BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

A dízel népszerűségvesztése növelheti a káros emissziót

A dízelautók rohamosan csökkenő népszerűsége keresztülhúzta az autógyártók számításait az egyre szigorodó uniós szén-dioxid-kibocsátási normák teljesítésére a hatékony üzemanyag-hasznosítású dízeltechnológia alkalmazásával.

A genfi autószalonon összegyűlt iparági vezetők nehéz döntés előtt állnak, vagy a meglévő dízeles modelljeiket kell továbbfejleszteniük óriási költségekkel, vagy kevesebbet tudnak értékesíteni jövedelmező modelljeikből, vagy százmillió eurós büntetésre számíthatnak a kibocsátási normák nem teljesítése miatt. Mindemellett persze reménykedhetnek abban is, hogy az Euro-6-os normát teljesítő dízelmotorok rehabilitálják a technológiát.

A dízelmotorok több nitrogén-oxidot és koromrészecskét bocsátanak ki, mint a benzinmotorok, üzemanyag-felhasználási hatékonyságuknak köszönhetően azonban ezzel együtt is kulcsfontosságú szerepet töltenek be az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében.

Németországban már rendszám nélkül várják a dízelautók szomorú sorsuk beteljesedését
Forrás: Marijan Murat/dpa/AFP

Minthogy azonban egyre több autós mond le dízelautó vásárlásáról – nem utolsó sorban belvárosi kitiltásuk fenyegető veszélye miatt -, az autógyárak számára kérdésessé vált a 2020-2021-ben életbe lépő új, szigorúbb uniós emissziós normák teljesíthetősége is.

A dízeles autók értékesítése nyolc százalékkal csökkent tavaly Európában, részarányuk pedig az új autók eladásában 44 százalékra csökkent az 55 százalékos 2011-es csúcsról. Részben ennek is tulajdonítható, hogy az új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása például az Egyesült Királyságban 17 éve első alkalommal emelkedett tavaly. Az elmúlt hónapban viszont Németországban már 19 százalékkal, Nagy-Britanniában pedig 24 százalékkal csökkent a dízelautók eladása.

Matthias Mueller, a Volkswagen AG vezérigazgatója aggodalmának adott hangot a dízel jövője miatt a Reuters tévécsatornának adott interjúban, megjegyezte ugyanakkor, hogy pont az ilyen problémák megoldása az autógyárak feladata. „Bízom a dízeltechnológia reneszánszában” – szögezte le az interjúban.

Egyes autóipari szakértők úgy látják, hogy az autógyárak áremeléssel lesznek kénytelenek csökkenteni nagyobb dízelautó modelljeik értékesítését nehogy túllépjék a teljes termékpalettájukra vonatkozó átlagos emissziós normát.

https://www.vg.hu/vallalatok/matol-kitilthatok-dizeles-autok-nemet-utakrol-809787/

Kapcsolódó cikkek