Tovább dagadt a Volkswagen dízelbotrányának amerikai számlája, miután a németek az utolsó függő kérdésben is előzetes megállapodást kötöttek a hatóságokkal és a 3 literes motorral szerelt Audik, Porschék és VW-k tulajdonosait képviselő ügyvédekkel.

Az emissziós botrányt tavaly ősszel kirobbantó környezetvédelmi hivatal (EPA) és a kaliforniai levegőtisztaság-védelmi bizottság (CARB) is elfogadta a konszern javaslatát, amely az érintett autók közül 60 ezernek a megjavításáról és a túl drágán átalakítható 19 ezer gépkocsi – többségében városi terepjárók (SUV) – visszavásárlásáról szól. Az egyezséget még a kaliforniai bíróságnak is jóvá kell hagynia. A 60 ezer fokozottan levegőszennyező dízel esetében a károsanyag-kibocsátásnak a szigorú amerikai határértékek alá szorítása szoftverfrissítéssel megoldható. A Bloomberg becslései szerint ha ezeket is vissza kellene vásárolniuk, az négymilliárd dolláros pluszterhet jelentene a VW-nek, amelynek e nélkül is 16,5 milliárd dollárjába került eddig az emissziós botrány amerikai szálának elvarrása.

Azt nem közölték, hogy a 3 literesek ügyének rendezése mennyit visz majd el, mert esetükben még egy nyitott tétel van: az autósok kártérítése. A 2 litereseknél típustól és évjárattól függően 5100-tól 10 ezer dollárig terjedő összegről van szó, s a károsultak képviselői a 3 litereseknél is ezt tartják tárgyalási alapnak. A VW ellen számos polgári és büntetőper és bírsággal fenyegető hatósági eljárás folyik még az Egyesült Államokban, ezért a számla végösszegét nehéz megbecsülni, de a 20 milliárd dollárral sokat tévedni nem lehet.