Hecker Flórián | Miután a Facebook Ireland Ltd. maximálisan kihasználja a rendelkezésére álló időt, csak a jövő hét közepén derül ki végleg, hogy a globális közösségi oldalt működtető társaság elfogadja-e a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elmarasztaló döntését. A magyarországi versenyhatóság még tavaly december 6-án hozta nyilvánosságra azt a határozatát, amelyben 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a cégre. A Facebooknak papíron ekkortól 30 nap állt rendelkezésére, hogy átutalja a büntetést, és nyilatkozzon, hogy megtámadja-e bíróságon a hatóság álláspontját. (Ehhez közigazgatási pert kell kezdeményeznie.) A határidő a naptár szerint múlt vasárnap lejárt, csakhogy a vállalat nem fizetett – amit akkor is kell, ha vitatja a GVH eljárását –, és nem is jelzett vissza a döntés kapcsán. A Világgazdaság érdeklődésére a GVH arról adott tájékoztatást, hogy a cégnek mindkét kérdésben van még ideje dűlőre jutni, miután a vonatkozó határidőből nem futott ki.
Arra, hogy az eredeti 30 napot végül nagyjából 40 napra sikerült feltornászni, vélhetően némi ügyeskedés a magyarázat: a Facebook kihasználhatta, hogy a versenyhivatali határozat nyilvánosságra hozatala nem minősül „rendes” tájékoztatásnak, csak a vonatkozó dokumentum hivatalos kézhezvételekor. Ezt a GVH egy erre a célra fenntartott elektronikus ügyfélkapun intézi (korábban ez tértivevényes küldeményben, postai úton történt), így pedig az érintett félnek lehetősége van arra, hogy kivárjon a visszaigazolással. Így a 30 napos határidő csak később kezd el „ketyegni”. Ugyanakkor az értesítés átvételének is van egy utolsó időpontja, ezért számol azzal a GVH, hogy legkésőbb a jövő héten már biztos információkkal fog rendelkezni a befizetésről és az esetleges perindításról. A témában kerestük a Facebook hazai jogi képviseletét ellátó Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Irodát, ahol nem kívántak nyilatkozni.
A GVH közösségi portált sújtó határozata rövid ideig rekord volt: soha korábban ekkora bírságot nem szabott még ki fogyasztóvédelmi ügyben. A hatóság azért büntette ilyen szigorúan a vállalatot, mert az ingyenesként hirdette a tevékenységét. A hivatal szerint a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a Facebook igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak, tehát végeredményben fizettek a szolgáltatásért.
Az eredeti határidőt nagyjából
40
napra tornászták fel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.