Cégvilág

SSC-nagyhatalommá vált Magyarország

Tavaly a Nemzeti Befektetési Ügynökség tizennégy új szolgáltatóközpont-beruházásról állapodott meg, ami összességében 2500 új munkahelyet jelent.

Több mint 130 szolgál­tató ­köz­pont (SSC) működik jelenleg Magyarországon, amelyek csaknem 60 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. A szektor vállalkozásainak több mint 80 százaléka veszi igénybe magyar beszállítók szolgáltatásait, amelyekre egy vállalat évente átlagosan 250 millió forintot költ. A leggyakrabban keresett szolgáltatás a pénzügy és számvitel, az ingatlanfejlesztés, az informatika és telekommunikáció, a PR és marketing, az HR és tréning, a logisztika, valamint az utaztatás és a rendezvényszervezés. Az SSC-k száma folyamatosan növekszik, a szektor vállalatainak 75 százaléka tervez további bővülést.

Tavaly a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) tizennégy szol­gá­l­tatóközpont-beruházásról állapodott meg, ami nagyjából 2500 új munkahelyet jelent. Ésik Róbert, a HIPA vezérigazgatója korábban lapunknak elmondta: az SSC-k zömében olyan munkahelyek, amelyek diplomás, több nyelven beszélő fiatalokat várnak, és ez azért is fontos, mert lehetővé teszik, hogy a frissen végzett egyetemisták a szülőváro­sukban, de legalább az országon belül maradjanak, miközben nemzetközi karriert építenek. Bár még mindig Budapest az első számú céldestináció az SSC-k számára, a vidéki nagyvárosok infrastruktúrája, munkaerőpiaci helyzete követi a trendeket, ezért például Debrecen, Pécs, Szeged, Székesfehérvár, Miskolc és Nyíregyháza is egyre több SSC-nek ad otthont – mondta a Világgazdaságnak Moldoványi Kinga, a KYAT Group SSC Heroes üzletágának vezetője. Hozzátette, hogy a szektor bővülésének hatására egyre jobban felértékelődik a továbbképzés szerepe a vállalatoknál. Az újfajta szakértelmet igénylő pozíciók esetében valószínűleg érdemes lesz saját, belső munkaerőt kiképezni. A tapasztalatot nem vagy kevésbé igénylő feladatkörökre pedig nagyobb eséllyel pályáznak a friss diplomások. Arra is lehet számítani, hogy egyre több külföldi, uniós munkavállaló érkezik Magyarországra. A már jelenleg is az SSC-kben dolgozó nemzetköziek aránya 16–20 százalék közé tehető.

A szektor vállalatai a nyitott pozíciók esetében már egymással versengenek a szakemberekért, és ez kiemelten igaz a ritka nyelv ismeretét igénylő munkaköröknél és az IT területein. A átalakulása jelentős terheket ró a nagyvállalatokra, ezért különösen nagy figyelmet fordítanak nemcsak a tehetséges munkaerő megszerzésére, hanem a megtartására is. Részben ennek tudható be, hogy az SSC-k az átlagnál magasabb fizetést adnak a munkavállalóknak, és ez tovább növekedhet a következő években főleg azoknál, akik folyamatosan képezik magukat. A magas fizetések mellett a vállalatoknak egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a munkakörnyezetre és a további juttatásokra is. „A Kinnarps, a KYAT Group és az SSC Heroes közösen végzett kutatásából egyértelműen kiderül, hogy a megkérdezett munkavállalók mindössze 25 százaléka váltana állást jobb fizetésért. A 75 százalékuknál egész más szempontok domináltak, ami mutatja, hogy a hűséget nem feltétlenül lehet megvásárolni” – értékelt Moldoványi Kinga.

Szerinte az elismerés, a rugalmasság és az érdekes feladatok a foglalkoztatottak fontos elvárásai, a munkavállalók pedig már a komplett csomagot nézik a munkáltatóknál. A korszerű munkakörnyezet kialakítása a vállalati kultúra, az irodai környezet, a digitális eszközpark és a cég brandjének harmonikus összehangolásában teljesedik ki.

hipa SSC Magyarország szolgáltatóközpontok
Ezek is érdekelhetik