BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érvényesült a nagy számok törvénye

Ötvenöt év alatt egymillió példány készült el a Porsche 911-es típusából – több mint 70 százalékuk még mindig fut az utakon.

Az 1963-as Frankfurti Autószalonon leplezték le a 356-ost váltó új Porsche sportkocsit, a házon belüli versenyt nem Erwin Komenda, hanem Ferdinand Alexander Porsche terve nyerte, így azt mutatták be 901-es néven. A nagy ünneplésbe csak kicsit rondított bele a Peugeot, amely levédte a háromjegyű számoknál középen lévő 0-t magának, így a 911-es név mellett döntöttek a svábok. Az ok prózai: a 901-es név miatt elég 1-es karakterük volt ahhoz, hogy átragasszák a már legyártott autókon a nevet.

Ugorjunk előre az időben 2017. május 11-re, amikor ünnepélyes keretek között hivatalosan is legördült a gyártósorról a jubileumi, egymilliomodik példány. A zuffenhauseni üzemben egy percre sem állt le a munka, alig fél óra alatt lezavarták a hivatalos részt. Jöttek az ilyenkor szokásos beszédek, majd Wolfgang Porsche is befutott, végül az autó is megérkezett. Rövid fényképezkedés után már terelték is ki az újságírókat a gyárból; később egy gyors látogatás idejéig lehetett visszatérni oda. Épp most modernizálják az üzemet, ahol már túlnyomórészt robottargoncák viszik az alkatrészeket. Nem lesz teljes az automatizálás, hiszen például csak ajtóból 20 000-féle van a különböző színek, kárpitok, felszereltségek és hangszórók miatt. Nincs még olyan ipari robot, amely minden részletre oda tud figyelni. Ugyanakkor például a házasításnál – tehát a hajtáslánc és a karosszéria egyesítésénél – már ott voltak a padlón az új gépsor körvonalai.

Ismerős sziluett, örökzöld típus
Forrás: MW

Történelmi a jubileumi Carrera S megjelenése: a valaha gyártott harmadik ügyfélautó, Ferdinand Alexander Porsche személyes 911-esét idézték fel a zöld színnel, a fabetétekkel és -kormánnyal, valamint a pepita üléskárpittal. Különleges építésről nincs szó, a Porsche Exclusive programban dolgozó szakembereknek nem okoz nehézséget ennél vadabb összeállítás sem. Nem fog sokat pihenni az ünnepi 911-es, a különböző rendezvények mellett világszerte versenypályákon is hajtanak majd vele, csak ezt követően kerül be a gyári gyűjteménybe. A Porschénál azt mondják, az utolsó autó, amelyet még ember (is) vezet majd, egy 911-es lesz. A hajtással kapcsolatban nem kívánnak találgatni, de muszáj megjegyezni, hogy még nem életképes a hibrid technológia a 911-esben. Utóbbi miatt kérték a mérnökök a nagy tengelytávolságot, ami oly sok fejtörést okozott Varga Péter formatervezőnek, ám amelynek alkalmazásáról nemrég lemondtak – legalábbis ennél a generációnál.

Öles léptek

Varga Péter – a Porsche formatervező stúdiójának, mintegy kétszáz embernek, a stúdión belül a külső megjelenésért felelős résznek az irányítója – Zalaegerszegen született. A Profzheimi Egyetemen tanulta ki a formatervezői szakmát, ezt követően került gyakornokként a Porschéhoz, ahol aztán gyorsan haladt felfelé a ranglétrán. Úttörő munkája az első generációs Panamera Turbo lökhárítója volt, első, teljes egészében saját autója pedig az aktuális 911-es. Ennél a legnagyobb kihívást a korábbinál nagyobb tengelytáv jelentette, ezt többek között az általa kitalált új hátsóval, a lámpák felett vezetett karaktervonallal oldotta meg. Kedvence a legújabb – publikus – autója, az új Panamera, amelyről más formatervezők is elismeréssel nyilatkoztak. A munkájában a legnagyobb kihívást a dolgozók menedzselése jelenti, akik nemcsak szivacslabdákkal lövöldöznek egymásra, de repülő drónokkal is szoktak szórakozni – mindezt munka címszóval, ez is része a kreatív alkotó folyamatnak.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.