Cégvilág

Siemens: Az ügyfelek beszélhetnek gépeikkel

A Siemens is a digitalizáció útjára lépett, fejlesztései egyedi gyártást, rugalmas kiszolgálást és rövidebb gyártási, szállítási időt ígérnek – mondta a Világgazdaságnak Klaus Helmrich, a társaság igazgatósági tagja.

Olyan előnyökkel jár a gazdasági folyamatok digitalizálása, amely iparvállalatok sorát, köztük a németországi Siemens AG-t is tevékenységének módosítására sarkallta. „Tevékenységünk eddigi fő pillérei, a villamosítás és az automatizálás az elmúlt években kiegészültek a digitalizációval” – mondta a Világgazdaságnak Klaus Helmrich, a társaság igazgatósági tagja.

A szakember a napokban a Német–Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendezvényén mutatta be, hogyan alakulnak át, és mit nyerhetnek a hagyományos iparvállalatok, ha a rendelkezésükre álló adattömeg felhasználásával optimalizálják a tevékenységüket. A termékek piacra jutási ideje például 50 százalékkal is csökkenhet az intelligens hálózatok segítségével, a megújuló energiaforrások integrálásának költsége akár 40 százalékkal is alacsonyabb lehet, és ugyanilyen arányú energiaköltség takarítható meg, ha az épületeket intelligens technológiákkal szerelik fel. A prémiumautókat gyártó olasz Maseratinál például a piacra jutási idő 30 hónapról 16-ra csökkent a Siemens ipari szoftvermegoldásainak bevezetése után.

Fotós: Kallus György

„A digitalizáció arról szól, hogyan optimalizálhatjuk a folyamatokat szoftverekkel. Ez már a termékfejlesztésnél kezdődik, majd a gyártással és a szállítással folytatódik, és eltart az adott eszköz energiatakarékos használatáig, szervizéig. Idetartozik a termék iránti kereslet és kínálat összehangolása is” – fejtette ki Klaus Helmrich. Az eredmény vonzó: a fröccsöntött járműalkatrészek szerszámait gyártó budapesti Euroformnál például az új szimulációs szoftver bevetése után a termékek tervezési ideje megfeleződött, a termelés megnőtt, a cég piaci részesedése pedig 11 százalékkal nagyobb lett. Hasonlót remél az Adidas sportruházat-gyártó is a Siemensnek nemrég adott megbízástól: egyedi igények szerinti termékeket állítana elő az eddiginél rövidebb idő alatt, és rugalmasabban igazodna megbízói igényeihez. Klaus Helmrich saját cége fejlődési irányai kapcsán is a szolgáltatások további testre szabását, a szállítási idő csökkentését és a rugalmasság fokozását emelte ki.

A következő korszak fő kérdései az adatvédelem és a mesterséges intelligencia lesznek. A gépekben és rendszerekben lévő adatokhoz való hozzáférés és azok elemzése érdekében a Siemens nemrég nyílt, felhőalapú operációs rendszert fejlesztett ki MindSphere néven. Ennek révén az ügyfelek „beszélhetnek” gépeikkel, rendszereikkel, és optimalizálhatják a termelést azáltal, hogy bekötik őket a felhőbe, és elemzik az összegyűjtött adatokat.

Magyarország vonzó piac

Magyarországot két szempontból tartja vonzó piacnak a szakember: sok termelőüzem épp most lép a digitalizálódás útjára, a magyar programozók pedig olyan innovatív szoftvereket írnak, amelyeket a társaság kínálhat az ügyfeleinek. A Siemens magyarországi szoftverháza, az Evosoft több mint ezerfős.

 

automatizálás digitalizáció Siemens Klaus Helmrich
Kapcsolódó cikkek