Cégvilág

Alig látszanak az akciók az inflációban

Hiába láthatunk az év elején jelentős leárazásokat a ruhaboltokban, a statisztikai hivatal által mért áresés jóval kisebb, mint amekkorára az akár 50 százalékos leértékelések alapján gondolnánk.

Decemberhez képest mindössze 2,9 százalékkal csökkent a ruházati termékek ára a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. Ezzel szemben a ruhaboltok kirakataiban szinte kivétel nélkül jelentős, 20 százalék feletti leárazásokkal csábítanak minket vásárlásra, de nem ritka az 50-70 százalékos kedvezmény sem. Ez egyébként nemcsak év elején, hanem a nyári időszakban is hasonlóan alakul, tavaly júliusban 2,5, augusztusban pedig 1,3 százalékos áresést regisztrált a statisztikai hivatal az előző hónaphoz képest, ami viszont még mindig jelentősen elmarad a kirakatokban látható reklámtól. A szezonális hullámzás jól nyomon követhető az elmúlt három évet bemutató grafikonon, amely a ruhaneműk hónapról hónapra történő árváltozását követi nyomon.

Az üzletekben látható nagy leárazások valósak, de a statisztikában nehezen láthatóak
Fotó: Laufer László

A ruházkodási cikkek fogyasztói árának összeírásánál – ugyanúgy, mint a többi terméknél – az összeírók a bolt felkeresésének napján a kiválasztott termék tényleges fogyasztói árát rögzítik, ha az adott termék akciós áron kapható, akkor az akciós árat – válaszolt a KSH sajtóosztálya a Világgazdaság kérdésére, melyben az eltérés okára kerestük a választ. Mint elmondták: ugyanannak a cikknek az árát kell követnie a hivatal munkatársának, amelynek az árváltozását figyelni kezdte.

Ez azt jelenti, hogy hiába található meg egy ruhanemű tökéletes helyettesítője (hasonló anyag, szín stb.) jelentősen leárazva, az összeírónak az eredeti termékhez kell ragaszkodnia. Emiatt attól is függ a mért áresés, hogy a boltok melyik cikkek leárazását választják. Ez azonban még önmagában nem feltétlenül magyarázná az akciók és a mérések közötti eltérést, pláne, hogy több üzlet minden termékre kiterjedő leárazást is szokott tartani.

A fogyasztói árindex megfigyelési körébe tartozó ruházkodási cikkek alapvetően négy kategóriába sorolhatók: vannak az egész évben kapható termékek, a nyári, a téli és az átmeneti szezon termékei. Mivel a szezon végi kiárusítások a nyári, illetve a téli termékekre vonatkoznak, így elsősorban ezeket érintik az akciók – mondták el a KSH munkatársai. Idén a ruházkodási cikkek főcsoportjában 124 darab termék árát figyelik meg havi rendszerességgel, ebből a nyári termékek száma 24, a téli termékeké 28, míg az egész évben összeírt termékekből 70 darab van. Mivel a szezon végi kiárusításban nem minden termék veszt részt, csak a termékek egy kisebb hányada, ennek következtében a leértékelés mértékénél alacsonyabb árcsökkenés jellemzi a teljes csoportot.

A reprezentánsok listájában egyébként tételesen látható, hogy melyek az idényáras termékek, vagyis az összeírásuk csak az év kijelölt hónapjaiban történik. A ruhaneműknél maradva ide tartoznak például a kabátok, pulóverek, szandálok, fürdőruhák, nyári szoknyák, sálak, kesztyűk, sapkák.

KSH akció infláció leárazás ruhaboltok
Kapcsolódó cikkek