Cégvilág

Finom falat lett a cukrászat

Miközben sorra zárnak be a vendéglátóhelyek, az édességekre megnőtt a kereslet, gomba módra szaporodnak a cukrászdák, és egyre többen jelentkeznek a cukrásziskolákba és -tanfolyamokra, bár a frissen végzettek 80 százaléka két éven belül elhagyja a szakmát vagy az országot

Idén is növelték forgalmukat – az első tíz hónapban 7 százalékkal 840 milliárd forintra – a magyarországi vendéglátóhelyek, amelyek körében tavaly mutattak ki ugrásszerű, éves szinten 14 százalékos forgalomemelkedést, nem függetlenül az online pénztárgépek bevezetésétől. Az előző években, konkrétan 2006-tól egészen 2013 végéig a hazai vendéglátás vergődött – emlékeztetett elemzésében a Blokkk.com, rámutatva a vendéglátóhelyek egyenlőtlen területi elrendeződésének immár markánsan kirajzolódó tendenciájára: a pesti bulinegyed dinamikus fejlődésére, ahol 306-ról 565-re ugrott a vendéglátóhelyek száma, de megszaporodtak az italboltok, cukrászdák és a diszkók is ezen a területen az utóbbi hat évben. Italboltból például 353 van ott, míg korábban csak 178 ilyen vendéglátóhelyet tartottak számon a területen. Budapesten összességében nőtt, már 11 ezer felett jár a vendéglátóhelyek száma, ami csaknem 10 százalékkal több a 2010-ben regisztráltnál.

Mindeközben az ország keleti felében csökkent a vendéglátóhelyek száma. A vidéki vállalkozások szempontjából az italboltoktól elpártolt vendégek jelentik a kataszrófát, a jelenlegi, nagyjából 17 ezer italkiméréshez képest néhány éve még több mint 20 ezer üzemelt, a boltbezárásokat a szabályozás (az otthoni pálinkafőzés és a jövedéki adózás) több változása és az italféleségek adásvételének szigorúbb hatósági ellenőrzése is generálta – állapítják meg az elemzésben.

Mindeközben – mint arra egy mondat utal – felívelő pályát mutat a cukrászdák hálózata, ahol a 3840 működő egység 16 százalékos növekedést jelez. A számok mögött meghúzódó trendről a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének ügyvezető társelnökét, Selmeczi Lászlót kérdeztük, aki elmondta, hogy saját statisztikát még nem tudtak a jelenségről készíteni, de egyértelműen érzékelik, hogy sokan kaptak kedvet cukrászda nyitásához. Ennek eredményeként olyan új típusú – dizájn- és egészségtudatos vevőkörre építő – üzletek gazdagítják a hazai választékot, amilyeneket korábban vélhetően a megfelelő nagyságú kereslet hiányában nem nyitottak. Most viszont az édességek piaca felívelő ágba került. A cukrászdáknak jól jött a vasárnapi zárva tartás, mert annak hatására megnőtt a forgalmuk, de a boltzár eltörlése óta sem pártoltak el a vevőik.

A bejgliszezon kapcsán a szakember elmondta, hogy érzékelhetően növekszik a cukrászatok karácsonyi rendelésállománya az élelmiszerkönyvi védettséget élvező termékből, ami minőségjavulást hozott a kereskedelemben is, ahol a nem megfelelő minőségű, bejglinek nem nevezhető készítményeket már csak tekercsként forgalmazzák. Nagyon bejött az ország tortája kezdeményezés is, amely az utóbbi tíz év legnagyobb cukrászati sikerakciójává nőtte ki magát, a fagylaltszezon mellé helyenként számottevő pluszforgalmat hozva.

Az egyre jobban prosperáló édes üzletmenet sokakat vonz a pályára, ahol nemrég még államilag támogatottan folyt a hiányszakmának minősített cukrászképzés. Ma már a cukrásztanulók számára nem lehet panasz, a pályaelhagyók viszont sokan vannak. Akik itthon maradnak, és hosszú távra terveznek ezen a piacon, azok között újabban feltűnően sok az OKJ-s tanfolyamon végzett, tudatos, nem középiskolás korú pályamódosító. A sorra nyitó cukrászdák többsége mindezek ellenére cukrászt keres, a bérverseny már elkezdődött.

vendéglátás cukrászat
Kapcsolódó cikkek