BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az idővel és az fizetéssel is játszik a Facebook

Hecker Flórián | Miután a Facebook Ireland Ltd. maximálisan kihasználja a rendelkezésére álló időt, csak a jövő hét közepén derül ki végleg, hogy a globális közösségi oldalt működtető társaság elfogadja-e a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elmarasztaló döntését. A magyarországi versenyhatóság még tavaly december 6-án hozta nyilvánosságra azt a határozatát, amelyben 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a cégre. A Facebooknak papíron ekkortól 30 nap állt rendelkezésére, hogy átutalja a büntetést, és nyilatkozzon, hogy megtámadja-e bíróságon a hatóság álláspontját. (Ehhez közigazgatási pert kell kezdeményeznie.) A határidő a naptár szerint múlt vasárnap lejárt, csakhogy a vállalat nem fizetett – amit akkor is kell, ha vitatja a GVH eljárását –, és nem is jelzett vissza a döntés kapcsán. A Világgazdaság érdeklődésére a GVH arról adott tájékoztatást, hogy a cégnek mindkét kérdésben van még ideje dűlőre jutni, miután a vonatkozó határidőből nem futott ki.

Arra, hogy az eredeti 30 napot végül nagyjából 40 napra sikerült feltornászni, vélhetően némi ügyeskedés a magyarázat: a Facebook kihasználhatta, hogy a versenyhivatali határozat nyilvánosságra hozatala nem minősül „rendes” tájékoztatásnak, csak a vonatkozó dokumentum hivatalos kézhezvételekor. Ezt a GVH egy erre a célra fenntartott elektronikus ügyfélkapun intézi (korábban ez tértivevényes küldeményben, postai úton történt), így pedig az érintett félnek lehetősége van arra, hogy kivárjon a visszaigazolással. Így a 30 napos határidő csak később kezd el „ketyegni”. Ugyanakkor az értesítés átvételének is van egy utolsó időpontja, ezért számol azzal a GVH, hogy legkésőbb a jövő héten már biztos információkkal fog rendelkezni a befizetésről és az esetleges perindításról. A témában kerestük a Facebook hazai jogi képviseletét ellátó Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Irodát, ahol nem kívántak nyilatkozni.

A GVH közösségi portált sújtó határozata rövid ideig rekord volt: soha korábban ekkora bírságot nem szabott még ki fogyasztóvédelmi ügyben. A hatóság azért büntette ilyen szigorúan a vállalatot, mert az ingyenesként hirdette a tevékenységét. A hivatal szerint a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a Facebook igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak, tehát végeredményben fizettek a szolgáltatásért.

Az eredeti határidőt nagyjából

40

napra tornászták fel

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.