BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Komoly gondot okoz a szakemberhiány

A Continental cégcsoporthoz tartozó ContiTech Fluid Auto­motive Hungária Kft. biztosan profitálni fog az elektromos autók térnyeréséből – mondta a Világgazdaságnak Nagy Mihály ügyvezető igazgató

Hol tartanak a Makón és Nyíregyházán tervezett, öt-ötmilliárd forint értékű beruházások?

– A gépkocsik hűtő-fűtő csőrendszerének gyártásával foglalkozó makói üzemben már befejeződött a beruházás, a fejlesztéssel kilencezer négyzetméterrel nőtt a gyár területe és 33 százalékkal a gyártási kapacitása. Vállalatunk két telephelyén összesen több mint 35 ezer négyzetméteren folyik a termelés. A fejlesztésnek pedig már most érzékelhető hatása van a bevételünkre, amely tavaly 25 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és további növekedésre számítunk.

Nyíregyházán még folyamatban van a fejlesztés, a négyezer méteres csarnokot már felújítottuk, készül az új szerelőcsarnok és raktár, az első 150 munkatársunkat pedig felvettük, és januárban megtörtént a Volkswagen auditja, amely azt igazolja, hogy a gyár megfelel a konszern elvárásainak. A tervek szerint a szériagyártás márciusban megkezdődhet, és 2018 végére sikerül csaknem hétszáz fővel növelnünk a nyíregyházi gyárban foglalkoztatottak számát. A makói és váci telephelyünkön évente hatvanmillió termék készül, vagyis minden nap minden másodpercében kettő. Megrendelőink a legnagyobb autógyárak, minden ötödik Európában készülő autóhoz nálunk készülnek a hűtő-fűtő csövek.

Az állami támogatással megvalósult makói fejlesztés kapcsán azt ígérték, hogy 216 fővel növelik a létszámot. Sikerült elérni?

– Túlteljesítettük az elvárásokat, és 2015–2016-ban – a bérelt munkavállalókkal együtt – 1100 fővel nőtt a dolgozóink száma, az idén pedig újabb 126 fővel, így a két üzemben a foglalkoztatottak száma meghaladja a 3600-at.

Feltételezem, hogy a munkaerő-ellátás terén különböző problémákkal szembesülnek a váci és a makói telephelyen is.

– Vácott a munkanélküliségi ráta jóval alacsonyabb, mint Makón, viszont Budapest vonzáskörzetébe tartozik, és érződik a főváros elszívóhatása. Egy éve tapasztaljuk, hogy a fizikai munkakörökre egyre nehezebb új munkavállalókat találni. Van olyan időszak, amikor száz nyitott pozíciónk is van. Csongrád megyében magasabb a munkanélküliségi ráta, ezért Makón nincs jelentős probléma a fizikai pozíciókba való felvételek során, az elmúlt két évben nyolcszáz főt vettünk fel. Itt inkább a mérnöki pozíciók feltöltése jelent kihívást, valamint az, hogy az autóiparban jártas tapasztalt vezetőket toborozzunk. Ezekbe a pozíciókba gyakran Magyarország más részeiről kell elcsábítanunk jelentkezőket.

Tehát hiányzik a képzett szakember, ha pedig van, akkor még mindig számolniuk kell például a külföldre vándorlással.

– Valóban, cégünk is szembesül a munkaerő elvándorlásával, de ez a két telephelyet különbözően érinti. Makón nagyon alacsony a fluktuá­ció, csak néha találkozunk olyan esettel, hogy egy-két munkavállaló felmond, hogy külföldön próbáljon szerencsét. Vác térségében azonban erősebb a munkaerőpiaci verseny, ezért a fluktuáció is magasabb ott. A cégünket elhagyók többnyire más, a térségben lévő munkáltatónál próbálnak szerencsét.

Hogyan tudnak úrrá lenni ezen a helyzeten?

– Részben többet fordítunk a cég ismertségének növelésére, másrészt felvettük a kapcsolatot a szak- és felsőoktatási intézményekkel, és arra ösztönözzük a diákokat, hogy nálunk végezzék a szakmai gyakorlatukat, itt készítsék a diplomamunkájukat. Az a tapasztalatunk, hogy akik bekerülnek hozzánk, azok már nem nagyon hagynak el bennünket. Természetesen más cégektől is elcsábítunk szakembereket, ezt elvileg bárhonnan meg tudjuk tenni, mivel a nemzetközi karrierlehetőségek mellett versenyképes fizetéseket tudunk adni. A nálunk megszerezhető jövedelem messze meghaladja a magyar átlagot.

Milyen hatással lesz az elektromos autók térnyerése a hűtő-fűtő csőrendszerek gyártásával foglalkozó cégek, köztük a magyarországi gyárak életére?

– Az elektromos és a hibrid­autóknak több olyan rendszerük van, amelyet hűteni kell, ahogyan az akkumulátort is. Mindezek következtében ezekben az autókban kétszer akkora hűtőcsőrendszer található, mint a hagyományos benzines járművekben. A következő öt-tíz évben várhatóan ugrásszerűen megnő a kereslet a hűtőcsőrendszerek iránt, ezért magyar szakemberek aktív részvételével bővítjük a mexikói gyárunkat, és húszezer négyzetméteres új üzemet építünk Kínában. A mexikói üzemünkből már most is szállítunk alkatrészt a Teslának, Makóról pedig a BMW i8-as modelljébe kerülnek hűtőcsövek.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek