BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gépek mellett a feldolgozott termékek garantálják a külpiaci versenyképességet

A magyar cégekben van vállalkozói kedv, de a bonyolult jogi környezet nem tesz jót a terjeszkedésnek – erről is szó volt a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című tegnapi konferenciáján.

Az Exim vezérigazgatójának megállapítása szerint minden magyar vállalkozás valamilyen módon bekapcsolódik a világgazdaságba. Jákli Gergely arról beszélt, hogy a magyar gazdaság erősen függ a külkereskedelemtől, hiszen a GDP több mint 90 százalékát az export adja. Úgy értékelt, hogy a magyar export szerkezete két domináns szegmensre bontható: a gépek és berendezések, illetve a feldolgozott termékek kivitelére. „A statisztikák szerint aki ezekkel foglalkozik, az számít versenyképesnek az exportpiacokon” – mutatott rá.

A lehetséges kockázatok közül a koncentrációs veszélyt emelte ki. A magyar gazdaság ugyanis nagyon nyitott, és erősen függ a külpiacoktól, elsősorban Németországtól. Megjegyezte, hogy az Európai Unión (EU) kívüli területekre is fontos kilépni.

Azt is elmondta, hogy a darabszámot tekintve az EU-ba irányuló export 98 százalékát adják a családi vállalkozások, ám volumenben ez csak 40 százalék. Állami exportösztönzőként éppen az a feladatuk, hogy ezeken az arányokon javítsanak. A családi vállalkozások súlyát növeli, hogy a foglalkoztatottak 68 százaléka a kkv-knál dolgozik.

Utalt rá, hogy az Exim vonatkozó felmérése szerint az ügyfeleik 61 százalékának nem változott az exportárbevétele, néhány százalékuknál pedig csökkent. Azt állapították meg, hogy van vállalkozói kedv a magyar cégekben, a terjeszkedésüket viszont leginkább a bonyolult jogi környezet akadályozza. Az Exim az idei első fél évben 135 milliárd forint hitelt helyezett ki, aminek 56 százaléka a kkv-szektornak jutott.

A lapunk által szervezett tegnapi konferencián az export lehetőségéről szóló panelbeszélgetésen Horváth Balázs, a Pureco környezetvédelmi cég ügyvezető-tulajdonosa azt emelte ki, hogy az exportálás az információgyűjtéssel kezdődik. Dévai Endre, az orvosi eszközöket gyártó Innomed Medical elnöke azt húzta alá, hogy ha egy piac teljesítményéből egy szereplőnek 10 százalékkal nagyobb a részesedése, az életveszélyes, ugyanis könnyedén bekebelezhető. „Ezért kell minimum tíz piacon ott lenni” – magyarázta.

Szabó István Attila, az Exim üzleti vezérigazgató-helyettese a magyar piacgazdaság előtti lehetőségek és kihívások kapcsán négy fő fókuszt emelt ki: a generációváltás szükségességét, a globalizációt, a digitalizációt és az urbanizációt.

Az Exim

135

milliárd forintot hitelezett

az első fél évben

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.