Cégvilág

Boltban vesz könyvet a többség

Bár a web­áru­há­zakból is egyre többen rendelnek könyvet Magyarországon, a többség elsősorban a hagyományos könyvesboltokat preferálja. A rendszeresen olvasók nagyjából harmada vásárol havonta vagy annál is gyakrabban.

A magyarok 68 százaléka a hagyományos könyvesboltokat részesíti előnyben, ha olvasnivalót keres, a könyvtári kölcsönzés aránya 9 százalék, a barátoktól, ismerősöktől kölcsönkérésé pedig elenyésző, 1 százalékos – derül ki a Picodi felméréséből. A megkérdezettek 22 százaléka pedig elismerte, hogy nem nagyon olvas, illetve nem érdeklik a könyvek. Arra a kérdésre, hogy vásárolt-e az elmúlt egy évben könyvet, a nők 76, a férfiak 74 százaléka igennel válaszolt.

A felmérés szerint az online könyvesboltok igen jelentős száma a legjobb bizonyíték arra, hogy nagy kereslet mutatkozik a nyomtatott irodalomra. Az online boltoknál novemberben nő meg a kereslet – az évi tranzakciók 19 százalékát bonyolítják ekkor. Annak ellenére, hogy a hangoskönyvek világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, Magyarországon a digitális vagy CD formátumban megjelent hangoskönyvek vásárlási aránya mindössze 1 százalékra tehető. A kisebb-nagyobb rendszerességgel könyvet beszerző válaszadók hozzávetőleg 42 százaléka vásárolt online és 59 százalékuk a hagyományos könyvesboltokban.

A rendszeresen vásárlók közül az akciós árat – mint vásárlást ösztönző tényezőt – választották a legtöbben (23 százalék). A megkérdezettek 23 százaléka viszont túlárazottnak, 15 százaléka pedig kifejezetten magasnak értékelte az árakat. Ami a motivációkat illeti, a magyarok legtöbbje egész egyszerűen csak szeret olvasni (52 százalék), mások ajándékba vásárolnak könyvet (23 százalék).

A megkérdezettek többsége (66 százaléka) alkalmanként, évente párszor vásárol könyvet. A válaszadók döntő többsége – 88 százaléka – elégedett a könyvpiaci felhozatallal is.

Ezek is érdekelhetik