Cégvilág

Pozsony túl bőkezű lehetett

Az Európai Bizottság megvizsgálja, hogy Szlovákia nem nyújtott-e a megengedettnél nagyobb állami segítséget a Jaguar Land Rover autógyártó nyitrai nagyberuházásához.

Az Európai Bizottság megvizsgálja, hogy Szlovákia nem nyújtott-e a megengedettnél nagyobb állami segítséget a Jaguar Land Rover autógyártó nyitrai nagyberuházásához. „Ez Brüsszel legitim lépése. Szlovákia már tavaly májusban értesítette a bizottságot, hogy a megengedhető maximális, 125 millió eurós állami támogatásban részesíti az autógyártót. Nyitottak vagyunk a tárgyalásokra, az Európai Bizottságnak minden kért információt és dokumentumot átadunk” – közölte Peter Ziga szlovák gazdasági miniszter.

Forrás: AFP

A 125 milliós támogatás az összköltség 9 százalékát teszi ki, az autógyár 1,4 milliárd euróból valósul meg, és jövőre már üzemelni fog. Ez az összeg még védhető, azonban Pozsony egyéb eszközökkel is támogatta a társaságot. A nyitrai ipari parkban 110 millió euróért vásárolta meg a szükséges földterületet, amelyet átruház a cégre. Az ipari park közművesítése is legalább 185 millióba került, egyéb költségekről, mint például egy speciális vasúti teherterminál és az R1-es gyorsforgalmi útra rácsatlakozó úttest megépítéséről nem is szólva. Azaz a végső számla bőven 400 millió euró felett jár. Pozsony viszont azt állítja, hogy az ipari parkban már 23 cég működik, vagyis az ott eszközölt beruházások más társaságokat is szolgálnak.

A Fico-kormány azzal is érvel, hogy a telephely végső kiválasztása során a Jaguar már csak Szlovákia és Mexikó között mérlegelt, vagyis ha nem adják meg a maximális kedvezményeket, akkor az EU-n kívül valósult volna meg az évi 5 milliárd eurós termelési értékű beruházás. A brüsszeli vizsgálódás arra keres választ, hogy esetleg nem a bőkezű szlovák támogatás volt-e a Jaguar letelepedésének egyetlen oka. Lehet, hogy a 125 milliós közvetlen állami pénzinjekció egy részét az indiaiaknak vissza kell majd adniuk.

Szlovák Jaguar
Kapcsolódó cikkek