BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább optimalizálja ingatlanportfólióját bérelt székházából a Magyar Telekom

Az új iroda­házprojekt megvalósulása következtében jelentősen átalakult a Magyar Telekom ingatlanportfóliója, amelyet a közeljövőben tovább optimalizálnak – nyilatkozta a Világgazdaságnak Pollák Tibor, a vállalat infrastruktúra-szolgáltatások igazgatója.

A korábbi bejelentés szerint tizenöt éves bérleti szerződést kötöttek az irodaházra a Wing Zrt. leánycégeivel. Miért előnyös ez a konstrukció a Magyar Telekom számára, és mi szólt a bérlet mellett a saját tulajdonnal szemben?

Amikor elkezdtük a projektet, mindkét változatot futtattuk, tehát a saját irodaházét és a bérlését is. Végül azért tettük le a voksot a bérlet mellett, mert úgy gondoltuk, hogy a szabad tőkénket inkább a hálózatfejlesztésre fordítjuk. A tizenöt év futamidő pedig egy piaci alku eredménye, amelyet részben azt tett szükségessé, hogy a kivitelező igen részletes specifikációt kapott, vagyis teljesen a mi igényeinknek megfelelően tervezték meg az irodaházat. Fontos emellett figyelembe venni, hogy a szerződés feltételeiről 2014-ben tárgyaltunk, amikor a mostanitól még nagyon eltérő körülmények uralkodtak a piacon.

Hogy néz ki most az ingatlan­portfólió, hány irodaházat értékesítettek már?

Annak idején az egész koncepciót úgy találtuk ki, hogy a versenyzőknek, akik pályáztak az építési projektre, egyben legalább két meglévő épületünkre is ajánlatot kellett tenniük. A WING végül három épületre tett ajánlatot, és az építési szerződés aláírásával egy időben megvette a Krisztina körúti székházat, az Infopark G épületét és a Kaposvár utcai központot is. A Budafoki úton, a T-Systems által használt épület bérlemény volt, amelyet a tavalyi év végén, a szerződés lejártával visszaadtunk a tulajdonosnak. Mindezek eredményeként a Budapesten dolgozó alkalmazottaink döntő része már az új székházban tevékenykedik, ezenkívül jelentősebb létszám már csak a Budafoki úton, a régi mobilközpontban van. (Természetesen a műszaki állományt és az üzletek dolgozóit nem számolom ide, hiszen ők változatlanul a főváros különböző pontjain kell hogy jelen legyenek.) Az előttünk álló feladat az lesz, hogy felmérjük, hol lehet még optimalizálni az ingatlanportfóliót, de a szükséges nagyobb lépéseket már megtettük. Azt is látni kell ugyanakkor, hogy az általunk használt technológia helyigénye folyamatosan csökken, ami nagy területek felszabadulásával jár, és ez is indokolttá teszi egyes épületeink értékesítését.

Egy ekkora irodaház hogyan alakítja át a környék életét? Hogy lehet annak a 4500 embernek az igényeit kielégíteni, aki az irodaházban dolgozik?

Az épület alatt 1350 autó elhelyezésére alkalmas parkoló működik, ahol a céges flotta és a vendégek járművei kaptak helyet. Állandó helyet biztosítunk háromszáz kerékpár és ötven motor számára is. A legmodernebb irodatechnológiával felszerelt tárgyalókat online lehet lefoglalni, a munkatársak tájékozódását és az elérhető szolgáltatásokkal kapcsolatos informálódást saját mobilapplikáció segíti.

Azon túl, hogy számos kényelmi szolgáltatást nyújt az irodaházuk, melyek voltak azok a szempontok, amelyekre odafigyeltek a kialakításakor?

Az egyik fontos elem az elhelyezkedés: kiemelt szempont volt a helyszínválasztásnál, hogy az épület tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető legyen. A fűtést távhővel oldottuk meg, ami mellett számos érv szólt. Odafigyeltünk emellett arra, hogy minél több természetes fényhez jussanak a kollégák, és arra is, hogy az épület teljesen papírmentes legyen. Ez utóbbit úgy kell érteni, hogy egy-két területet leszámítva – ahol a partnerek igényei miatt ez még elkerülhetetlen – nem használunk papírt, és a költözés előtt a nélkülözhető iratmennyiséget megsemmisítettük.

Mekkora energiamegtakarítást tudnak éves szinten elérni ezzel

a beruházással?

Most még nem szeretnék találgatásokba bocsátkozni, hiszen csak ősz óta vagyunk itt, és legalább egy teljes év kell az épület belakásához, az első következtetések levonásához. Ráadásul most télen még nem tudtuk megvalósítani az optimális energiafelhasználást, hiszen a folyamatos beköltözéssel párhuzamosan több ponton kellett módosítani, finomhangolni a rendszer beállításait.

Manapság minden az otthoni munkavégzésről, az eszközök távoli használatáról szól. Miért kell akkor egy ekkora székház?

A Magyar Telekomnál hagyománya van a távmunkavégzésnek. Részleges távmunkában dolgoznak a kollégák, jellemzően heti egy-két napot otthonról. Ezért a székházban elhelyezett 4500 dolgozóra 3900 munkaállomás jut, amelyeket shared desk rendszerben használnak.

Az elmúlt két évtizedben az egylégteres munkahely terjedt el a nagyobb irodaházakban működő cégeknél. Hogyan tagolják ezt az amúgy óriási területet?

Az irodaház 95 százaléka egy légteres, ám igyekeztünk jól tagolni a területet. Ráadásul ritka az olyan szervezeti egység, ahol húsz-harminc embernél több dolgozik, tehát adott a szeparáció, a nyugodt munkavégzés lehetősége. Az épületben egyébként összesen 210 tárgyaló üzemel, amelyek között kétszemélyes, de 12-30 személyes helyiségek is találhatók. Vannak kis telefonszobák is, ahova telefonálni vagy konferenciabeszélgetésre vonulhatnak el a kollégák.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.