Már egy második eljárás is folyamatban van a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a 4Life Direct Kft. és Red Sands Life Company (Europe) Limited, illetve a velük egy vállalkozáscsoportba tartozó Red Sands Insurance Company (Europe) Limited kereskedelmi gyakorlata miatt. A cégek időskorúaknak kínálnak életbiztosítási termékeket, az előbbi közvetítőként, az utóbbi kettő pedig a biztosítások szolgáltatójaként érintett. A Red Sands nem mellékesen gibraltári székhelyű vállalat.
Az ügyben a múlt héten tartottak – a cégek jogi képviselőinek kérésére – zárt tárgyalást. Az indokuk az volt, hogy üzleti titoknak minősül a 4Life és a Red Sands által előterjesztett kötelezettségvállalás. Ez általánosságban azt jelenti, hogy az eljárás alá vont ígéretet tesz arra vonatkozóan, hogy a hatóság által kifogásolt magatartását összhangba hozza a törvény rendelkezéseivel. Ha erre a GVH rábólint, megszűnik az eljárás, így a feltételezett törvénysértést sem állapítják meg.
Érdeklődésünkre a GVH közölte, hogy a felügyeleti eljárás még 2016 augusztusában indult két konkrét termék miatt. Az egyik az Időskori Biztonság nevű kockázati életbiztosítás, a másik pedig a Kórházi Biztonság elnevezésű biztosítási termék. A versenyhatóság már-már morbid visszaéléseket gyanít: a 4Life például a széles nyilvánosság előtt azzal reklámozta magát, hogy az életbiztosítás előzetes orvosi kontroll nélkül, egészségügyi panaszok fennállása esetén is igénybe vehető. Csakhogy azt már nem tette hozzá, hogy ha a biztosítási szerződés megkötésétől számított 7. és 24. hónap között természetes halál következik be, akkor vizsgálni fogja, hogy annak oka a kötést megelőzően fennálló állapotra vezethető-e vissza. Ha úgy találja, hogy igen, akkor a biztosítási összeget nem, csak az addig befizetett díjakat téríti meg. Hasonlóan megtévesztő lehet az is, hogy a 4Life azt a látszatot keltette, hogy minden kórházban töltött nap után fizet a biztosítottnak, és azt állította, hogy ez naponta akár 30 ezer, havonta pedig 900 ezer forint is lehet. Valójában a kifizetés csak bizonyos feltételek megléte esetén valósul meg, például, ha a biztosított személy legalább három egymást követő éjszakán át szorul kórházi ellátásra. A 4Life és a Red Sands fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlata miatt nem először vizsgálódik a magyar versenyfelügyelet, igaz, egyelőre eredménytelenül. Bár a GVH egy 2016 elején hozott, komoly sajtóvisszhangot kiváltó határozatában a két céget összesen 99 millió forint bírsággal sújtotta, ezt végül a Kúria a tavaly novemberi felülvizsgálatában hatályon kívül helyezte, és a szankció újrakalkulálására kötelezte a versenyhatóságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.