Cégvilág

Super Mario mellé lőtt

Játszani szeretnek, fizetni már kevésbé a mobilosok – ezt tapasztalhatta meg most a Nintendo az első okostelefonra adaptált játékával, a Super Marióval.

Sokallják a játékosok azt a 10 dollárt, amennyiért Super Mario szerepébe bújva kimenthetnék a gonosz karmaiból az elrabolt Peach hercegnőt – és ez meg is látszódik a Nintendo árfolyamgörbéjén.

A japán videojáték-gyártó részvényei 18 százalékkal zuhantak azóta, hogy a Super Mario Run okostelefonos változatával december 15-én megjelentek a piacon. Hogy okos megoldás volt-e az érdeklődést felcsigázni, majd lelohasztani a játékkedvelők számára is meglehetősen húzós árral, arról eltérőek a vélemények, de az kétségtelen, hogy finomítani kell majd a Nintendo üzleti stratégiáján, ha az egyre nagyobb bevételeket generáló, 2,3 milliárd felhasználót elérő mobiltelefonos piacon meg akarják vetni a lábukat. Az Apple eszközeire ingyenesen le lehet tölteni az alapjátékot, de az első három szint teljesítése után már ki kell csengetni a 10 dollárt. A gond az, hogy a felhasználók zöme alig tíz perc alatt eljut idáig. Az Apptopia piackutató szerint a folytatásért azonban legfeljebb a letöltők egy-két százaléka hajlandó ennyit fizetni. Amennyiben 2 dollárra vinnék le az árat, akkor az alapjátékot letöltők egytizede fizetne a teljes verzióért. Ebben az esetben letöltésekből származó e havi bevétel a most várt 30 helyett 50 millió dollárra ugrana – írja a Bloomberg.

De nem fog, mivel a Nintendo üzleti szótárában az árengedmény nem szerepel. Az ingyenes letöltéssel az iparági szabványhoz alkalmazkodott a Nintendo, viszont a komplett játékért kért összeggel kilóg a sorból. Inkább az a szokás, hogy a gyártók a játék menete során különféle szolgáltatások, extrák megvásárlására veszik rá a felhasználót, ebből szereznek maguknak bevételt. Az kérdéses, hogy a magas árral felbosszantott, csalódott felhasználók osztályzatai mennyire rontották le a játék minősítését, mindenesetre a legtöbb értékelés a kettes és a hármas volt eddig az ötfokozatú listán. Ilyen alacsony értékekkel pedig elvileg be sem lehetne férni a Top10 közé.

Pedig a fogadtatás frenetikus volt, az App Annie adatszolgáltató szerint a Super Mario Run 17-én 138 országban vezette az ingyenes applikációk letöltési listáját, karácsonyra már csak 68 országban maradt az élen. Nem túl biztató, hogy hazai pályán, az okostelefonos letöltések világranglistáján harmadik Japánban Super Mario csak a harmadik helyre ért fel a legtöbbet bevételt hozó játékok körében. Nem véletlen, hogy az elemzőházak várakozásai között is nagy a szórás: a Nomura 300, a Macquarie 200 millió dolláros bevételt vár a forgalmazás első négy hónapjától. Az ellentmondásos start és a számos kritika visszaüthet majd jövőre, amikor a Super Mario Run jóval szélesebb közönség számára válik elérhető, a játék androidos platformra épülő változatát várhatóan a második félévben adják ki. Addigra a most előbukkant hibákat is korrigálni tudják. Ezt húzza alá Serkar Toto, a Kantan Games tanácsadó elemzője is, aki szerint az első igaz játékának első verziójával a mobilpiacon megjelenő Nintendót hiba lenne máris temetni, mint ahogy az is túlzott reakció volt, hogy a piacra lépés 2015 márciusi meghirdetése óta a magas elvárásokra alapozva 74 százalékot erősödött a Nintendo árfolyama. Új feladatokkal, játékszintekkel és elemekkel mindig lehet emelni az élményt, de a cél nem változik: Peach hercegnő kiszabadítása és a befektetők elégedettségének elnyerése, melyeknél nincs fontosabb.  

okostelefon játékpiac Super Mario
Kapcsolódó cikkek