Néhány hete a Ferencváros-Videoton labdarúgó mérkőzésen az Antenna Hungária közvetítőcsapatának vendége volt a VG.hu. A rangadót 16 kamerával közvetítették (köztük a stadion légterében pásztázó, többmilliós értékű spidercammel), és több mint 30 fős profi csapat dolgozott azért, hogy a mérkőzés egyetlen részletéről se maradjanak le a képernyők előtt ülő nézők.
Perje Sándor
2020.02.27, 17:40
Megosztom a cikket
Váradi Vilmos, az Antenna Hungária műsorgyártási részlegének osztályvezetője szerint a kapacitásaikat tekintve a középmezőnyben szerepel a cég világviszonylatban. Európában léteznek nagyobb társaságok, akik konzorciumi formában működnek. Az elődök között található az 1985-ben alapított Alfacam, akik általában az eszközállományuk és kapacitásuk nagy részét az olimpiai évekre optimalizálták. Természetesen ez óriási összegeket emésztett fel, hogy az olimpiai években a megfelelő kapacitással bírjanak.
A köztes években beérkező igények viszont nem biztosították azt az árbevételt, hogy növekedéshez szükséges nagy mennyiségű hitelt finanszírozni tudták volna. A cég 2013-ban ment csődbe.
A piacon megüresedett helyét azóta olyan cégek próbálják betölteni, mint a francia European Media Group vagy a belga Videohouse. Emellett angol, belga, és svéd tartalomgyártó társaságok is törekszenek arra, hogy globálisan szolgáltassanak a piacon.
A sport viszi a prímet
Az Antenna Hungária 2014-ben került át ismét állami tulajdonba, majd 2015-ben indította el új műsorgyártási üzletágát.
A cég jelentős megrendeléssel bír éves szinten.
Az időbeosztás szezonálisan változik, és gyakran hektikus. Leginkább a szombat és vasárnap a legsűrűbb rendezvények és sportesemények szempontjából.
A produkciók számait tekintve a sportesemények több mint 60 százalékos részaránnyal bírnak egy évben.
Forrás: VG
A sporton kívül kulturális események, a rádiós közvetítések, a stúdiós munkák tartoznak a repertoárba. Megbízásokkal kapcsolatban két típus létezik. A keretszerződést kötött partnerektől érkező megrendelés a beérkezését követően azonnal a megvalósítás fázisába ér. Az eszközállományt és a humánerőforrást kell összefésülni, és allokálni a projektekhez az igényeknek megfelelően.
Ha a nem keretszerződéssel bíró partnertől érkezik igény, akkor a senior üzleti kontrollernek, Czirók Zoltánnak akad feladata.
Az ajánlati árak alátámasztására egy business case-t kell rendelni. Tisztázni kell a pontos határidőt és a meghatározott célirányt (scope).
Partnereik közé
az MTVA mellett többek között az AMC kábelcsatorna tartozik, de előfordulnak hazai sportszövetségek megkeresései és nemzetközi megrendelések is.
Külföldi megbízások esetében attól függ, hogy ki a host broadcaster. Ez gyakran egy céget jelöl, aki ha megkapja ezt a műsorgyártási tevékenységet, kiadhatja alvállalkozásban.
Kezek a mixerpadon, szemek a képernyőkön
2019 kiemelkedően nagy számú közvetítési igénnyel bírt.
Az olimpia évében kevesebb világesemény van, ez redukálja a számokat.
A munkakiosztásra szolgál egy speciális diszpozíciós rendszer, melyben az adott nap munkáin át a következő hónap teendőit lehet megnézni- mondta el Czirók Zoltán. Itt minden információt meg lehet találni, a kilométer álláson át a lejárt forgalmin keresztül. A rendszerben az állomány szakembercsoportokra van bontva.
Közvetítés napján 4-5 órával korábban már felveszik a munkát.
Azért, hogy adott produkció minden feltétele rendelkezésre álljon a gyártásvezetők felelnek. Az ő feladatuk, hogy a személyzet és kameraman a megfelelő akkreditáció birtokában legyen. Váradi Vilmos megfogalmazása szerint:
A gyártásvezető akkor dolgozik jól, ha a helyszínen már nem dolgozik. Mondhatni olyan, mint a tűzoltó.
Forrás: VG
A rendező előtt egy videomixerpad van, és ő dönti el, hogy a néző számára az adott pillanatban mi jelenjen meg, vagyis hogy ő mit használ fel az elkészült tartalmakból.
A visszajátszott tartalmakért az EVS operátorok felelnek egyenként 4 különböző kamerát kezelve. Közülük 1 fő kommunikál a rendezővel.
A hőskorban, amikor csupán még 2 kamerát használtak, egy „R” betű villogott az egyik sarokban a visszajátszás idején. Ezt felváltotta a lassító wish, ami nem más mint
az élőkép és a lassított visszajátszás közé bekerül egy grafika vagy egy mozgó elem.
[enews_gallery id='2076111']
A képminőségért (színhőmérséklet, expozíció) a képmérnökök felelnek.
Az EB kimarad
„Az UEFA az Euro Media Group-ot bízta meg az idei labdarúgó Európa-bajnokság lebonyolításával, köztük a budapesti eseményével is. A cégcsoport hét helyszínről valósítja meg a közvetítést. Szakembereket mi is biztosítunk nekik” – mondta el Váradi Vilmos.
Sajnos az olimpiára is csak akkor tudsz ajánlatot adni, ha az OBS nevű társaság megkeres téged. Ha Budapesten lenne az olimpia, akkor sem automatikus a részvétel. Ugyanez érvényes UEFA rendezvényre is.
- mondta el Czirók Zoltán.
A közvetítések alatt előfordul, hogy a kommentátorok néha lekérnek néhány képet. Általában külön hangsávon szólnak le, így ezt a néző nem is hallja, ugyanis ha nincs meg az adott jelenet, akkor kellemetlen helyzetbe sodorhatná a stábot és saját magát is.
„Szerencsére ez egyre ritkábban fordul elő, mivel a nagy kameraszámú közvetítések jóval nagyobb biztonsággal mondhatjuk, hogy megvan” – árulta el Váradi Vilmos. A cél mindig ugyanaz: a lehető legjobban bemutatni egy eseményt.
Forrás: VG
Egy élvezetes meccset is el lehet rontani a színvonalat nélkülöző közvetítéssel.
„800 ezer kilométert tettek meg a kollégák tavaly” – mondta el Váradi Vilmos. Nem egy átlagos munkakör, de többen kedvelik, mert változatos. A kollégák közül akadt, aki annyira elmélyedt a kézilabda közvetítés kulisszatitkaiban, hogy
az Európai Kézilabda-szövetség az ő közvetítési metódusát sztenderdként próbálja előírni.
Ő kezdte el azt, hogy időkérésnél két osztott képben jelenik meg a két csapat. A kézilabdaszövetség érdeke, hogy minél magasabb nívójú legyen a közvetítés, mert annál értékesebb lesz a sporttartalom.
Több néző, több reklámbevétel, és ezáltal értékesebb a szolgáltatás.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.