Cégvilág

Sarokba szoríthatja a kormány a Heinekent

Az önkényuralmi jelképek kereskedelmi hasznosításának tilalma után sem adná fel a magyar piacot a Heineken, a holland anyacég várhatóan tárgyalni fog a kormánnyal

Miután Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a hét elején előterjesztette az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú hasznosításának tilalmáról szóló törvényjavaslatot, a söripar és a közvélemény a Heineken és az Igazi Csíki Sör erdélyi vitájának újabb fejezeteként értelmezte a lépést. A beadvány azt vetíti előre, hogy tilos lesz Magyarországon horogkeresztet, SS-jelvényt, nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vörös csillagot vagy ezeket ábrázoló jelképet haszonszerzés céljából felhasználni, megjeleníteni, az azzal ellátott árut vagy szolgáltatást értékesíteni.

A hazai áruházak polcain nemcsak a Heineken sör, hanem például a San Pellegrino olasz ásványvíz címkéjén is találkozhatunk vörös csillaggal, a törvény „címzettje” azonban a kereskedők szerint a holland söripari konszern. A fejleményeket nem kommentálta lapunknak a magyar leányvállalat, a Heineken Hungária, mint ahogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége sem foglalt állást. Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője elismerte: a Heineken valóban érintett, de a sört senki nem akarja betiltani, a címkén lévő vörös csillagról van szó.

Egyedi határozatával a kormány felmentést adhat a tilalom alól, ha a kérelmező bizonyítja, hogy az önkényuralmi jelkép használata a társadalom érzékenységét nem sérti, a használatától való tartózkodás pedig súlyos és aránytalan érdeksérelmet jelent számára – mondta Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára.

Felidézte, hogy a Heineken szimbólumában a csillag négy sarka a víz, a föld, a levegő és a tűz, az ötödik pedig a mágikus erő, ami a főzet egyediségére utal. Mivel a Heineken egy 1864-ben alapított családi vállalkozás, világosan elkülöníthető az 1917-es bolsevik forradalomtól és a kommunista eszmétől.

A VOSZ főtitkára szerint a holland anyacég nem fog lemondani a magyar piacról, tárgyalásokat kezdhet a kormánnyal, szükség esetén uniós jogorvoslatot kérhet, hiszen a tilalom azt jelentené, a Heineken Hungária soproni és martfűi gyárában előállított sörök csomagolására ugyanúgy nem kerülhet rá az ismert embléma, mint az importtermékekre. Ha a vörös csillag látványára valóban érzékeny lenne a társadalom, akkor Dávid Ferenc szerint a Bajnokok Ligáját vagy a Forma–1-et sem lehetne itthon közvetíteni, hiszen a sörgyár szponzorálja ezeket az eseményeket, ezért rendszeresen feltűnik a logója.

A Heineken Hungária 2015-ben 51,6 milliárd forintos árbevételre tett szert és 511 főt foglalkoztatott, a holland anyacég a világ 192 országában van jelen. A Heineken és az Igazi Csíki Sör erdélyi harcában január vége mérföldkő volt: a szucsávai (suceavai) táblabíróság betiltotta az Igazi Csíki Sört, holott egy évvel korábban még elutasította a Ciuc sört megvásárló Heineken keresetét, amelyet a két sör nevének hasonlósága miatt adott be.

A székelyföldi gyártó erre reagálva ideiglenesen Igazi Tiltott Sörre keresztelte át a terméket. Lázár János a Heineken bojkottjára szólított fel, egyúttal jelezte, március második felében meglátogatja a csíki sörgyárat, amelynek segíteni szeretne. De a Heineken is továbbment: a napokban bíróságon támadta meg az Szellemi Tulajdoni Hivatalának másodfokú, jogerős döntését is, amely szerint – a romániai döntéssel szemben – bejegyezhető az Igazi Csíki Sör védjegy.

Heineken Pellegrino önkényuralmi jelkép söripar
Kapcsolódó cikkek