmilliárd dolláros pluszt várnak, ami az éves összbevételt akár 95 milliárd dollárra turbózhatja fel. Az árfolyam erre 1,2 százalékos erősödéssel reagált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.