BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy macskáé lehet Lagerfeld öröksége

Távozott a divatvilág egyik leg­kü­lön­cebb figurája: Karl Lagerfeld 86 évesen hunyt el. Hozzá kötődik a Chanel márka megújítása, de saját divatháza is volt, és számos más háznak is tervezett.

A múlt héten elhunyt a divattervező-ikon, Karl La­gerfeld, halálának híre futótűzként járta be a nemzetközi médiát. A 86 éves excentrikus tervezőt Párizsban érte a halál, sajtó­orgánumok arról számoltak be, hogy hasnyálmirigyrákkal küzdött, amit titokban tartott. Januárban két Chanel-divatbemutatót is kihagyott Párizsban, ami egyáltalán nem volt jellemző rá.

A divatóriás 1933-ban született Hamburgban, bár a pontos születési dátumát sosem árulta el – ez is része volt az őt övező mítoszoknak, amelyeket annyira szeretett táplálni. Több mint ötven éven át élt Párizsban, ahova édesanyja ösztönzésére költözött. Lagerfeld nem akart üzletember apja nyomdokaiba lépni, így a szülői ház elhagyása után a francia fővárosban végezte tanulmányait. 1955-ben Pierre Balmain felvette asszisztensének, miután az előző évben a fiatal Lagerfeld megnyert egy azóta híressé válót tervezői versenyt, s ezzel a Nemzetközi Woolmark díjat – a versenyen egyébként az akkor 18 éves Yves Saint-Laurent szintén díjat nyert. Míg Lagerfeld a kabátkategória első díját hozta el, francia tervezőtársa a rangosabb ruhakategóriában nyert. Ekkor kezdődött egyébként a két tehetséges tervező Saint-Laurent 2008-ban bekövetkezett haláláig tartó versengése – és nem mellesleg barátságuk is ekkor alakult ki.

Lagerfeld próbálkozott saját divatházzal is az ötvenes évek végén Roland Karl néven, ám az igazi áttörést az hozta meg számára, amikor elkezdett a Chloé háznak dolgozni. Pár évvel később már az egész Chloé-kollekcióért ő felelt, és kreatív tervezőként nemzetközi sikerre vitte a márkát. Több évtizeden át dolgozott együtt az olasz Fendi divatházzal is.

A Chanelhez 1983-ban került, ekkor az alapító, Gabrielle „Coco” Chanel már 12 éve elhunyt, ám a divatház még mindig az ő emlékéből élt, és már kissé kopott dicsőségének fényében próbált sikerre jutni. Lagerfeld érkezése hatalmas lökést adott a Chanelnek, a márka visszakapta eredeti fényét. Egyidejűleg dolgozott a Chanelnek, a Fendinek, és saját márkáját is létrehozta 1984-ben. Munkája a Chanelnél csaknem 10 milliárd dolláros (2800 milliárd forint) bevételt eredményezett a háznak 2017-ben, mint arról beszámolt a Financial Times (FT). „Nem csupán egy barátot vesztettünk el, hanem egy kivételesen kreatív elmét is, akinek a nyolcvanas évek elején gyakorlatilag szabad kezet adtam, hogy életet leheljen a márkába” – írta Lagerfeld halála után Alain Wertheimer, a Chanel vezérigazgatója. Az FT idézi Bernard Arnault-t is, aki a Fendit is tulajdonló LVMH feje. Ő Lagerfeld különleges és egyedi ízlését és tehetségét méltatta.

A Financial Times a Lagerfeldről szóló cikkében arról ír, hogy sosem volt az a tervező, aki próbababán tervez, ehelyett számos rajzot készített – állítólag fél nap alatt akár 200 vázlatot is –, amelyeket aztán a stúdióban megvalósítottak a munkatársak. A körvonalak és a különleges anyagok megszállottja volt, rengeteg időt töltött azzal, hogy egy-egy szabásról beszéljen. Ráadásul karikaturistának is kiváló volt: párizsi stúdiójának ablakából gyakran rajzolta le a járókelőket.

Lagerfeldnek emellett a marketinghez is ragyogó érzéke volt: a reklámkampányokat ő rendezte, sőt, nemegyszer saját maga is fotózta. Nem voltak hosszabb párkapcsolatai, és gyakorta hangoztatta, hogy túl elfoglalt egy párkapcsolathoz – életét a divat töltötte ki. Ezenkívül rajongott a technológia iránt is, egyszerre akár négy iPhone-ja és húsz-harminc iPadje is volt. Ugyanakkor más vívmányokkal szemben gyanakvó volt: e-mailt például nem írt, a munkája során faxon értekezett kollégáival. Különc dolgai is voltak, ősz lófarka, fekete, karcsúsított vonalú öltönye, napszemüvegei, bőrkesztyűi ikonikussá váltak az évek során. Volt, hogy egy évig diétás kólán kívül semmi mást nem ivott (egyszer tervezett egy Diet Coke-üveget is).

Semmi sem állt olyan közel a szívéhez, mint a macskája, Choupette. A hétéves fehér birman macskáról (ezt a fajtát hívják egyébként burmai szent templommacskának is) 2015-ben divatkollekciót is elnevezett. Kedvencét rajongva szerette, több embert is alkalmazott, akik gondját viselték a cicának, akinek egyébként saját Instagram-oldala is van 170 ezer követővel. Lagerfeld még életében úgy nyilatkozott, hogy vagyonának egyik örököse Choupette lesz. Egy korábbi interjúban, amikor valaki megkérdezte tőle, tudja-e, hogy Franciaországban nem lehet állatot örökösnek megtenni, Lagerfeld így válaszolt: „Még szerencse, hogy nem vagyok francia.” Így könnyen lehet, hogy Choupette hamarosan dollármilliókra teheti majd rá a mancsát.

Choupette

nevű cicája

150

millió dollárt örökölhet

a divatdiktátortól

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.