Cégvilág

Nagyot nőtt a játékpiac

A magyar játékpiac mérete már a 45 milliárd forintot is elérte tavaly, jelentősen bővült az ágazat vezető vállalatainak, a Legónak, a Regiónak és a Formatexnek a forgalma. Az átlagos vásárlói kosár értéke 3500-4500 forint, ami karácsonykor megduplázódik, de ma már a 10-12 éveseket sem könnyű elérni.

Több pénz marad az emberek zsebében, így játékokra is többet költenek – elsősorban ezzel magyarázzák iparági szakértők, hogy 12,5 százalékos növekedéssel 45 milliárd forintra bővült tavaly a magyar játékpiac. Értelemszerűen a legnagyobb magyarországi gyártók és forgalmazók többsége is nagyot lépett előre: a dán Lego hazai leányvállalata 10,01 milliárd forintos árbevétellel zárta az elmúlt évet, de vele együtt halad a Regio (9,86 milliárd) is. Az ágazati dobogó harmadik fokán stabilan a Formatex áll, de a forgalomnövekedéssel az amerikai érdekeltségű Mattel és a Modell & Hobby is elégedett lehet. A játékpiacra nézve az is hízelgő, hogy a Randstad Hungary felmérése szerint az Audi és a Mercedes után a Lego a harmadik legvonzóbb munkáltató ma Magyarországon.

„A folyamatos termékfejlesztés mellett cégünk forgalma annak köszönhetően növekedett tovább, hogy egyre több üzlet fordult nyereségesre azok közül, amelyeket a Gulliver áruházlánc csődje után vettünk át” – mondta a Világgazdaságnak a 8,5 százalékos bővüléssel tavaly 9,86 milliárd forintos árbevételt elérő Regio Játékkereskedelmi Kft. ügyvezetője. Gyaraki József kifejtette: a digitalizáció terjedésével egyre fiatalabb az a korosztály, amelyet még könnyen meg lehet szólítani a hagyományos játékokkal, a 10-12 éveseket már komoly kihívás lekötni. Ma már gyorsabb, akár néhány hónap is lehet a divatcikkek átfutása, ezért az árukészlet 5-10 százaléka évente cserélődik.

Akár néhány hónap is lehet a divatcikkek átfutása, ezért az árukészlet 5-10 százaléka évente cserélődik. Fotó: Vémi Zoltán

Népszerűek a mesefigurák és a gyűjthető játékok, de a társasjátékok is változatlanul keresettek. Az országszerte 33 áruházat fenntartó Regio a közelmúltban nyitotta meg 10 ezer négyzetméteres logisztikai központját Törökbálinton, innen látja el saját hálózatát, a nagykereskedőket, illetve innen teljesíti az online megrendeléseket, amelyek részaránya a teljes forgalom 10 százaléka. Az ügyvezető arról is beszélt, hogy az átlagos vásárlói kosár értéke 3500-4500 forint körül alakul – legyen szó születésnapról, névnapról vagy egyéb évközi ünnepről –, karácsonykor ez az érték azonban megduplázódik, 7-9 ezer forintig kúszik fel.

A játék-nagykereskedő Formatex tulajdonosa a tavalyi 40 százalékos nemzetközi növekedést emelte ki, amihez a lengyel, a cseh és a szlovák piac is hozzájárult, idehaza 5 százalékkal bővült a cég. Borhi János lapunknak hangsúlyozta: a karácsony előtti időszak adja az árbevétel 65 százalékát, a húsvét részaránya 10 százalék, de a gyereknap súlya is 5-ről 8-10 százalékra szökött fel. Mint mondta, Lengyelországban többet költenek a gyereknap környékén, mint Magyarországon, ugyanakkor nálunk is egyre inkább a játékokra helyeződik a hangsúly a programok és az édességek helyett.

Borhi úgy látja, ma a Fidget Spinner pörgettyű a legújabb sláger, a játékboltok azért várnak ettől jelentős fellendülést, mert a tizenéves fiúkat és lányokat is megszólítja, akik egyébként már nem számítanának a hagyományos játékboltok vásárlói közönségének. Mint mondta, egy-egy ilyen termékkel 5 százalékos forgalomnövekedést is el lehet elérni, ha a kereskedő eltalálja azt a mennyiséget, amellyel a piacot le is tudja fedni. Az általuk üzemeltetett Játéksziget-hálózat pécsi üzletében például egy kiugró napon 150-200 darabot el lehet adni belőle.

Borhi János Gyaraki József Lego formatex játékpiac Régió Játék
Kapcsolódó cikkek