Cégvilág

Továbbra is a Fitbit uralja a piacot

Rekordot döntött tavaly, az utolsó negyedévben a viselhető okoseszközök forgalma, 33,9 milliót adtak el belőlük, a piacot továbbra is a Fitbit uralja

A múlt év utolsó negyedévében 33,9 millió viselhető okoseszközt adtak el világszerte az IDC adatai szerint, ami 16,9 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, és az eddigi legnagyobb negyedéves forgalomnak számít ebben a szegmensben. A teljes évet vizsgálva még nagyobb a fejlődés, 2016-ban 102 milliónál is több okosóra, okoskarkötő, okosszemüveg és hasonló intelligens, hordható készülék kelt el, ez pedig 25 százalékos növekedést jelent éves összevetésben.

A piackutató cég elemzése jelentős változásokra hívja fel a figyelmet, mind a viselhető okoseszközöknél használt megoldások, mind a gyártók körében. A tanulmány szerint egyre kevesebb az egy célra használható készülék a piacon, és folyamatos az Android Wear előretörése. Ez azt jelenti, hogy míg korábban jellemzően egy-egy aktivitás mérésére lehetett használni például az okoskarkötőket, addig napjainkban már számos sporttevékenységet támogatnak, illetve az egészségmegőrzés egyéb területein is besegítenek.

További fontos változás, hogy újabb funkciókkal bővülhetnek ezek a készülékek, köszönhetően a technológiai fejlődésnek, hiszen közülük egyre több képes kapcsolódni a mobilhálózathoz, ami új alkalmazások futtatását teszi lehetővé, és természetesen kibővült kommunikációs lehetőségeket nyújt. Emellett azzal is jár ez a fejlődés, hogy a viselhető okoseszközök egyre inkább elszakadnak a mobiltelefonoktól.

A piacot továbbra is a Fitbit uralja, amely tavaly ráadásul bekebelezte a Pebble-t is, az egyik legismertebb okosóragyártó céget. Az IDC adatai szerint azonban a társaságnak változtatnia kell stratégiáján, mert azzal, hogy elsősorban az amerikai piacra összpontosít, drámaian leszűkíti a lehetőségeit. Az Egyesült Államok ugyanis a hordható okoseszközök területén is kezd érett piaccá válni, így ott nagyon nehéz jelentős növekedést elérni, ráadásul az Apple Watch is súlyos kihívást jelent a Fitbit számára. A helyzet komolyságát jól mutatja, hogy a vállalat értékesítése tavaly, az utolsó negyedévben több mint ötödével csökkent az egy évvel korábbihoz képest, piaci részesedése pedig 29-ről 19 százalékra esett vissza. A teljes évet vizsgálva ugyanakkor még 2,4 százalékos bővülést tudott felmutatni a Fitbit.

A második legnagyobb piaci szereplő a Xiaomi. A kínai cégnek nagyon bejött a nyitás a viselhető okoseszközök piaca felé, és hatalmas fejlődést tudott elérni a múlt évben, igaz, alacsony bázisról indulva. Az év utolsó három hónapjában több mint 90, míg a teljes esztendőben 30 százalék fölötti mértékben növelte értékesítését éves összevetésben. Az IDC becslése szerint tavaly összesen 10,7 millió kelhetett el az Apple Watchból, ami 7,9 százalékos visszaesést jelentett 2015-höz képest, de még így is az Apple volt a szegmens harmadik legnagyobb szereplője.

A piackutató cég elemzése rámutatott arra is, hogy a jellemzően csuklón viselhető okoseszközök mellett új kategóriák is kezdenek terjedni. Így például már átlépte az egy százalékot az okosfülhallgatók piaci részesedése – az eladott darabszámot figyelembe véve –, és hasonló a helyzet a szenzorokkal ellátott intelligens ruhákkal is.

Fitbit IDC
Kapcsolódó cikkek