BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új keretbe helyeznék a magyar festészetet

Figyelemfelhívó aukcióval kezdi az évet a Kieselbach Galéria. Három napon át a galéria tereiben elhelyezett több mint 1500 képkerettel Kieselbach Tamás azt a hangsúlyos üzenetet szeretné átadni, hogy a magyar festészet nemzetközi átpozicionálásához szimbolikus és valóságos átkeretezés szükséges. Szerinte ugyanis a magyar festészet kvalitása nem marad el a világ élvonalától, csak a környezet, amelyben megjelenik, nem mindig engedi ennek észrevételét. A legtöbbször nem is tudatosul, hogy a keret milyen jelentős mértékben segíti vagy gátolja a műalkotás értékeinek észrevételét. Példaként az esemény megnyitóján megemlítette, hogy amikor Rippl-Rónai József Kalitkás nő című festményét Wiener Werkstatte-keretbe helyezték át, és a chicagói múzeumigazgató megjegyezte, mennyire illik a bécsi szecessziós keret a festményhez, az már annak a jele volt, hogy öntudatlanul összekapcsolta fejében egy ismert és magasan értékelt korszakkal és stílussal. A keret képes áthangolni, felerősíteni, megemelni a művet, karaktert és presztízst adhat a benne lévő képnek, és persze az ellenkezője is megtörténhet: elszürkítheti, jelentéktelennek mutathatja az alkotást, a műkereskedelem él is a vizuális befogadás hatásmechanizmusának pszichológiájával.

A galériában sűrű erdőként, nemcsak a falakon, hanem a mennyezeten és a padlón is elhelyezett keretek alkalmat adnak a galeristának az elmúlt 27 év tapasztalatainak összegzésére, hiszen ezek műkereskedői, műgyűjtői tevékenységének hordalékai, a kezén átment képek átcserélt keretei. A festmény rangját megmutató keret üzleti fogását először a francia impresszionistákkal foglalkozó műkereskedők alkalmazták: az akkor még ismeretlen festők alkotásait régi barokk keretekben árulták, emelve rangjukat. A művészek tetszését nem feltétlenül nyerte el a műkereskedők megoldása, de Kieselbach Tamás szerint a keret funkcióra készül, arra, hogy a kép a legtökéletesebb formáját nyújtsa, és magára vonzza a figyelmet sok más impulzus között.

Különböző célok különböző kereteket kívánnak, másként kell keretezni aukcióra, kiállításra vagy egy lakás falaira. Komplex, összetett feladatról van szó, amelyet visszaigazol a siker (eladás). A kiállítás példákkal igazolja a műkereskedő állításait, Csontváry Kosztka Tivadar, Rippl-Rónai József és Tihanyi Lajos egy-egy festményének fotója azt az esetet mutatja be, amikor a keretek értő megtervezését aukciós rekordárak igazolják vissza, míg Bernáth Aurél és Nagy István képei az egyéni festői stílushoz megtalált tökéletes tálalás példái.

Kereterdő (1000 keret + 10 kép)

Kieselbach Tamás háromnapos figyelemfelhívó installációja a magyar festészet átkeretezésének fontosságáról. A kiállítás megtekinthető: 2017. február 7. (kedd) 12 órától február 11. (szombat) 13 óráig a Kieselbach Galériában.


-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.