„Vért hánynak az egykulcsos adótól egyes szakértők és pártok” – pénteki, kihelyezett rádióinterjújában beszélt erről a miniszterelnök. Orbán Viktor szerint van egy alapvető vita a magyar közéletben. Mindig volt egy olyan irányzat a pártok és a szakértők világában, akik magasabb adókat szeretnének, az egykulcsos adót mindig is utálták. „Vért hánytak tőle” – fogalmazott, hozzátéve, hogy szeretnek elvenni pénzt az emberektől. Ő ezt a filozófiát nem osztja, azt vallja, hogy alacsony adókra van szükség. Hangsúlyozta, az a jó, ha az emberek döntik el, hogy mit akarnak csinálni a pénzükből. Ez nem minden országban van így, a skandinávokat említette, „ám nálunk az a jó gazdaságpolitika, ami mozgásteret hagy az embereknél.”
A kormányfő mondandója sokkal komplexebb annál, mint amire először gondolnánk. Azzal az egy mondattal az interjúban, hogy miért is jó a magyar gazdaságpolitika, Orbán Viktor a politikai retorikán túl sokkal mélyebbre ás az egykulcsos adórendszer fontosságát hangsúlyozva, egyben összeköti a személyi jövedelemadó kérdését a napjainkban kicsúcsosodó gazdasági folyamatokkal. Messze többről van szó tehát annál, hogy a Fidesz mindent jól csinál, a Tisza Párt pedig megszorításokra készül, a miniszterelnök most egy olyan stratégiai határvonal átlépését vázolja fel számunkra, amit úgy hívnak:
gazdasági dimenzióváltás.
Cikkünk azt hivatott bemutatni, hogy miért is kell a magas- és középmagas technológiai gyártási ágazatokra és a tudásintenzív szolgáltatási szektorokra komoly forrásokat elkülöníteni, valamint rávilágítunk arra is, hogy az Orbán-kormány miként lép túl azon a már most is közhelyesnek számító toposzon, hogy összeszerelő üzemmé váltunk. Végezettül megmagyarázzuk azt is, hogy ez az egész miként kapcsolódik az egykulcsos adózáshoz.
2009-ben, a második Gyurcsány-kormány regnálása alatt 7,8 százalékkal, negatív rekordon volt a foglalkoztatás az úgynevezett magas- és közepes-magas technológiai feldolgozóiparban, majd a kormányváltás után 2010-től folyamatosan javultak a mutatók, az abszolút csúcs pedig az Eurostat kimutatása szerint 2018-ban jött el, 9,9 százalékkal. Két évig nagyjából kitartott ez az eredmény, a Covid aztán itt is éreztette hatását: míg 2020-ban a járvány elején 9,7 százalékon, addig 2023-ban már csak 8, 3 százalékon állt a mutató. Tavaly megkezdődött a kilábalás, a historikus adatdiagramot elemezve az látszik, hogy 9,1 százalékra pattant vissza a foglalkoztatottság, ezzel Magyarország az Európai Unión belül, Csehország, Szlovákia és Németország után a 4. helyen végzett, megelőzve olyan tagországok gazdaságát is, mint Lengyelország, Olaszország vagy Dánia. Magyarországon tehát már tavaly is európai szinten átlagot meghaladó arányban – a foglalkoztatottak 9,1 százaléka – dolgozott magas és középmagas technológiai gyártásban. Egy ország versenyképességét nagymértékben meghatározza, hogy mennyire tudja használni és kiaknázni az új technológiákban rejlő lehetőségeket. A legfejlettebb csúcstechnológiákat alkalmazni képes vállalatok és ágazatok a gazdasági növekedés fő mozgatórugóivá válhatnak.
Szintén a 2024-es adatok alapján (egyelőre nincs későbbi – a szerk.) Magyarországon
Ahhoz, hogy Magyarország ezeket az eredményeket megtartsa, sőt a globális technológiai forradalomban is tartósan élen járjon, a már korábban éltre hívott, öt kulcselemből álló, a kutatás, a fejlesztés és az innováció támogatására hivatott modellre alapozva gazdasági dimenzióváltás vált szükségessé – magyarázta nemrég a külgazdasági és külügyminiszter a „program” bejelentésekor. Szijjártó Péter szerint bár az eredmények szemmel láthatóak, hazánk jelenleg egy kontinentális gyártóbázis:
innen kell eljutni oda, hogy európai innovációs központ is legyünk.
Az szerinte kétségkívül nagy eredmény, hogy az itt termelő vállalatok jelentős része más tevékenységeit is Magyarországra hozta, például a kutatás-fejlesztést, ami megalapozza a dimenzióváltás legfontosabb lépését. A bejelentés során üdvözölte, hogy tavaly először ezermilliárd forint fölé ment a kutatás-fejlesztési ráfordítások értéke, s a szektorban foglalkoztatottak száma meghaladta a 90 ezret.
