Cégvilág

Tündérmese négy keréken

Lappföld közepe, az északi sarkkörtől északra nemcsak a Mikulás otthona, hanem a világ legnagyobb téli vezetéstechnikai központja is. A finnországi Leviben található minden autóőrült álmainak havas-jeges netovábbja, a karácsony és a húsvét egyszerre: a Porsche Driving Centre.

Európa északi határmezsgyéjén, a Barents-tenger partjától nem messze található Finnország legnagyobb síközpontja Leviben. A Porsche 2013-ban úgy döntött, hogy más látványosságot is idehoz: létrehozta a világ legnagyobb téli vezetéstechnikai központját egy elhagyatott, lápos területen. A Formula–1-es pályák legtöbbjét megépítő Hermann Tilke álmodta meg a komplexumot, ám a szokásostól eltérő körülmények miatt a pályaépítési technológiát is nulláról kellett kidolgoznia.

Az olykor –40 fokos hidegek és a 6-8 hónapig uralkodó tél ellenére nyáron néhány hónapra felenged a talaj, és a ragacsos, vizenyős massza minden jégbe vájt kanyarulatot elpusztít. Így nem marad más megoldás, mint minden egyes téli szezon elején újra és újra felépíteni a 18 focipályányi területen elnyúló rendszert. Október második felétől elkezdik hatalmas vízágyúkkal locsolni a pályát, így 25 centiméter vastag jégréteget képeznek, majd megvárják, amíg a természet ugyanennyi hóval borítja be, amit tömörítenek.

Ezt követően újabb 25 cm jégréteg következik, aztán megint a hó, és így tovább. A terület nagysága miatt az egész művelet nagyjából másfél hónapot vesz igénybe, így december közepére készre hízik a „kopóréteg”. Január legelejétől aztán a kuncsaftok három hónapon át megállás nélkül nyúzzák a Porsche Driving Centre jégmezőit, amelyeket minden éjjel felfrissítenek a másnapi kezdésig: itt egy kis hófaligazítás, ott egy kis extra jég.

Levi az a hely, ahol gyakorlatilag a Porsche teljes aktuális palettája megtalálható, még az egyedi hibrid szupersportautóból, a 918 Spyderből is jut a jégre – habár kizárólag élményautóztatásra fenntartva. Itt senkinek sem furcsa, hogy minden autó orrában ott kandikál a betekert vonószem, vagy hogy Macant és Cayenne-t szinte kizárólag beavatkozó autónak vagy shuttle busznak használnak. Itt az nem kérdés, hogy van-e téli gumid, csak az, hogy milyen típusú, és hány darab szög van a futófelületén. Ezek nélkül ugyanis mozdulni sem lehetne a hatalmas kiterjedésű jégpáncél pályákon, velük viszont olyan élménnyé válik a hófalak közti autótáncoltatás, hogy azt csak részben lehet szavakkal visszaadni. Használatukkal teljesen új dimenziók tárulnak fel a jégen. A száraz úton használhatatlan és nálunk tiltott szögesek ezen a terepen brillíroznak, és meglepően jól irányíthatóvá teszik az autókat a trükkös felületen.

Olyannyira, hogy rendszeresen előfordulnak balesetek, amikor a vendégek kiszállnak az autókból: a tapadási viszonyokat túlbecsülve bizony sokszor hatalmasat perecelnek a jégen közvetlenül az autó mellett, gyakran az orvosi szobában végezve a kalandot.

[caption id="" align="aligncenter" width="600"]Kép: Porsche Driving Centre Kép: Porsche Driving Centre[/caption]

