BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ausztria hatalmas katonai üzletet kötött: meglepő országtól vásárol harci repülőket – nem követi a magyarok példáját

Ausztria tizenkét Leonardo M–346 FA könnyű harci és kiképző repülőgépet vásárol. Az új M–346-os repülőgépek 2028-tól lépnek tényleges szolgálatba az osztrák légierőben, vagyis ekkortól kezdik meg a rendszeres repüléseket, a kiképzéseket és az éles feladatokat.

Ausztria lezárta a hosszú évek óta húzódó beszerzési folyamatot: a védelmi minisztérium hivatalosan megrendelt tizenkét darab, többfeladatú Leonardo M–346 FA könnyű harci és kiképző repülőgépet az olasz gyártótól. A gépek 2028-tól állnak szolgálatba, és azonnal átveszik a 2020-ban nyugdíjazott Saab 105-ösök helyét.

Ausztria hatalmas katonai üzletet kötött: Olasországtól vásárol harcirepülőket – nem követi a magyarok példáját
Fotó: AFP

Ezzel gyakorlatilag megszűnik az a több mint négyéves űr, amely a légierő képességeiben keletkezett a régi típus kivonása óta. A teljes csomag – repülőgépek, fegyverzet, földi szimulátor, pilóták és műszaki személyzet kiképzése, valamint a kezdeti logisztikai támogatás – megközelítőleg 1,5 milliárd euróba kerül.

Egy repülőgép listaára nagyjából 80 millió euró körül mozog. A üzlettel Ausztria megvalósítja a régóta tervezett kétflottás rendszert: ez egyszerűen annyit jelent, hogy az Eurofighterek őrzik a légteret, míg az új M–346-osok alkotják a könnyű, sokoldalú flottát – velük képzik a pilótákat, végzik a kisebb műveleteket. 

Eddig ez a második, könnyebb rész hiányzott. Ráadásul a beszerzéssel visszatér a pilótaképzés Ausztriába: amióta 2020-ban kivonták a Saab 105-ösöket, a leendő osztrák pilótáknak a repülős gyakorlati képzés nagy részét külföldön, főleg Olaszországban és Németországban kellett elvégezniük. Ez a helyzet 2028-tól megváltozik: az új M–346-os gépekkel a teljes alap- és továbbképzés ismét itthon zajlik majd. 

Ez olcsóbbá teszi a kiképzést és nagyobb függetlenséget ad a légierőnek. A repülőgép-vásárlás mellé Ausztria egy ipari együttműködési megállapodást is kötött Olaszországgal. Ennek lényege, hogy a 1,5 milliárd eurós projektből körülbelül 400 millió euró osztrák cégekhez kerül vissza: repüléstechnikai fejlesztésekre, alkatrészgyártásra, digitalizációs feladatokra, valamint anyag- és szenzorkutatásokra.

Magyarország inkább Csehországból szerzi be a gépeket

A Magyar Honvédség nyolc darab korszerűsített L–39 Skyfox sugárhajtású kiképző repülőgépet szerez be a cseh Aero Vodochody gyártótól, erősítve ezzel a hazai pilótaképzési kapacitást és a Gripen-flottához kapcsolódó átképzési rendszert. A beszerzés a légierő többéves modernizációs programjának része, amely a régi L–39 Albatros gépek fokozatos kiváltását célozza.

Az új típus a legkorszerűbb avionikával, üvegműszerfallal és fejlett motorvezérléssel rendelkezik, így jelentősen növeli a képzés hatékonyságát és biztonságát. Az első gépek már megérkeztek Magyarországra A megállapodás mindkét ország számára előnyös: Magyarország korszerű kiképzőflottához jut, miközben Csehország stabil megrendelést és ipari kapacitás-kihasználást biztosít az Aero Vodochody vállalatnak.

A szakértők szerint a közös projektek hosszú távon tovább erősíthetik a közép-európai védelmi együttműködést, különösen a pilótaképzés és a logisztikai támogatási területeken. A Skyfoxok várhatóan 2026 elejétől teljes üzemképességgel vesznek részt a magyar vadászpilóták képzésében.

Áttörés a hadiiparban: először lőtt le a levegőben vadászgépet egy pilóta nélküli drón

Áttörésről számolt be a török Baykar a hadiiparban. Egy pilóta nélküli vadászgép – amelyet hagyományosan földi célpontok megsemmisítésére fejlesztenek – először semmisített meg a levegőben egy másik vadászgépet.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.