BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A luxusmárkákat is fertőzi a vírus

Ahogy a kínai turisták egyre inkább eltűnnek az amerikai és európai nagyvárosokból a terjedő koronavírus miatt, a globális luxusmárkák saját bőrükön kezdik érezni a hiányukat.

Az egyre terjedő koronavírus-járvány rávilágított arra, hogy mennyire kitettek a felső kategóriás márkák olyan városokban, mint New York, Párizs vagy Milánó a Kínából érkező vásárlóknak – hiszen ezek a vevők jellemzően jóval többet költenek, mint más turisták. A helyzet súlyos: az Estée Lauder és a Capri Holding – a Versace és a Jimmy Choo márkák tulajdonosa – ezen a héten már figyelmeztette a befektetőket, hogy üzleti eredményükön is meglátszik majd a kínai utazók hiánya – írja a The Wall Street Journal.

A Párizsban lévő Galeries Lafa­yette áruház például, amely nagyban épített a keletről érkező vásárlókra – egyebek mellett kínai feliratokkal és adó-visszatérítéssel csábítja a kínai tehetős vásárlókat –, a héten üresen kongott a lap beszámolója szerint, míg korábban egy átlagos napon több mint ezren is megfordultak itt, javarészt Kínából érkezve.

Milánóban pedig a Via Monte Napoleone bevásárlóutcában szinte minden üzletben alkalmaznak kínaiul beszélő eladót az utóbbi években – ám a kínai vásárlók innen is hiányoznak ezekben a hetekben.

Egészen egy héttel ezelőttig még nagy létszámú kínai csoportok érkeztek, az elmúlt napokban viszont mindössze egy-két ember tér be az üzletbe – mondta az újságnak a Fendi egyik alkalmazottja.

Ez sokkal rosszabb hír manapság a kereskedőknek, mint lett volna néhány évvel ezelőtt. 2018-ban ugyanis már csaknem 170 millió kínai utazott az anyaországon kívülre – legalábbis ezt mutatják az ENSZ turisztikai szervezetének legfrissebb adatai. Utazásaik során pedig csillagászati összeget, nagyjából 277 milliárd dollárt (86 ezermilliárd forint) költöttek. Ez a tíz évvel ezelőtt elköltött összeg ötszöröse, míg a kínai turisták száma több mint háromszorosára nőtt az elmúlt évtized során.

Világviszonylatban nézve a kínai turisták tavaly csaknem 110 milliárd dollár értékben vásároltak luxuscikkeket – ruhákat, bőrtermékeket és ékszereket –, jelentős részüket Kínán kívül.

Az amerikai gazdaság összességében mintegy 10 milliárd dolláros kiesést szenvedhet el a turisták elmaradása miatt – áll a Tourism Economics kutatócég elemzésében. A kínaiak az összes tengeren túli látogató 7 százalékát teszik ki az Egyesült Államokban, akik utazási és közlekedési szolgáltatásokra nagyjából 34 milliárd dollárt (10 ezermilliárd forint) költöttek tavaly.

Egyes luxuscégek máris beárazták a vírus hatásait.

„Úgy számolunk, hogy a következő két-három hónapban további jelentős csökkenést tapasztalhatunk a kínai turisták számában, ezt pedig az eladásokban is érezni lehet majd” – mondta a WSJ-nek Fabrizio Freda, az Estée Lauder vezérigazgatója. A cég múlt heti gyorsjelentésében már némileg rontotta egész évre vonatkozó pénzügyi kilátásait a koronavírus hatásaira hivatkozva.

A Capri Holding pedig – amely egyebek mellett a Michael Kors márkát is tulajdonolja – azt nyilatkozta, hogy a hosszabb ideig életben lévő utazási korlátozások csökkenthetik boltjaik forgalmát mind Kínában, mind pedig azokban az országokban, ahova jellemzően nagyszámú kínai turista látogat el. A cégcsoport azzal számol, hogy a járvány nagyjából 100 millió dolláros bevételkiesést okozhatott kínai működésükben pénzügyi évük utolsó negyedében.

Sőt, ez akár rosszabb is lehet, vélik, abban az esetben, ha tovább romlik a vírus okozta helyzet, ez a Kínán kívüli üzletek bevételét is jelentősen leronthatja.

A brit luxusdivatház, a Burberry szintén arról számolt be, hogy kínai eladásaik jócskán megcsappantak a vírus hatására. Elmondták ugyanakkor, hogy a kínai turisták európai költésén még nem érzékelték a helyzet súlyosságát, de ha az utazási korlátozások tovább szigorodnak, kétségkívül itt is jelentkeznek majd a negatív hatások.

Konkrétabb előrejelzésekbe bocsátkozott a Tapestry Inc., amelyhez többek között a Coach és a Kate Spade táskamárkák tartoznak. Úgy vélik, üzleti évük második felének eladásait mintegy 200-250 millió dollárral rövidítheti meg a koronavírus terjedése.

A kínai turisták az utóbbi években egyre fontosabb szerepet játszanak Európa turizmusában. Olaszországba – amely az egyik fő célállomásuk – 5,3 millióan látogattak el tavaly, ráadásul egy átlagos kínai nagyjából 13 éjszakát tartózkodott az országban, ami messze felülmúlja más országok látogatóinak átlagos tartózkodási idejét – derül ki a Bank of Italy adataiból. Párizsban egy átlagos kínai turista körülbelül 1000 eurót költ el, míg az összes turista költési átlaga 640 euró egy utazás során. A Bank of France adatai szerint a kínaiak összesen 4 milliárd eurót hagynak évente Franciaországban, ezzel ők a legtöbbet elköltő csoport. Sok esetben egyébként Európában olcsóbban jutnak hozzá luxuscikkekhez, mint otthon, valamint számos márkát és terméket egyelőre nem vehetnek meg Kínában.

A legutóbbi elérhető adatok szerint

170

millió kínai utazott

az anyaországon kívülre 2018-ban

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.