Van itt minden, mi szem-szájnak ingere: 718 Cayman S, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, 911 Turbo, Panamera Turbo, 911 GT3 RS, GT3 Cup, de tulajdonképpen nincs olyan verzió, amelyből ne hoztak volna legalább néhány példányt. Mivel a leggyengébb változat is 350 lóerős, és szinte mindenkinek szokatlan terepen zajlanak az egy-, két- és háromnapos kurzusok, így elméleti oktatással indul a reggel. Aztán egész nap mindenféle fölösleges sallang és ijesztgetés nélkül, lényegre törően próbálják felvázolni az instruktorok a szöges gumik, a négykerék-hajtás és úgy általában az extrém csúszós vezetés alapvető tudnivalóit. A tükörjég ellenére a gyorsabb kialakítású szakaszokon akár 100-110 km/órás tempó is elérhető, ám – a sűrű havazásnak köszönhetően – puha hófalak között viszonylag bolondbiztosak a pályák. Legrosszabb esetben egy-egy lökhárító vész oda (a GT3-as karbon lökhárítójának azért 25 ezer euró darabja), de az esetek 95 százalékában a hófalra felakadó autót a walkie-talkie-n felhangzó „Cayenne please” utasítást követően minden gond és sérülés nélkül kiszabadítják, és folytatódhat tovább a fagyos keringő.

A szlalommal és drift körpályával indító technikai részek tökéletesek bemelegítésnek, de egyre összetettebbekké és nehezebbekké válnak a későbbi pályavariációk. Büntetlenül lehet végigdriftelni egy egyre szélesedő ívű kanyart 120-szal érkezve a hófal széléhez, legfeljebb csak dicséret jár érte a rádión, de ugyanúgy büntetlenül lehet megforogni egy elrontott gázadás végén, mert az instruktorok minden szituációban résen vannak. A PDC úgy ad elképesztő vezetési élményt kezdő, haladó vagy profi sofőröknek is, hogy közben szinte tökéletes biztonságot garantál, ami egyetlen aszfaltos pályanapról sem mondható el semelyik versenypályáján sem. A kurzusok igencsak borsos 3000-6000 eurós (körülbelül 930 000-1 860 000 forintos) ára ellenére a világ minden tájáról érkeznek a Porsche-tulajdonosok vagy a vezetéstechnikai tréningek megszállottjai. Levi tökéletes hely a téli vezetés szerelmeseinek.

Versenyzői szemmel

Az Autó-Motor színeiben, újságíróként vettem részt az úton, ám csaknem 15 év versenytapasztalata felejthetetlen. Porsche-vevőkre faragott, kellően visszafogott ritmusú autózásra számítottam, ám az élmény nekem is elsőrangú volt.

A négykerék-hajtású változatokkal rövid idő után szinte gyerekjátéknak tűnt a pályák hatékony és élvezetes teljesítése, ám a Porschénál tudják, miként kell meglepni azt, aki kicsit több kihívást keres: a GT3 RS és a GT3 Cup verziók versenyfutóművel, hátsókerék-hajtással, zabolázatlan nyerseséggel és elképesztő szívóhanggal. Ezek a változatok tökéletes pályaautók, ilyen körülmények között azonban visszaadnak valamit abból, amit a porschézás pengeélen táncoló kiszámíthatatlansága jelentett 30-40 évvel ezelőtt. Szöges gumi ide vagy oda, az egyenes nem létező fogalom, csak pillanatnyi átmenet, ahogy

a hátunkban érezzük a folyamatosan dübörgő 500 lóerőt. Tízszer annyi koncentráció, százszor nagyobb kihívás – de ezerszer nagyobb élmény minden máshoz képest!

A négykerék-hajtású változatokkal rövid idő után szinte gyerekjátéknak tűnt a pályák hatékony és élvezetes teljesítése, ám a Porschénál tudják, miként kell meglepni azt, aki kicsit több kihívást keres: a GT3 RS és a GT3 Cup verziók versenyfutóművel, hátsókerék-hajtással, zabolázatlan nyerseséggel és elképesztő szívóhanggal. Ezek a változatok tökéletes pályaautók, ilyen körülmények között azonban visszaadnak valamit abból, amit a porschézás pengeélen táncoló kiszámíthatatlansága jelentett 30-40 évvel ezelőtt. Szöges gumi ide vagy oda, az egyenes nem létező fogalom, csak pillanatnyi átmenet, ahogy

a hátunkban érezzük a folyamatosan dübörgő 500 lóerőt. Tízszer annyi koncentráció, százszor nagyobb kihívás – de ezerszer nagyobb élmény minden máshoz képest! Kép: Porsche Driving Centre Kép: Porsche Driving Centre -->

Porsche autóipar tesztpálya lappföld
Kapcsolódó cikkek