Cégvilág

A teljes vételár visszajárhat egy autósnak

Egy augsburgi bíróság az ítéletével új fejezetet nyitott a Volkswagen 2015 szeptemberében kipattant dízelbotrányában.

Egy augsburgi bíróság az ítéletével új fejezetet nyitott a Volkswagen 2015 szeptemberében kipattant dízelbotrányában.

Első fokon úgy rendelkeztek, hogy az autógyártónak vissza kell fizetnie a felperes magánszemélynek a 2012-ben vásárolt Volkswagen Golf eredeti, teljes vételárát, azaz közel 30 ezer eurót.

A bírósági indoklás szerint az autógyártó szándékosan és erkölcstelen módon olyan szoftvert telepített a járműveibe, amely kifejezetten a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisítására szolgált. Úgy ítélték meg, hogy ezzel a VW-konszernnek egyetlen célja volt: az eladások és a nyereség bármi áron történő növelése.

A konszern közleményében az áll, hogy fellebbezni fognak, mert meggyőződésük szerint az eljáró bíróság félreértelmezte a törvényt. Emlékeztettek arra, hogy eddig csaknem kilencezer ügyben döntöttek első-, illetve másodfokon a dízelbotránnyal kapcsolatos perekben a német bíróságok, és ezek többségében elvetették a kártérítési igényeket. A Volkswagen újfent hangsúlyozza, hogy a csaló motorral szerelt dízelek tulajdonosait nem érte se kár, se veszteség, mert járműveik biztonságosak és közlekedésre alkalmasak.

Fotó: FRISO GENTSCH

A németek 11 millió autóba telepítették az adathamisító szoftverüket, ebből félmilliót az Egyesült Államokban értékesítettek.

Ott a levegőtisztaság-védelmi előírások szigorúbbak voltak, ahogy az ellenőrzés is, hiszen a csalást is az ottani környezetvédelmi hatóság (EPA) leplezte le. Amerikában a simlis dízeleket a cég visszavásárolta, méghozzá avulási foktól függő, de rendkívül méltányosnak számító áron.

A Volkswagen 2016 júniusában 15,3 milliárd dollár értékű megállapodást kötött az amerikai hatóságokkal, amelynek értelmében tízmilliárd dollárért visszavásárolja azokat az autókat, amelyekre a csalódott tulajdonosaik nem tartanak igényt, emellett 2,7 milliárd dollárért támogatja a kaliforniai légszennyezettséget csökkentő beruházásokat és programokat, és kétmilliárdot a tiszta technológia kidolgozására ajánl fel.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

VW-dízelbotrány dízelbotrány
Kapcsolódó cikkek