BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszavette koronáját a VW

A dízelbotránytól eltekintve nem lehet oka panaszra a VW konszernnek, amely Kínának köszönhetően egy év után visszaszerezte első helyét az autógyártók között.

Ismét a Volkswagen csoport áll a globális autópiac első helyén, a németek 3,8 százalékkal több gépkocsit gyártottak tavaly, s 10,3 milliós darabszámukkal rávertek a 10,2 milliót készítő Toyotára. A legnagyobb ázsiai haszonjárműgyártót, a Hinót, valamint a kisautókat készítő Daihatsut magában foglaló Toyota csoport 2016-ban 0,2 százalékkal növelte eladásait

A harmadik helyen a korábbi évtizedek egyeduralkodója, a General Motors (GM) áll, bár összesített számaikat nem tették közzé, a kínai és az amerikai adatokat látva behozhatatlan az előnyük a mögöttük állókkal szemben.

A Volkswagent a 2015 szeptemberében az Egyesült Államokban kipattant, majd világméretűvé duzzadt károsanyag-kibocsátási botrány anyagilag megtépázta ugyan, de a vásárlók – a gigantikus bírságokat kirovó hatóságokhoz képest – elnézőek voltak. Szerencséjük is volt a németeknek, hiszen legnagyobb piacukra, Kínába legfeljebb a híre jutott el a botránynak, mivel ott minimális mennyiségben értékesítenek dízeleket.

Ennek megfelelően a VW csoport eladásai 12,2 százalékkal bővültek Kínában, ehhez az Audi és a Porsche modellek iránti fokozott kereslet is nagyban hozzájárult. A konszern az idén hárommillió fölé akarja növelni itteni eladásait. Euró­pában tavaly a VW konszern 3,5 millió személyautót értékesítve 3,5 százalékos bővülést ért el, a névadó márka megőrizte piacvezető helyét, félszázalékos visszaesés után 1,65 milliós eladott darabszámmal zárt december végén. Észak-Amerikában a dízelbotrány, Latin-Amerikában és Oroszországban a recesszió faragott le a forgalmából.

A Toyotánál az amerikai és a kínai forgalom keltett csalódást. A tengerentúlon a legnépszerűbb modellje, a Camry szedán eladásai estek váratlanul vissza, míg Kínában a piaci átlag alatti növekedést produkált – írja a Bloomberg.

A két vezető gyártó közötti versenyt az idén minden bizonnyal egy ember dönti el: Donald Trump, aki a hazai cégeket – így a GM-et, a Fordot és a Fiat Chryslert –, valamint azokat hozná helyzetbe, amelyek a gyártásukat az Egyesült Államokra fókuszálják. Az amerikai elnök a külföldön gyártott autókra 35 százalékos importvámot vetne ki, arra ösztönözve a cégeket, hogy termelőbázisukat – főleg Mexikóból – az USA-ba helyezzék át.

Ez a Toyotát érzékenyebben érintené, mint a VW-t, mivel a japánok függése Amerikától sokkal erősebb, mint a németeké. A Toyota igyekszik is Trump kedvébe járni, bejelentettek egy öt évre szóló, tízmilliárd dolláros amerikai fejlesztési tervet, munkahelyek ezreinek létrehozásával. Az új mexikói Corolla-gyár azonban csípi az elnök szemét, ott egymilliárd dollárért építenek évi kétszázezer autó kibocsátására képes, kétezer főt foglalkoztató üzemet. Más kérdés, hogy a Toyotának öt gyára is van az USA-ban, ahonnan évi 160 ezer autót exportál a világ negyven országába.

A VW csoportnak csak egy gyára van ott, a chattanoogai egységben jelenleg Passatok készülnek. De lehet, hogy Atlas és Tiguan hobbiterepjárókat is összeszerelnek majd ott, tekintettel arra, hogy a SUV-ok iránt hihetetlenül megnőtt az igény, s ebben a Toyota és a GM messze előzi a VW-t.

A világelsőségért vívott csatát még Martin Winterkorn, a dízelbotrányba belebukott VW-vezér hirdette meg tíz éve. A cél teljesült is, de mint azt Dietmar Voggenreiter, az Audi értékesítési igazgatója kijelentette, elmúltak azok az idők, amikor a rekordokat hajkurászták, ezért a 2025-ig tartó tervükben már konkrét célszámokat nem is fogalmaztak meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.