A GYSEV Zrt. 2016-ban indított közbeszerzési eljárást 10 darab alacsonypadlós, villamos motorvonat beszerzésére. A nyílt közbeszerzési eljárást a Stadler lengyelországi és svájci leányvállalatai által alkotott konzorcium nyerte, így a vasúttársaság újabb Flirt típusú motorvonatokkal bővítheti járműparkját. A járművek gyártása 2016-ban kezdődött el, az első jármű alig egy évvel később már Lengyelországban, a Trako vasúti kiállításon mutatkozott be a nemzetközi szakmai közönségnek.
Jelenleg két vonat tartózkodik Magyarországon, amelyek a hatósági engedélyezési eljárást követően állnak forgalomba, a tervek szerint jövő év közepétől. A tízedik vonatot várhatóan 2019 januárjáig szállítja le a gyártó.
Dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára beszédében hangsúlyozta: a GYSEV projektgazdaként Magyarország vasútbarát kormányának megbízható szövetségese a közlekedésfejlesztési források maradéktalan hasznosításában. Legyen szó pályakorszerűsítésről, villamosításról, járműbeszerzésről, a távvezérlési rendszer megújításáról vagy közlekedés-biztonsági projektekről, a GYSEV élenjáró munkát végzett és végez.
„A nyugat-dunántúli vasúti közlekedés óriási fejlődésen megy keresztül. Vonalakat újítottunk fel és villamosítottunk, központi forgalomirányítási rendszert építettünk ki, biztonságosabbá tettük a vasúti közlekedést és a legmodernebb eszközöket használjuk az utastájékoztatásban. Ennek a nagy ívű fejlesztési programnak rendkívül fontos eleme az új motorvonatok beszerzése. Kipróbált járműveket választottunk, a Flirt-ök rendkívül népszerűek az utazóközönség körében” – mondta a beszerzés kapcsán Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
„Óriási mérföldkő számunkra, hogy a Flirt legújabb generációs változata is bemutatkozhat Magyarországon. Az országban már 10 éve megbízhatóan üzemelő járműtípus jelentős fejlesztéseken ment keresztül, mind a külcsín, mind a műszaki tartalom tekintetében. Külön öröm számunkra az is, hogy a kocsiszekrények és a forgóvázak mind a Stadler szolnoki üzemében készülhettek” – tette hozzá Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport országigazgatója.
Az új motorvonatok képesek lesznek a szinkron-üzemmódra, nem csak önmagukkal, hanem a korábban beszerzett járművekkel is. Ez azt jelenti, hogy csatolt üzemben is tudnak majd közlekedni a jelenlegi Flirt-ökkel, emellett az új járművek fedélzeti berendezései képesek lesznek kommunikálni a már üzemben lévő széria motorvonataival. Ennek eredményeképpen az utasforgalmi igényekhez igazodva 2 vagy 3 jármű is képes összekapcsoltan közlekedni, amely jelentős gazdasági és forgalomszervezési előnyökkel jár a GYSEV Zrt. számára.
A 21,7 milliárd forint összköltségű projekt az EU Kohéziós Alapjának 100 százalékos intenzitású támogatásával valósul meg.