Visszatértek a lízingakciók a szalonokba
L áthatóan szélesedik a kínálat a lakossági ügyfeleknek szánt akciós gépjárműlízing-konstrukcióknál: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitel- és lízingtermék-választó alkalmazásában – hatvan hónapos futamidőt, 3 millió forintos finanszírozott összeget feltételezve – negyvenöt élő, forintban nyújtott lízingajánlat volt található, amelyből tizenötöt valamilyen akciós feltétellel kínáltak a szolgáltatók.

Fotós: Móricz-Sabján Simon
Az akciós termékeknél visszatértek a nullaszázalékos teljes hiteldíjmutató (THM) mellett elérhető konstrukciók is, ám ezek rendszerint valamilyen konkrét modell gazdagabban felszerelt változataira vonatkoznak. Mindezzel együtt egy számjegyű THM mellett kínált konstrukciókat nem különösebben nehéz találni a piacon, igaz, sok lakossági terméknél a törvényben előírt plafonnál – épp 25 százalék alatt – van a maximális hiteldíjmutató. Komoly árengedményt változatlanul a lízingszerződés mellé kötött cascóval lehet elérni, ami jelentősen csökkenti a szolgáltató kockázatát. A változó kamatozású lízingkonstrukciók pedig – hasonlóan a lakossági hiteltermékekhez – jóval olcsóbbak: két-három százalékpontos különbség is előfordulhat egyazon termék két változata között.
Az akciós autófinanszírozási konstrukciók visszatérése persze nem túl meglepő. A Datahouse adatai szerint tavaly a megelőző évinél 20 százalékkal több, 126 ezer új személygépkocsit értékesítettek Magyarországon, miközben a növekvő értékesítésen belül növekedett a magánszemélyek súlya is. A finanszírozási piacra is visszatértek a magánvásárlók: a növekvő reálbérek, az egyre kedvezőbb forintkamatok és – nem utolsósorban – az elhalasztott kereslet miatt növekszik a háztartások által lízingfinanszírozással vásárolt autók száma is.
A válság kirobbanása után néhány évvel, 2012-ben még csak 53 059 új autót adtak el, az azóta látható dinamikus növekedés a hazai lízingfinanszírozásnak is nagy segítség – mondta a Világgazdaságnak Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A szakember szerint a növekedésben lévő lízingpiac számára az autófinanszírozás kulcsfontosságú, a gépjárműpiac bővülése pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy korszerűbbé váljon a magyarországi autóállomány, és a gépkocsik átlagéletkora csökkenjen. Az autópiaci bővülésben a lízingpiac fontos szerepet vállal, mert az újautó-eladások körülbelül 40 százaléka valamilyen lízingkonstrukció jóvoltából valósul meg – emlékeztetett a szakember.
Még csak most összegzik az adatokat a lízingvállalatok, ám Tóth Zoltán szerint jól látható a fejlődés, azaz az év első kilenc hónapjában elért 23 százalékos növekedés (és így a 131 milliárd forintot meghaladó finanszírozott összeg) a tavalyi év utolsó három hónapjában is megmaradt. Ez visszaköszön az MNB adataiban is, miként az is, hogy előretörtek a lakossági ügyfelek a piacon. A jegybank statisztikái szerint a háztartásoknál nyilvántartott gépjárműhitel-állomány 2017 novemberének végére elérte a 168,7 milliárd forintot, ami 13,2 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
Természetesen a fenti adatok alapján az is látszik, hogy a személygépjárműveknél továbbra is a céges (flotta) vásárlások viszik az értékesítői és a finanszírozói piacot. A lízingszövetségnél azonban optimisták a lakossági szegmens fejlődésével kapcsolatban. A növekvő kereslet pedig feltehetően az idén is kitart majd: Hesz Tamás, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagja az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy a szervezet 2018-ra a piac 7,5 százalékos bővülését, mintegy 125 ezer új autó értékesítését prognosztizálja. A Magyar Lízingszövetség szerint a járműpiaci felfutást a lízing is segítheti: az alacsony kamatszint 2018-ban is fennmaradhat, és így az ügyfelek nagyon kedvező ajánlatok között válogathatnak.
S persze a lakossági felfutás mellett még mindig ott a vállalati terület bővülése a lízingcégek számára. Miközben az elmúlt év első kilenc hónapjában a nagyhaszongépjárművek és az autóbuszok eladásai 6 százalékkal nőttek, az említett járművek esetében a lízingkonstrukciókban finanszírozott összeg 21 százalékkal, 123 milliárd forintra emelkedett.
Új csúcsok a használt kocsiknál
Magyarországon 2017-ben 687,9 ezer használt gépjármű átírását regisztrálták a hatóságok, ez 10,9 százalékos növekedés 2016-hoz képest – írta a Das WeltAuto közleménye alapján az MTI. Ezzel a piac túlszárnyalta a 2005-ös csúcsévet, amikor 639,1 ezer gépkocsi talált új gazdára. A Datahouse-tól származó adatok szerint tavaly 155,4 ezer használt autó érkezett be külföldről az országba, ami 9 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A 2012-es importboom óta pedig összesen 641 ezer kocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka ugyanakkor tíz évnél idősebb.


