Cégvilág

Nemzetközi terjeszkedés előtt áll az Extreme Digital

Saját futárszolgálatot indít hamarosan az Extreme Digital, amely megnyitja első hagyományos külföldi üzletét is, méghozzá Romániában.

Csaknem 20 százalékos növekedéssel 360 milliárd forint fölé kúszhatott tavaly az online kiskereskedelmi piac forgalma, idén pedig a várhatóan hasonló mértékű bővüléssel a 430 milliárdot is túlszárnyalhatja – közölte a Világgazdasággal Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója. Kiemelte, hogy a fogyasztói szokásokat jelentősen és gyorsan átalakítja az online vásárlás lehetősége, de a fizikai boltok kora ettől még nem áldozott le. Felidézte, hogy a Black Friday, azaz a fekete péntek, melyet legutóbb november 17-re időzítettek, ugyancsak 20 százalékos növekedést hozott. A rendkívüli leárazások napján 17 óra alatt 80 ezer darab terméket vásároltak meg az érdeklődők, akik összességében mintegy egymilliárd forintot spóroltak meg. A rendelések 90 százalékát ráadásul egy héten belül, még a karácsonyi roham előtt házhoz is szállították.

Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója
Fotós: Földi D. Attila

Változnak a vásárlói igények is a növekedéssel Várkonyi Balázs szerint. Bár a magyar e-kereskedelmi piacon legnagyobb arányban továbbra is a műszaki termékek képviseltetik magukat, a nyugat-európai trendeket sok szempontból követő magyar igények szerint a folytatásban a divat-, illetve a szépségápolási termékkategóriák előretörése várható. Az ügyvezető igazgató úgy látja, a generációs különbségek is egyre jobban kirajzolódnak: míg az idősebb vásárlók a bizalom és a megszokások alapján választanak üzletet, addig a fiatalabbak impulzívabbak, keresik az extra szolgáltatásokat. Az azonban mindenkire igaz, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók, érzékenyebbek az ár-érték arányra.

Tavaly az online vásárlók száma Magyarországon hárommillió fölé emelkedett, de ez nemcsak bővülő forgalmat és erősödő versenyt, hanem nehéz logisztikai feladatot is jelent. Mindez nemcsak a hazai piacon okoz fennakadásokat, hanem a legnagyobb e-kereskedelmi szektorokkal rendelkező országokban, így az Egyesült Államokban és Kínában is, ahol már drónok bevezetésével próbálják enyhíteni a futárszolgálatok leterheltségét. Az Extreme Digital annak érdekében, hogy megtartsa piaci pozícióját, a tervek szerint 2018 második felében elindítja saját futárszolgálatát, ami új lehetőségeket jelent az ügyfelek kiszolgálásában.

Az offline boltokat Várkonyi Balázs olvasatában azért lenne hiba temetni, mert a vásárlók jelentős része továbbra is igényli a személyes kapcsolatot. A hagyományos üzlet megléte erősíti az online szolgáltatásba vetett bizalmat, valamint kényelmes termékátvételi pontot is biztosít. Az Extreme Digital a hibrid, azaz az internetes és a fizikai boltokat ötvöző modell mellett tette le a voksát. Ennek szellemében építkezik: hamarosan megnyílik első külföldi üzlete Romániában. A cég Magyarország és Románia mellett az osztrák, cseh, szlovák, szlovén és bolgár piacokon már működtet online áruházat.

Nem indított lavinát a Steinhoff-ügy

Futótűzként terjedt a hír a világhálón, hogy nagy bajban van a Kika, a Pepco és az Extreme Digital tulajdonosa, a Steinhoff International Holdings N. V., amely könyvelési botrányba keveredett. Várkonyi Balázs a Steinhoff-ügy kapcsán elmondta: az Extreme Digital helyzetét nem lehet összehasonlítani a csoporthoz tartozó más cégekével. Bár a dél-afrikai vállalat az Extreme Digital 50,4 százalékos résztulajdonosa, a magyar tulajdonostárs, illetve a Steinhoff döntési jogai és lehetőségei megegyeznek, az ügyvezető leszögezte: ez az ügy nincs hatással az online áruház döntési folyamataira. Az Extreme Digital operatív működése teljesen független a Steinhoff Internationaltól – tette hozzá.

 

Extreme Digital Steinhoff-ügy online kereskedelem
Kapcsolódó cikkek