Cégvilág

A multik auditáltatják a beszállítóikat

A vállalatoknak érdemes lenne átgondolniuk autóflottájuk zöldítésének üzleti, szabályozási részleteit is – hívta fel a Világgazdaság figyelmét Kovács Csaba, a KPMG energetikai tanácsadója.

Mely vállalattípusoknak fontos, hogy tegyenek a klímakatasztrófa elkerüléséért, vagyis hol épül be a fenntarthatóság a vállalati kultúrába?

Fotó: KPMG

Az e téren egyébként is érintett energiaintenzív vállalatok már nagyon sokat fejlesztettek és invesztáltak, részben azért, hogy a szabályozási előírásokat teljesítsék, részben pedig, hogy a terméküket, szolgáltatásukat költségoldalról versenyképessé tegyék. Viszonylag új jelenség, hogy főleg a vállalatok közötti szolgáltatásértékesítésben a beszerzéskor nemcsak a költségeket vagy az adott vállalat korábbi eredményeit veszik figyelembe, hanem azt is, hogy a beszállító valóban fenntarthatóan működik-e egy adott társadalmi környezeti hatás szempontjából. Ez ellenőrizhető akár önbevallással, de helyszíni vizsgálattal is, a lényeg az, hogy ezt az értékesítési kritériumot ma már egyre többen beépítik a beszerzéseikbe. Vannak olyan társaságok, amelyeknek a márka szempontjából is nagyon fontos igazolniuk, hogy fenntarthatóan működnek. Amikor ezek a jellemzően globális vállalatok beszállítókat választanak, akkor energiát, időt és pénzt szánnak arra, hogy auditálják leendő partnereiket, amelyek a termékeik előállításához hozzájárulnak. Az előzetes vizsgálat költsége eltörpül a csalódott fogyasztók miatt elszenvedett presztízsveszteségek és bevételkiesés miatt.

Ez a gondolkodásmód mennyire jellemző a hazai multikra? Terjed ez a fajta tudatos gondolkodás?

Igen, vannak területek, amelyekkel vállalatként is hozzájárulhatunk a klímapolitikai célok eléréséhez. Ugyanakkor ki kell emelnem, hogy még viszonylag kevés olyan hazai közbeszerzési kiírást látok, amelyben a műszaki vagy jogi feltételek mellett hangsúlyos elemként szerepelne a pályázók fenntartható működése.

Fotó: Shutterstock

Hol tart Magyarország klímavédelem szempontjából?

Három fő kategóriát, illetve mérőszámot szoktunk megkülönböztetni, ezek közül csak az egyik a szén-dioxid-kibocsátás vagy más üvegházhatású gázok kibocsátása. Ezen a területen az 1990-es bázisévhez viszonyítva jól teljesítünk, de az emissziókereskedelmi rendszeren kívül eső ágazatoknál az alapszcenárióhoz képest 7 százalékos csökkentésre lesz szükség. A megújuló alapú villamosenergia-termelésben a 2010-es bruttó villamosenergia-felhasználáshoz viszonyított 3,6 százalékos vállalást elértük, de a 2030-as 12,8 százalékos célértékhez duplázni kellene a mostani értékeket. Primer energiaforrásból a megújulók aránya most 12 százalék, a 2020-as vállalásunk 14,65 százalék, a 2030-as pedig már 20 százalék.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

KPMG fenntarthatóság autóflotta Kovács Csaba
Kapcsolódó cikkek