BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kelendő az ingyenjogsi

Már több mint hétszázan tették le a tehergépjármű-vezetői vizsgát, és közel ötezren vesznek részt az állami támogatással folytatott képzésben. Az ötmilliárdos támogatási keretet még nem merítették ki.

Eddig 729-en szereztek jogosítványt az állami és uniós forrásokból finanszírozott haszonjárművezető-képzésen – tudta meg a Világgazdaság Pákozdi Szabolcstól, az OFA Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójától. E cég valósítja meg a kormányhivatalokkal közösen azt az országos programot, amelynek célja a logisztikai ágazatot sújtó hatezer fős, krónikus sofőrhiány felszámolása. Amíg e cél nem teljesül, a program garantáltan folytatódik – hangsúlyozta az igazgató. Jelenleg 4600, döntően tehergépjármű-vezető képzése kezdődött meg, és további kétezer fő megfelelt az előzetes szűrési feltételeknek. Ők a pályaalkalmassági (PÁV) vizsgálatra várnak, ezt követően kezdhetik meg a tanfolyamot. A regisztrált érdeklődők száma 36 800, közülük közel 11 ezer fő vett részt csoportos tájékoztatón, az előzetes szűrésen 8500-an mentek át. A képzések nagyobb hányada még folyik, a tanfolyamot befejezők közül sokan vizsgáznak a közeljövőben.

Alapfeltétel, hogy a jelentkező munkaadói szándéknyilatkozattal rendelkezzen, és vállalja, hogy a küldő cégnél hasznosítja majd friss jogosítványát. Hogy mennyi időre, azt a cég és leendő dolgozója közötti megállapodást rögzítő tanulmányi szerződés tartalmazza. A kormány másfél éve döntött arról, hogy az égető hazai sofőrhiány problémáján a képzés támogatásával próbál segíteni. Összesen ötmilliárd forintos európai uniós és hazai forrásból mintegy hatezer gépjárművezető részére fedezi a C és E kategóriás jogosítvány megszerzésének költségeit. A feltételeknek megfelelő jelentkezők számára az orvosi és pályaalkalmassági vizsgálat, a tanfolyam, egyszeri vizsgalehetőség, valamint a jogosítvány és a Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány (GKI kártya) kiállítása ingyenes. Nem kevés pénzről van szó, hiszen a tehegépjárműre, buszra való jogosítvány megszerzése normál esetben könnyen elérheti a félmillió forintot is.

A hatezer fő képzésére, illetve az előzetes szűrésre tervezett forrást tehát még nem használták fel teljes egészében – emelte ki Pákozdi Szabolcs. A „befogadó oldal”, azaz a programhoz csatlakozó munkáltatók száma is folyamatosan nő, közülük már 550-nel kötöttek együttműködési megállapodást. Ők írták alá azt a 4600 szándéknyilatkozatot, amelyek feldolgozása után megkezdődhetett a kiválasztási folyamat, majd a képzés. A számok is egyértelműen jelzik, mennyire fontos a hazai sofőrhiány enyhítése, és mennyire hatásos volt az erre életre hívott támogatott program – húzta alá Pákozdi. Mindeközben az iskolarendszerű képzés lehetőségeit is megteremtették, így a két megoldás várhatóan biztosítani fogja az ágazat munkaerő-utánpótlását.

Elég a nyolc általános is

A programban való részvételnek csak alsó korhatára van: a betöltött 18. év, autóbusz-vezetői képzés esetén pedig a 21. életév. Az ingyenes képzésben bármely, az említettnél idősebb, legalább nyolc általánossal rendelkező, magyar állampolgár részt vehet, akinek minimum 2 éves „B” kategóriás jogosítványa van, és az egészségügyi, pszichológiai és pályaalkalmassági vizsgálaton megfelel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.