Cégvilág

Még egy évig várhatunk az elektronikus buszjegyre

Az 54 millió eurós hitelkeret nagy részét már lehívták, és várhatóan egy év múlva indulhat Budapesten az elektronikus jegyrendszer. Tesztjelleggel már ezerötszázan utazhatnak elektronikus jeggyel.

A legújabb tervek szerint 2018 elejétől fokozatosan bevezethetik Budapesten az elektronikus jegyrendszert – tájékoztatta a Világgazdaságot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. Az új rendszer már igazodik az országosan átjárható jegy- és bérletrendszer feltételeihez, és a kibocsátott kártyák a közlekedési szolgáltatók között biztosítják majd az átjárhatóságot is.

A korábbi verzióhoz képest csúszik az indulás, mert át kellett tervezni az eredeti koncepciót. Most tehát úgy néz ki, hogy még egy év, és vége a bliccelésnek, hisz az új rendszer az ilyen utasok előtt szó szerint bezárja a kaput. A metróknál ugyanis – ahogyan Londonban vagy Párizsban – kapukat nyitnak meg az utasok előtt a személyre szabott kártyák miatt, a buszokra, a villamosokra pedig kártyaleolvasókat szerelnek fel. Már vannak egyébként, akik barátkozhatnak az új megoldással. Első körben a BKK szabadjegyre jogosult munkavállalói kapták meg a kártyákat (1500 darabot), majd a BKV Zrt. 22 ezer dolgozója és családtagjaik következnek.

[caption id="" align="aligncenter" width="500"]Kép: Világgazdaság Kép: Világgazdaság[/caption]

A beruházást alapvetően az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54 millió eurós hitelkeretéből, kisebb részben pedig fővárosi forrásból állják. Az EBRD-keretből eddig 44,4 millió eurót kötöttek le – válaszolta a BKK. Az eredeti kiírás alapján 44,4 milliós árajánlatot tett a Scheidt & Bachmann GmbH, mivel azonban a szerződést úgy kötötték meg, hogy a kapuk száma nem volt megtervezve, ezért ezt most pótolni kell. Emiatt szükséges lehet a többletforrások felhasználása is, de ez önmagában nem jelent új szerződést. A fővárosi forrásokat pedig alapvetően azokra a feladatokra kell fordítani, melyek a kivitelezői szerződésből kimaradtak. Edukációs kiadásokra, független minőségbiztosítási feladatokra, bizonyos építési, telepítési és szerelési munkálatokra, valamint szoftveres rendszerintegrációra kell még erőforrást fordítani.

Az EBRD-vel kiváló a BKK kapcsolata, nem merült fel a finanszírozás módosítása – hangsúlyozta a közlekedésszervező társaság. A BKK előző vezetése által felvett kondíciói azonban a mai pénzügyi viszonyok között nem túl kedvezők, ezért a pénzpiac több szereplője is érdeklődik a projekt finanszírozása iránt – emelte ki a társaság. Ennek lehetőségeit a BKK-nak mint közpénzből gazdálkodó szervezetnek kötelessége megvizsgálni, hogy a legkisebb teherrel valósuljon meg a projekt. A BKK – például spórolás miatt – nem tervezi, hogy bármely elemet elhagyjon, az viszont elképzelhető, hogy a projekt eredeti tervében szereplő funkciók közül néhányat más ütemezésben valósít meg.

Azt még nem lehet tudni, mikor kezdik el az M3-as metró felújítását, de a BKK tervezi a pótló autóbuszok felszerelését is érvényesítő készülékekkel. Ezek a buszok a metrófelújítás után is a főváros járműparkjának teljes értékű tagjai lesznek, ezért nem képez pluszköltséget a készülékek felszerelése. Az M3-as metró állomásaira pedig a felújításhoz igazodva szerelik fel a beléptetőkapukat. Az agglomerációs járatokat üzemeltető Volánbusz Zrt. járműveire is felszerelik majd a rendszer eszközeit.

 

Újratervezés

A beruházás áttervezésére egyebek között azért volt szükség, mert az eredeti szerződés nem tartalmazta a 2016 januárjától bevezetett elektronikus személyi igazolvány használatát a közösségi közlekedésben, sem a HÉV-ek és az agglomerációs autóbuszok átadását az államnak, ahogyan annak idején a személyszállítási törvény módosításával sem kalkulálhattak. Ezeket a változtatásokat a vállalkozóval és az EBRD-vel kötött szerződésbe is át kellett vezetni.

uniós források elektronikus jegy vonaljegy BKV budapesti közlekedés
Kapcsolódó cikkek