A legújabb tervek szerint 2018 elejétől fokozatosan bevezethetik Budapesten az elektronikus jegyrendszert – tájékoztatta a Világgazdaságot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. Az új rendszer már igazodik az országosan átjárható jegy- és bérletrendszer feltételeihez, és a kibocsátott kártyák a közlekedési szolgáltatók között biztosítják majd az átjárhatóságot is.
A korábbi verzióhoz képest csúszik az indulás, mert át kellett tervezni az eredeti koncepciót. Most tehát úgy néz ki, hogy még egy év, és vége a bliccelésnek, hisz az új rendszer az ilyen utasok előtt szó szerint bezárja a kaput. A metróknál ugyanis – ahogyan Londonban vagy Párizsban – kapukat nyitnak meg az utasok előtt a személyre szabott kártyák miatt, a buszokra, a villamosokra pedig kártyaleolvasókat szerelnek fel. Már vannak egyébként, akik barátkozhatnak az új megoldással. Első körben a BKK szabadjegyre jogosult munkavállalói kapták meg a kártyákat (1500 darabot), majd a BKV Zrt. 22 ezer dolgozója és családtagjaik következnek.
[caption id="" align="aligncenter" width="500"] Kép: Világgazdaság[/caption]
A beruházást alapvetően az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54 millió eurós hitelkeretéből, kisebb részben pedig fővárosi forrásból állják. Az EBRD-keretből eddig 44,4 millió eurót kötöttek le – válaszolta a BKK. Az eredeti kiírás alapján 44,4 milliós árajánlatot tett a Scheidt & Bachmann GmbH, mivel azonban a szerződést úgy kötötték meg, hogy a kapuk száma nem volt megtervezve, ezért ezt most pótolni kell. Emiatt szükséges lehet a többletforrások felhasználása is, de ez önmagában nem jelent új szerződést. A fővárosi forrásokat pedig alapvetően azokra a feladatokra kell fordítani, melyek a kivitelezői szerződésből kimaradtak. Edukációs kiadásokra, független minőségbiztosítási feladatokra, bizonyos építési, telepítési és szerelési munkálatokra, valamint szoftveres rendszerintegrációra kell még erőforrást fordítani.
Az EBRD-vel kiváló a BKK kapcsolata, nem merült fel a finanszírozás módosítása – hangsúlyozta a közlekedésszervező társaság. A BKK előző vezetése által felvett kondíciói azonban a mai pénzügyi viszonyok között nem túl kedvezők, ezért a pénzpiac több szereplője is érdeklődik a projekt finanszírozása iránt – emelte ki a társaság. Ennek lehetőségeit a BKK-nak mint közpénzből gazdálkodó szervezetnek kötelessége megvizsgálni, hogy a legkisebb teherrel valósuljon meg a projekt. A BKK – például spórolás miatt – nem tervezi, hogy bármely elemet elhagyjon, az viszont elképzelhető, hogy a projekt eredeti tervében szereplő funkciók közül néhányat más ütemezésben valósít meg.
Azt még nem lehet tudni, mikor kezdik el az M3-as metró felújítását, de a BKK tervezi a pótló autóbuszok felszerelését is érvényesítő készülékekkel. Ezek a buszok a metrófelújítás után is a főváros járműparkjának teljes értékű tagjai lesznek, ezért nem képez pluszköltséget a készülékek felszerelése. Az M3-as metró állomásaira pedig a felújításhoz igazodva szerelik fel a beléptetőkapukat. Az agglomerációs járatokat üzemeltető Volánbusz Zrt. járműveire is felszerelik majd a rendszer eszközeit.
Újratervezés
A beruházás áttervezésére egyebek között azért volt szükség, mert az eredeti szerződés nem tartalmazta a 2016 januárjától bevezetett elektronikus személyi igazolvány használatát a közösségi közlekedésben, sem a HÉV-ek és az agglomerációs autóbuszok átadását az államnak, ahogyan annak idején a személyszállítási törvény módosításával sem kalkulálhattak. Ezeket a változtatásokat a vállalkozóval és az EBRD-vel kötött szerződésbe is át kellett vezetni.