Megzuhant az Airbus nyeresége
Nincs túl jó passzban az Airbus: a páneurópai repülőgépgyártó harmadik negyedéves forgalma egy százalékkal 13,9 milliárd euróra zsugorodott, ennél jóval markánsabb, 87 százalékos volt viszont a profit zuhanása. A toulouse-i székhelyű cégóriás egy éve még 736 millió eurós nyereséggel büszkélkedhetett, ami mostanra 50 millióra olvadt. A hivatalos magyarázat szerint ezért a kedvezőtlenebbé vált adózási körülmények okolhatók. A befektetői megítélés szempontjából irányadónak számító, egyszeri tételektől megtisztított üzemi eredményen 21 százalékos zuhanás látszik: a tavalyi 921 millió euró helyén most 731 millió szerepel ezen a soron. Attól viszont nem kell tartani, hogy az Airbus munka nélkül marad, az utóbbi évek megrendelési boomjának köszönhetően 6700 repülő szállításáról van élő szerződésük.
A gyengébb negyedév ellenére a cég megerősítette az üzleti évre vonatkozó főbb számait, bár hozzátették, hogy a készpénztermelésben még van hová javulniuk, a szeptemberrel zárult három hónapban ugyanis 1,5 milliárd euróval csökkent a cash-flow. E téren a záró negyedév hagyományosan erős, most éppen hatmilliárd eurónak kell befolynia ahhoz, hogy a terv szerinti 1,2 milliárdos év végi állomány rendelkezésre állhasson, de ez Tom Enders vezérigazgató szavai szerint nem fog problémát okozni. A cash-flow csökkenésében szerepet játszott, hogy a cég állami kézben lévő exportfinanszírozó partnere a hozzá korábban benyújtott, hibás dokumentumokra hivatkozva felfüggesztette a támogatások folyósítását. Azt nem tudni, hogy a helyzet tisztázása meddig tart, addig viszont az állami pénzcsap biztosan zárva marad – írja a Marketwatch.
Az Airbus az idén 670 gépnél is többet szállít le megrendelőinek, ez a tervnél húsz darabbal több. Azért kell felpörgetniük a gyártást, hogy teljesíteni tudják a nyereségcéljukat. Nem lesz egyszerű, hiszen a legkeresettebb repülőjüknél, az új A320neo keskeny törzsű repülőnél és a nagyobb hatótávú A350-eseknél egyaránt lemaradásban vannak, amiért főleg a beszállítóikat hibáztatják. Sokat remélnek az új A330neo gyártásától, amely a jövőre indul. Az mindenképp biztató hír, hogy az átadott repülők számát a felvett új megrendeléseké meghaladja majd az idén. Az Airbus körüli fejlemények nem rázták meg az árfolyamot, sőt a jelentést 1,5 százalékos erősödés fogadta. A befektetők még mindig a múlt hónapban bejelentett költségcsökkentő lépések hatása alatt állnak. Akkor egyelőre ismeretlen mértékű leépítésekről és szervezeti egyszerűsítésekről, összevonásoktól jelentős megtakarításokat várnak.
Ellentétes irányban mozog a világelső Boeing, amely a harmadával, 2,28 milliárd dollárra növelte profitját a harmadik negyedévben, miközben árbevétele 7 százalékkal, 23,9 milliárd dollárra csökkent. A cégnek még maradt elég kapacitása arra is, hogy az idei, 745-750 darabos gyártási tervét öt-tíz repülővel megdobja – írja a Reuters. Bónuszként emelték idei profitvárakozásaikat: a korábbi 6,10-6,30 dollárhoz 70-90 centet tettek hozzá, míg a forgalomban félmilliárd dolláros pluszt várnak, ami az éves összbevételt akár 95 milliárd dollárra turbózhatja fel. Az árfolyam erre 1,2 százalékos erősödéssel reagált.