Az egyik legkritikusabb pont itt, hogy ezeket az embereket meg is lehessen tartani ebben a szektorban, és ne gyorsuljon fel az agyelszívás. A folyamatok lassítását vagy teljes kizárását segíti, hogy milyen egy országban az adókörnyezet, egyben rámutat a mai miniszterelnöki rádióinterjú mélységeire és összefüggéseire. A kormányfő egykulcsos adóról szóló üzenetei még jobban „átjönnek”, ha ránézünk az Oeconomus Gazdaságkutató – az egykulcsos szja-val szemben elfogultnak aligha nevezhető – tanulmányára, amiben az intézet a személyi jövedelmek adóztatási módszereit vetette össze egymással –
szembeállítva így az Orbán-kormány által képviselteket az ellenzéki adótervekkel.
A kutatás fő megállapításai, hogy az egykulcsos adónál a jövedelem növekedése nem jár magasabb adókulccsal, ez ösztönözheti a munkavállalót a teljesítményük, a munkáltatókat pedig a kínált bér növelésére, így összességében fokozva a gazdasági teljesítményt, az egykulcsos adórendszer versenyképesebbé teszi a gazdaságot. „Mivel számos kelet-közép-európai országban a történelmi előzmények miatt nem valósulhatott meg a generációkon átívelő tőkefelhalmozás, amely visszaveti a vállalkozási hajlandóságot és lehetőségeket. A tőkeakkumuláció elősegíti a beruházások megvalósulását, így az innovációt és a gazdasági növekedést” – fejtik ki.
Egyik fő megállapításuk, egyben írásunk logikai sorvezetője, hogy az egykulcsos személyi jövedelemadó szerintük elősegítheti a képzett vagy jövedelmező szakmákat űző munkavállalók esetében a lakosságmegtartást, mérsékelve az agyelszívás és az elvándorlás kockázatát. Magyarul az szja jelenlegi formájában itthon tartja azokat a munkavállalókat, akikre a következő években az Orbán-kormány a gazdasági dimenzióváltás keretein belül alapoz.
„Ha a belföldi adórendszer nem támogatja őket vagy esetleg kedvezőtlen irányba mozdul el, az újabb ösztönzőt jelenthet a magasan képzett munkavállalók számára, hogy külföldön kamatoztassák tudásukat. Kiemelendő még, hogy az alacsonyabb adókulcs a munkavállaló oldaláról is megjelenik, mint ösztönzés, hogy megéri többet dolgozni, magasabb képzettséget szerezni, mert annak hatása közvetlenül is megjelenik a bérben” – magyarázza kérdésünkre az MGFÜ vezető gazdasági elemzője.
Molnár Dániel hozzáteszi: a magasabb adókulcsok okozta negatív ösztönzőknek a vállalati oldalon is meglenne a következménye. A magas jövedelmű munkavállalók, kihasználva kedvező munkaerőpiaci helyzetüket, igyekeznének kiharcolni a bérük emelését annak érdekében, hogy nettó bérük ne csökkenjen, vagy csak jóval kisebb mértékben. Ez a folyamat egyrészről költségoldali nyomást helyezne a vállalatokra, amely áremelésben vagy munkahelyek megszüntetésében csapódna le, ez pedig
a teljes gazdaság versenyképességét erodálná.
Pont azok az álláshelyek drágulnának vagy szűnnének meg, amelyekre a legnagyobb szükség van ahhoz, hogy a gazdaság hosszabb távon stabil növekedési pályára álljon – a teljes foglalkoztatás elérése után a növekedés forrása csak az intenzív oldalon jöhet, a termelékenység, a képzettség javításával, jegyzi meg a Világgazdaságnak a szakértő. De szintén negatív hatással járhat, ha az adóemelkedést a munkáltatók szürkefoglalkoztatással vagy trükkökkel, például bújtatott foglalkoztatással igyekeznének orvosolni, amely a csökkenő költségvetési bevételek mellett a képzett munkavállalók számára teremtene negatív munkakörnyezetet – húzza alá.
A folyamatoknak hosszú távon is lennének kedvezőtlen hatásai a gazdaság szerkezetére. Visszatérő, sokszor megalapozatlan kritika, hogy hazánkba csak úgynevezett összeszerelő üzemek érkeznek, és nem jönnek létre magas hozzáadott értéket előállító munkahelyek. A gyakorlat ugyanakkor nem ezt mutatja: idén év elején jelentették be a valaha volt legnagyobb magyarországi K+F-beruházást a Diligent Corporation részéről, amellyel párhuzamosan olyan, hosszabb ideje az országban tevékenykedő vállalatok, mint a Samsung SDI vagy a Flextronics – hogy csak néhány példát említsünk az elmúlt hónapokból – is jelentettek már be K+F-bővítést.
Ez is jól mutatja azt a nemzetközi gyakorlatot, hogy először a termelést kell bevonzani az országba, annak meghonosodását követi majd a magasabb hozzáadott értékű kutatás-fejlesztés. A magas jövedelmű munkavállalók fokozott adóztatása, amely a munkaerőköltségüket is emelné és elvándorlásukat is ösztönözné, nemhogy nem segítené elő ezt a folyamatot, hanem visszább is vetné. Kedvezőtlen beruházási környezetet teremtene, amely elijesztené a befektetőket, romlana a beruházások megtérülése, miközben az elvándorlás erősödése a versenytársakat támogatná,
a szomszédos országok irányából is erősödhetne az agyelszívás jelensége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.