Kína liberalizálja az autógyártását is
Még az idén eltörlik a külföldi tulajdoni hányadot legfeljebb 50 százalékban engedélyező szabályt az elektromos és hibrid autókat (new energy vehicles, NEV) gyártó vegyes vállalatok esetében – tudatta a honlapján Kína központi gazdaságtervező szervezete, a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC).
Ez kedvező lehet az elektromos autókat gyártó amerikai Tesla számára, amely Sanghajban akar létrehozni egy teljes egészében saját tulajdonú üzemet.
A teherjárművek esetében 2020-ra, a személyautók esetében pedig 2022-re szüntetik meg a külföldi vállalatokat sújtó előírásokat. Nemcsak az 50 százalékos szabályt törlik el fokozatosan, hanem 2022-től azt is engedélyezik, hogy az autógyártásban érdekelt külföldi befektetők kettőnél több vegyesvállalatban is tulajdonosok lehessenek.

Forrás: AFP
A kínai hatóságok még ebben az évben feloldják a külföldieket sújtó tulajdonosi korlátozást a hajó- és repülőgépgyártási ágazatban is.
Az Egyesült Államok és az Európai Unió hosszú ideje panaszkodik arra, hogy autógyáraik nem szerezhettek 50 százaléknál nagyobb tulajdoni hányadot Kínában működő vállalatokban.
Ez a szabály arra kényszerítette a külföldi autógyártókat, hogy vegyes vállalatokat hozzanak létre túlnyomórészt állami tulajdonú kínai cégekkel, és megosszák az általuk kifejlesztett technológiákat a potenciális versenytárs kínai partnereikkel.
Hszi Csin-ping kínai elnök egy héttel ezelőtt a Boao Fórum Ázsiáért (BFA) elnevezésű nemzetközi konferencián azt ígérte, hogy szélesebbre tárják a kínai gazdaság kapuit a külföldi tőke előtt, egyebek között az autó-, a hajó- és a repülőgépgyártó ágazatban.
A kínai államfő azt is megígérte, hogy már az idei évtől jelentősen csökkentik az importált autókra kivetett vámokat.
Kína a világ legnagyobb autópiaca, tavaly 28,9 millió új járművet értékesítettek az ázsiai országban. A külföldi gyártók részesedése a kínai autópiacon az őket hátrányosan érintő szabályok dacára az idei első negyedévben 55 százalékra rúgott.
Kína az év végéig szélesebbre tárja pénzügyi szektorának kapuit a külföldi tőke előtt – erősítette meg Ji Kang, a kínai központi bank kormányzója a Boao Fórum Ázsiáért nemzetközi konferencián.


