BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minimalizálhatóak a lopás miatti károk

A Transport Asset Protection Association Europe (TAPA, Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége) jelentése szerint Európa-szerte magas a közúti szállítmányokat érő incidensek száma. A káresetek azonban jelentősen csökkenthetők.

Az áru nemcsak addig van veszélyben, amíg a sofőr egy parkolóban pihen, hanem szervezett bandák, az autópályán haladva is megtámadhatják a járművet. Az elmúlt évben – derül ki a TAPA adataiból – Németországban 42,5 százalékkal növekedett a nagy értékű szállítmányokat ért lopások aránya, az Egyesült Királyságban pedig egy év alatt több mint a duplájára a bejelentett káresetek száma. Ezekbe az országokba, illetve a többi leginkább érintett régióba rendszeresen visznek szállítmányokat a Magyarországon működő fuvarozócégek. Biztonsági intézkedések nélkül ezeket is érheti incidens.

A kihívásokra válaszul a DHL Freight a nagy értékű, illetve a hőmérsékletérzékeny szállítmányok hatékonyabb védelme és monitorozása érdekében már öt évvel ezelőtt komplex szállítmánybiztonsági szolgáltatást vezetett be és fejleszt folyamatosan a magyar piacon, és a hálózatában is. A DHL Security Service alapeleme a cég budapesti központjában lévő nonstop online monitoringközpont. Ebben a nap 24 órájában Európa-szerte követik a vállalat Magyarország által szállított áruit, és valós idejű információkkal látják el a lehetséges kockázatokról a sofőröket az útvonalakra vonatkozóan. Ha a GPS-rendszerek és a folyamatos telefonos összeköttetés segítségével történő nyomon követéskor bármilyen rendellenességet tapasztalnak, a biztonsági szakemberek azonnal intézkedni tudnak, akár a rendőrség bevonásával, akár az előre tervezett útvonal módosításával.

A szolgáltatást fokozatosan fejlesztik: az útvonaltervezést már analízis segíti, amely figyelembe vesz minden lehetséges rizikófaktort. Ezek eredményeként jelentősen csökkent a hazánkból közúton szállított nagy értékű szállítmányokat (egyebek között autóipari, IT-, elektronikai cikkek, drága gyógyszerek) ért incidensek száma és a késve érkezett szállítmányok aránya. A konkrét értéket firtató kérdésünkre ugyan nem tudtak válaszolni, de elmondták, hogy a 2000-es évek elején akár néhány kamionnyi áru is eltűnt havonta a logisztikai piacon, amely aztán a feketepiacon talált gazdára (ez Magyarországra vonatkozik, bár többször előfordult, hogy nem itthon, hanem külföldön vették észre, és ott jelentették a lopást). A DHL a hasonló eseteket megelőzendő kezdett a fejlesztésbe, mely a prevencióra helyezi a hangsúlyt. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a lopásból keletkezett árukárok minimalizálhatók.

A nagy cégek nemcsak azt tekintik káresetnek, ha nem érkezik meg a szállítmány, hanem azt is, ha késik, és nem tudják időben elkezdeni a gyártást. A szolgáltatás erre is megoldást nyújt: figyelemmel kísérik, hol lesznek Európában tömegrendezvények, demonstrációk, időjárási anomáliák, úttorlaszok. Menet közben tudják ellenőrizni a kamion mozgását, alternatív útvonalat ajánlanak, ha pedig elkerülhetetlen a csúszás, időben tájékoztatják a céget, hogy úgy tudja időzíteni a gyártást.

Listavezető az Egyesült Királyság

A TAPA-tagok által jelentett, közúti szállítmányokat ért káresetek összértéke tavaly elérte a 75 millió eurót. A legfrissebb adataik szerint idén augusztusban az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) 13 országából 116 lopást jeleztek. Ezek összértéke megközelítette a 6,7 millió eurót. Az átlagos veszteség – a 79 értéket is megadó esetnél – meghaladta a 84 ezer eurót. A nagy értékű (százezer euró feletti) lopások száma kilenc volt. Közülük a legnagyobb (meghaladta az 1,45 millió eurót) az Egyesült Királyságban történt, a zsákmány pedig játékszállítmány volt.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.