Cégvilág

Elhúzódó állóháborúra rendezkedtek be a francia vasutasok

A francia vasutasok 29,7 százaléka vett részt szerdán a munkabeszüntetésben az előző napi 34 százalékéhoz képest, de a fennakadások továbbra is jelentősek voltak. Csütörtökön fokozatosan helyreáll a rend a sztrájk következő, vasárnap kezdődő második szakaszáig.

A vasúti forgalomban szerdán a sztrájk kezdeti, keddi napjához hasonlóan jelentős fennakadások mutatkoztak, a vonatoknak átlagosan 15 százaléka közlekedett a francia állami vasúttársaság (SNCF) közlése szerint.

Miután Franciaországban az utasok mintegy nyolcvan százaléka Párizsból kiindulva használja a vasutat, reggel elsősorban a főváros körüli körgyűrűn alakult ki jelentős dugó a vonat helyett gépkocsiba szálló utazók miatt.

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet kedden indított három hónapos sztrájkot, amelynek keretében minden öt napból két napon tartanak munkabeszüntetést a kormányzat reformtervei ellen, legközelebb vasárnap és jövő hétfőn.

Az előrejelzések szerint csütörtök reggel 8 órától fokozatosan áll helyre a vasúti közlekedés és napközben menetrend szerint fognak közlekedni a vonatok.

Forrás: AFP/Philippe HUGUEN

A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozó SNCF reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

A szakszervetek attól tartanak, hogy a tervezett reformmal a kormányzat privatizációra készíti elő a vasúttársaságot, ezt azonban Edouard Philippe miniszterelnök cáfolta.

A kormány egyik fő célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást tesz lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves vonatkozik.

Az új szabályozás a cégnél jelenleg dolgozókra nem vonatkozna, csak a jövőbeni vasutasokra. Ezenkívül az adósságrendezést megelőzően a kormány változatna az SNCF státuszán is, hogy a vasútpiaci liberalizáció beindítására versenyképessé tudjon válni a jelenleg pazarlónak tartott állami vállalat.

Az SNCF reformjáról szóló törvénytervezetet április 17-én tárgyalja a nemzetgyűlés. Az egyeztetések folyamatosak a kormány és a szakszervezetek között, a héten mintegy tucatnyi megbeszélést terveznek.

 

francia vasutassztrájk Macron reform Edouard Philippe vasúti forgalom
Kapcsolódó cikkek