BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsra futnak az eladások

Az adócsalás megelőzése érdekében áfaigazoláshoz kellene kötni a magyarországi rendszám kiadását – a kereskedők szerint ez tisztíthatná a használtautó-piacot

Meredeken nőtt az érdeklődés a használt autók iránt, az utóbbi évek átlagában 10-12 százalékkal emelkedett az átírások száma. Amíg 2012-ben még csak 404 ezer autót írtak át, idén ez a szám már meghaladhatja a 608 ezret – mondta egy keddi sajtótájékoztatón Frank György. A WeltAuto márkaigazgatója szerint ez azt jelzi, hogy az emberek szeretnék lecserélni az autójukat, és van is rá pénzük. A Volkswagen konszern márkáit importáló Porsche Hungaria használtautó-üzletágaként önállóan működő WeltAuto harminc hazai kereskedése egyenletes teljesítményt nyújtott az elmúlt években, vagyis évente mintegy hatezer használt autót értékesítettek. Az idén viszont 6300 gépkocsi eladásával számolnak. A WeltAuto értékesítési számainak növekedése egyrészt azért marad el a piaci trendtől, mert kevés a megkímélt, jó állapotú használt jármű, másrészt a vállalat továbbra sem akar behozni külföldről használt kocsikat – emelte ki a márkaigazgató. Beszerzési forrásaik a lízingcégek, a saját flották és a kölcsönzők maradnak.

A használtautó-forgalom egyik motorja a megállíthatatlanul növekedő import: 2012-ben hatvanezer autót hoztak be, idén pedig 143 ezer személyautó beérkezésével számolnak. A használt autóknál továbbra is nagyon sok a visszaélés, az idősebb példányoknál gyakori a kilométeróra visszatekerése, a fiatalabbaknál pedig az áfacsalás. A magánúton importált autókat országba érkezésük időpontjától kezdve általában a totális adóelkerülés jellemzi. Ráadásul az Európai Unió nem nehezíti meg az áfacsalást, mivel nincs központi adóhivatal, ahol az összes számla összefuthatna. Az áfát rendesen megfizető, legálisan működő kereskedések jelentős hátrányba kerülnek az ügyeskedőkkel szemben, ezért nekik nem éri meg az import, ahogy a WeltAutónak sem.

Egy romló tendencia is megfigyelhető: a tavaly behozott használt autóknak egy százaléka volt húsz évnél öregebb, idén már két százalék. A 16 és 20 év közötti autók tavaly 23, idén pedig 24 százalékot tettek ki. Az autók kétharmada tízévesnél idősebb. Ráadásul az így vásárolt használt autó tulajdonosa később általában féllegális műhelyekben javíttatja a járművet, mert a hivatalos szerviz túl drága számára. Ez pedig szintén megrövidíti az államkasszát.

Az viszont kedvező, hogy a központi adattárból már lekérdezhető az autók kilométerórájának állása, ennek következtében megjelentek a használtautó-piacon a sokat futott magyar autók – emelte ki a márkaigazgató. A kedvezőtlen folyamatokon sokat javítana, ha a törvényhozás például a regisztrációs adó változtatásával preferálná a környezetkímélőbb autók vásárlását és fenntartását. Frank szerint az áfacsalás megelőzése érdekében áfaigazoláshoz kellene kötni a magyarországi rendszám megszerzését. Annak az országnak az adóhatósága, ahonnan a jármű származik, kiadhatna egy igazolást arról, hogy az autó után megfizették az áfát. Ez a nepperek tevékenységét is megnehezítené – emelte ki a márkaigazgató.

Több járműipari együttműködésről született döntés

Több, a járműipart érintő lépés is történt kedden: a kormány például stratégiai partnerségi megállapodást kötött a kínai Yanfeng Automotive Interiors autóipari beszállító céggel, a társaság jelentős technológiai fejlesztést hajt végre pápai telephelyén. Mindeközben több jelentős cég – a Magyar Telekom, a T-Systems Magyarország Zrt., az Elmű Zrt., a Knorr-Bremse Fékrendszer Kft. – is csatlakozott a zalai autóipari tesztpálya-fejlesztési együttműködéshez. A dokumentum aláírásakor Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára kiemelte, hogy az internetgazdaság alapjaiban alakítja majd át az ipari gyártási rendszereket.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.