BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Roncsprémiumprogramot javasol az MGE

A gazdasági válság óta először az idén lépheti át a százezret a hazánkban forgalomba helyezett új személyautók száma, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ugyanis 102 ezer gépkocsi eladásával számol – ismertette prognózisukat Erdélyi Péter elnök. A DataHouse hétfőn közzétett adatai szerint 2016-ban 96 550 új autót értékesítettek, miközben az MGE tavaly januárban csak

80 ezer, az évközi korrekció után pedig 92 ezer autó eladásával számolt. A piac tehát élénkül, de még jobb lenne a helyzet egy, a romániaihoz hasonló roncsprémiumprogram elindításával, amely a járműpark fiatalításában is segítene. A szomszédos országban kuponokat lehetett kapni a roncsautó leadásáért, amit aztán új autó vásárlásakor beszámítottak. Hasonló programot javasol most az MGE. A járműparkra ráférne a fiatalítás, főleg a használt importjárművek esetében lenne szükség az ösztönzők megváltoztatására, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy tavaly a 96,5 ezer új mellett 140 ezer használt járművet is behoztak, utóbbik kétharmada 12-13 évnél is idősebb – emelte ki Erdélyi.

Az MGE évek óta küzd a környezetvédelmi alapú adózás bevezetéséért. Hazánk egyike annak a nyolc uniós tagállamnak, ahol a zöldszemlélet nem érvényesül a gépjárművekkel kapcsolatos adórendszerben. A régióhoz képest Magyarországon a járművek forgalomba helyezési költsége is sokkal magasabb, ennek csökkentését is szorgalmazza az MGE. Az MGE a motorkerékpárok tíz éve változatlan regisztrációs adójának csökkentését is javasolja – mondta Szloboda Tamás, az MGE motoros szekciójának szakértője. A 80 köbcentiméter alatti motorok esetében eltörölnék a 20 ezer forintos adót, a 81–125 köbcentisek után 95 ezer helyett 20 ezret, a 126–500 köbcentisekre a jelenlegi 135 ezer helyett 50 ezer, az 501–900 köbcentiméteresekre a mai 180 ezer forint után az MGE javaslata szerint 120 ezer lenne a regisztrációs díj. Az ennél nagyobb motoroknál maradna a 230 ezer forintos tarifa. Tavaly egyébként szerényen nőtt az új motorok eladása, a 2015-ös 2088 után 2213 kétkerekű kelt el, s idén is bővülhet a forgalom.

A nagyjármű-piacon viszont inkább stagnálásra számít idén az MGE – emelte ki Dér Péter elnökségi tag. Magyarországon a régióban egyedüliként nem nőtt tavaly a 3,5 tonna feletti járművek eladása: 5516 új nagy tehergépkocsi talált gazdára, szemben a 2015-ös 5706-tal. A csökkenésnek több oka is volt: a legnagyobb piaci szereplő, a Wáberer’s, részben el volt foglalva a tulajdonosváltással, másrészt a pénzügyi befektető tulajdonába került cég vezetése a korábbi 3,5 év után egy évvel meghosszabbította az autók átlagos leadási idejét, így kevesebb új járművet „szívott” fel a piacról. Az autóbuszpiac nehéz év után van – mondta Dér, a járműpark frissítéséhez a tavalyi 411 darabnál kétszer-háromszor több új buszt kellene forgalomba helyezni. Az MGE idén legalább ötszáz új autóbusz forgalomba helyezését várja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.