Néhány hete csekkolt be a Fairfood az ételrendelő gyűjtőoldalak sorába, ahol nagy a tolongás: újabban évente legalább három-négy új cég tűnik fel, és körülbelül ugyanannyi el, miután nem sikerül a túléléshez szükséges nagyságú falatot kiharapniuk a piaci tortából.

A piacvezetők toplistáján a tizenhét éve indult NetPincér és az ugyancsak éllovas Pizza.hu mögé egyelőre csak a 2010 óta aktív Falatozz.hu tudott felkerülni, megtalálva az online ételrendelés vidéki piaci rését. Veres László, a Falatozz.hu ügyvezetője szerint az újak többsége akkor vérzik el, amikor nem foglalkozik az indulásra kifejlesztett szoftverrel, amitől automatikus sikert vár anélkül, hogy mögé tenne elegendő humánerőforrást és intenzív online marketinget.

Az már kiderült, hogy a NetPincérrel szemben nem elég fegyver az alacsony jutalék, hiába volt nagy felhördülés, amikor a Foodpanda megjelenése után az éttermektől szedett jutalékot alig 10 százalékról 15–18 százalékra emelte a piacvezető társaság. Az oldal által generált forgalom ugyanis olyan jelentős volt, hogy a vendéglátósok inkább lenyelték a keserű pirulát, s csak kevesen mertek szerződést bontani velük. A huszonéves fiatalokból álló csapat által megálmodott Fairfood – mint arról Döbrentey Csaba, a cég egyik tulajdonosa beszámolt – a piacvezető jutalékának feléért szerződik a vendéglátósokkal. Néhány hete érték el azt a lefedettséget Budapesten, hogy minden kerületbe legalább két-három helyről tudnak rendelést továbbítani. A társaság az ételrendelőket nemcsak a gyomrukon, hanem a szívükön keresztül is meg akarja fogni: jutalékuk 20 százalékát jótékony célra, egy-egy időszakosan kiválasztott szervezet javára utalják át. Jelenleg a Bethesda Gyermekkórháznak akcióznak mézeskalács-árusítással, de az majd az ünnepek ihlette adakozási kedv múltán derül ki, hogy hosszú távon milyen erős kötődést generálhat, illetve generálhat-e egyáltalán a klikkelőkben a karitatív arculat, vagy így is, úgy is az a döntő, hogy hol találják a legnagyobb étel- és éttermi választékot. Ez jelenleg Budapesten a piac nagy részét uraló Netpincér és a másodikként számontartott Pizza.hu felülete, vidéken pedig a Falatozz.hu.


A legújabb gyűjtőoldal üzemeltetőinek információi szerint jelenleg 12-13 milliárd forintra taksált online ételpiacot nem véletlenül ostromolják az újabb és újabb vállalkozások. A témába vágó kutatások jó ideje azt jelzik, hogy egyre többen ragadnak telefont, és rendelnek online, ami ma már egyáltalán nem képzavar, hiszen az okostelefonokra szabott mobilbarát oldalak és az egyre komfortosabb applikációk révén a meleg étel beszerzéséhez a legrövidebb út ismét a telefonon át vezet.

Az online ételrendelők jellemzően 2500-3000 forint értékben vásárolnak, Budapesten naponta 10-12 ezer házhozszállítási rendelés fut be. Az online vásárlás egyre népszerűbb, egyelőre az üdülés, utazás, nyaralás kategóriában a legelterjedtebb, a legtöbbet rendelt termékek közé tartoznak még a könyvek és a számítástechnikai eszközök, valamint a meleg étel is a GfK Digital Connected Consumer (DCC) tanulmányának megállapítása szerint. Online vásárolni jellemzően a férfiak, a fiatalok, az aktívak, a magasabb végzettségűek és a magasabb státuszúak szoktak, nem véletlen, hogy az ételrendelési piac elsődleges haszonélvezője az új trendeknek.

Patika a neten

Az ételrendelő aggregátor oldalaknál bevált receptre épít a tegnaptól működő Patika.net: a vásárlóknak egyetlen doménnevet kell megjegyezniük, ahová klikkelve megrendelhetik gyógyszerüket. Az első ügyeletes online patika mégis más, mint az éttermi rendeléseket közvetítő oldalak, mert van saját üzlete, egy offline is elérhető pesti patika. A cég tízezer gyógyszert és más terméket kínál, akár egy órán belüli kiszállítással. A Patikanet Zrt. nagyívű fejlődésben bízik, mivel a csomagküldő vásárlások nálunk még alig 2,5 százalékos részt képviselnek az ugrásszerűen növekvő internetes kiskereskedelemben.