Cégvilág

Az ázsiai vásárlók húzzák fel a Christie’s eredményeit

A kiemelkedő főművek ára egyre magasabbra száll. 2016 öt legmagasabb árú aukciós értékesítése közül négy tétel a Christie’s árverésein kelt el.

A teljes aukciós forgalom a globális művészeti piacon csökken, jórészt a bizonytalan gazdasági-politikai környezet következtében – ez a Christie’snél sincs másképp, ahol az aukciós forgalomcsökkenés 22 százalék –, a legfelsőbb szegmensben, a kiemelkedő tételekre azonban továbbra is erős a kereslet.

A kiemelkedő főművek ára egyre magasabbra száll. 2016 öt legmagasabb árú aukciós értékesítése közül négy tétel a Christie’s árverésein kelt el. Az alsó szegmensben is élénkülés látszik, jórészt az online értékesítés egyre magasabb arányának köszönhetően, inkább a középső árkategória küzd nehézségekkel. Pozitív tendencia viszont az új belépők magas aránya, az aukciósháznál az ügyfelek között 32 százaléknyi új vásárló volt, és a privát eladások száma is nőtt 25 százalékkal.

Az online platformok forgalma dinamikusan emelkedik, tavaly 109 százalékos forgalomnövekedést regisztrált a cég, s ebben az értékesítési formában is 33 százalékos növekedést mutat az új belépők aránya. Az online összforgalom tavaly 217 millió dollárt lett. A globális művészeti piac változásaira, az ázsiai vevők szerepének felértékelődésére reflektálva, 2016-ban új irodát nyitottak Pekingben, ahol erősíteni szeretne, továbbá új zászlóshajónak szánt fiókot indít anak útjára 2017-ben Los Angelesben.

A tavalyi év legfontosabb árverési eladásai a Christie’snél: Claude Monet Szénaboglya című festménye a New York-i aukción 81,4 millió dollárért, Willem de Kooning Cím nélkül XXV. című képe, szintén New Yorkban, 66,3 millió dollárért, Rubens Lót és lányai című festménye londoni értékesítéssel 44,8 millió fontért. Tavaly szeptemberben New Yorkban eladtak egy kínai Song teáscsészét 11,7 millió dollárért.

Az ékszerdivízió 23 éve piacvezető, és tavaly is jó évet zárt, a genfi irodánál árverezett híres kék színű gyémántgyűrű, az Oppenheimer Blue 57,5 millió dolláros árával ékszeraukciós rekordot állított be. Hongkongban is piacra dobtak egy fontos ékszert, 158 millió hongkongi dollárért. Szintén Hongkongban értékesítették a Ratnaraj nevű ritka burmai rubint 78,9 millió hongkongi dollárért. Online platformon 8750 dollárért értékesítették Adolphe Braun 11 alpesi tájképét az 1860–70-es évekből.

Az árveréseken és online platformokon minden tételre vetítve 2016-ban 79 százalékos elkelési arányt regisztrálhattak, ez igen magasnak számít. A magánértékesítés továbbra is erősödik, tavaly 25 százalék volt a bővülés. A magas arány két fontos tényezőnek köszönhető, egyrészt a közgyűjtemények vásárlásainak, másrészt annak, hogy az ázsiai befektetők a nyilvános árverésektől egyre inkább a privát ügyletek felé fordulnak.

műkincspiac árverések christie's aukció
Kapcsolódó cikkek