Cégvilág

Rangos vasúti konferencia lesz Budapesten

Jövőre Budapesten tartja az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége az egyik legkiemeltebb vasúti személyszállítási konferenciáját.

Jövőre Budapesten tartja az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) az egyik legkiemeltebb vasúti személyszállítási konferenciáját. A döntést a CER barcelonai ülésén hozták meg. A MÁV-START által rendezendő találkozón a nemzetközi szervezet tagjainak legfelsőbb vezetői vesznek részt.

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) október eleji, barcelonai konferenciáján részt vett Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója és Dr. Kormányos László, a cég szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese. A nagyszabású közösségi közlekedés tárgyú találkozón egyebek között a vasút szerepét is vizsgálták az mobilitási stratégiáján belül, kiemelten foglalkoztak a minőségi szolgáltatással, a multimodális utazási lánccal (több közlekedési ág (vasút, közút, repülés, hajózás) kombinált igénybevétele), amelynek a vasút adná a gerinchálózatát, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia fontosságával, a fenntarthatósággal, környezettudatossággal, valamint a jegyvásárlási rendszerek lényeges kérdéseivel. A konferencián arról is döntöttek, hogy a MÁV-START szervezésében a CER magas szintű vasúti személyszállítási találkozóját (High-Level Passenger Meeting) Budapesten tartják 2020 októberében. Az esemény az európai vasúti diplomácia egyik legkiemelkedőbb, legrangosabb személyszállítási értekezlete, amelyen az európai személyszállító vasutak legfelsőbb vezetői vesznek részt.

Fotó: Mészáros János / MTI

A MÁV-START egyik stratégiai célkitűzése, hogy a Kárpát-medence vezető vasúti szolgáltatója legyen. Ehhez már most is komoly nemzetközi hálózattal rendelkezik, évről-évre folyamatosan növekvő utasszámmal. A vasútvállalat tavaly 3,1 millió utast szállított a nemzetközi forgalomban, ez stabil alapja a nemzetközi szolgáltatásai fejlesztését célzó terveknek. Hazánk környezetében sok olyan város található, amelyek felé ütemesen növekszik az üzleti és turisztikai célú utazási igény. A MÁV-START számára kiemelten fontosak a magyarlakta területek, és szeretne még intenzívebben eljutni járataival Felvidékre, Kárpátaljára, Erdélybe és Délvidékre is. A vasúttársaság további terve az, hogy a nemzetközi viszonylatban is minden célcsoportot színvonalasan és gazdaságosan kiszolgáljon: az üzleti útra indulók számára első osztályú utazást és étkezőkocsi szolgáltatást nyújt, a turisztikai célból utazók részére éjszakai vonatokat ajánlanak például Zürichbe, Münchenbe, Berlinbe, Prágába. A családos nyaralóknak a belföldi úti célokon (például Balaton, Tisza-tó) az Adria felé is több útirányon és célvárosba kínál népszerű ajánlatokat nyaranta.

A MÁV-START fejlesztéseiről és terveiről

Idén ősszel a nemzetközi forgalomban, több járat esetében az utazási élményt javító szolgáltatásfejlesztéseket hajtott végre a MÁV-START. Ennek sarkalatos eleme volt a korábban leállított étkezőkocsi-szolgáltatás újraindítása valamennyi Budapest és Bécs közötti vonat, a Bécsből Budapesten át Kolozsvárra közlekedő Transilvania EuroCity, továbbá a Székelyföldön keresztül Brassóba tartó Corona InterCity esetében. Utóbbiban szeptembertől a korábbinál modernebb típusú fekvőhelyes kocsik közlekednek, esztétikusabb utastérrel, konnektorokkal felszerelt fülkékkel, csendesebb futású járművekkel.

A 2019/2020-as menetrendi időszakban a Corona InterCity fejlesztését változatlanul napirenden tartja a vasútvállalat: a decemberi éves menetrendváltástól a hálókocsit is a jelenleginél modernebb járműből áll majd, 2020 nyarától pedig klímás kocsikkal futnak. A december közepétől újabb közvetlen eljutási lehetőséget kínálnak a határon túli magyarlakta területekre: a Transilvania EuroCity közvetlen kocsijaival akár Nyugat-Magyarországról (például Győrből, Tatabányáról), a fővárosból és az Alföldről (pl. Szolnokról, Debrecenből) is átszállás nélkül lehet majd eljutni Szatmárnémetibe az év minden napján.

Hosszabb távú nemzetközi fejlesztési tervek között szerepel a hazai gyártású IC+ ülőhelyes kocsik forgalomba állítása, valamint a háló- és fekvőhelyes kocsipark modernizációja, illetve az étkezőkocsik felújítása. A jármű és a pályafejlesztéseket kihasználva a nemzetközi szolgáltatási hálózat bővítése várható Nyugat-Európa, kiemelten Németország nagyvárosai, valamint Belgrád és a balkáni turisztikai és nyári üdülési célpontok (pl. Szófia, Szaloniki, Bar, Isztambul) felé.

A nemzetközi szolgáltatási fejlesztése érdekében a MÁV-START rendszeresen konzultál főként a szomszédos országok, valamint Németország és Svájc vasúttársaságaival.

A CER-tagok vasúti vonalainak hossza az európai vasúti hálózat több mint 70 százalékát fedi le; a szervezetben magukat képviseltető vállalatok adják az áruszállítási üzletág csaknem 80 és a vasúti személyszállítás 92 százalékát Európában. A CER – az európai vasutak érdekeit képviselve – fontos szerepet játszik az EU-s jogalkotásban és jogalkalmazásban, a brüsszeli székhelyű szervezet az uniós intézmények fontos tárgyalópartnere. A mintegy hetven európai vállalatot tömörítő szervezet – melynek tagja a MÁV Zrt. mellett a GYSEV Zrt., a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. is – tevékenysége kiterjed a vasutak szempontjából fontos valamennyi területre, így a személyszállításra, a közszolgáltatásra, a szociális párbeszédre, a környezetvédelemre, illetve az infrastruktúrafejlesztés és a kölcsönös átjárhatóság területére is.

 

vasút CER MÁV
Kapcsolódó cikkek