Több mint 130 szolgáltató központ (SSC) működik jelenleg Magyarországon, amelyek csaknem 60 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. A szektor vállalkozásainak több mint 80 százaléka veszi igénybe magyar beszállítók szolgáltatásait, amelyekre egy vállalat évente átlagosan 250 millió forintot költ. A leggyakrabban keresett szolgáltatás a pénzügy és számvitel, az ingatlanfejlesztés, az informatika és telekommunikáció, a PR és marketing, az HR és tréning, a logisztika, valamint az utaztatás és a rendezvényszervezés. Az SSC-k száma folyamatosan növekszik, a szektor vállalatainak 75 százaléka tervez további bővülést.
Tavaly a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) tizennégy szolgáltatóközpont-beruházásról állapodott meg, ami nagyjából 2500 új munkahelyet jelent. Ésik Róbert, a HIPA vezérigazgatója korábban lapunknak elmondta: az SSC-k zömében olyan munkahelyek, amelyek diplomás, több nyelven beszélő fiatalokat várnak, és ez azért is fontos, mert lehetővé teszik, hogy a frissen végzett egyetemisták a szülővárosukban, de legalább az országon belül maradjanak, miközben nemzetközi karriert építenek. Bár még mindig Budapest az első számú céldestináció az SSC-k számára, a vidéki nagyvárosok infrastruktúrája, munkaerőpiaci helyzete követi a trendeket, ezért például Debrecen, Pécs, Szeged, Székesfehérvár, Miskolc és Nyíregyháza is egyre több SSC-nek ad otthont – mondta a Világgazdaságnak Moldoványi Kinga, a KYAT Group SSC Heroes üzletágának vezetője. Hozzátette, hogy a szektor bővülésének hatására egyre jobban felértékelődik a továbbképzés szerepe a vállalatoknál. Az újfajta szakértelmet igénylő pozíciók esetében valószínűleg érdemes lesz saját, belső munkaerőt kiképezni. A tapasztalatot nem vagy kevésbé igénylő feladatkörökre pedig nagyobb eséllyel pályáznak a friss diplomások. Arra is lehet számítani, hogy egyre több külföldi, uniós munkavállaló érkezik Magyarországra. A már jelenleg is az SSC-kben dolgozó nemzetköziek aránya 16–20 százalék közé tehető.
A szektor vállalatai a nyitott pozíciók esetében már egymással versengenek a szakemberekért, és ez kiemelten igaz a ritka nyelv ismeretét igénylő munkaköröknél és az IT területein. A munkaerőpiac átalakulása jelentős terheket ró a nagyvállalatokra, ezért különösen nagy figyelmet fordítanak nemcsak a tehetséges munkaerő megszerzésére, hanem a megtartására is. Részben ennek tudható be, hogy az SSC-k az átlagnál magasabb fizetést adnak a munkavállalóknak, és ez tovább növekedhet a következő években főleg azoknál, akik folyamatosan képezik magukat. A magas fizetések mellett a vállalatoknak egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a munkakörnyezetre és a további juttatásokra is. „A Kinnarps, a KYAT Group és az SSC Heroes közösen végzett kutatásából egyértelműen kiderül, hogy a megkérdezett munkavállalók mindössze 25 százaléka váltana állást jobb fizetésért. A 75 százalékuknál egész más szempontok domináltak, ami mutatja, hogy a hűséget nem feltétlenül lehet megvásárolni” – értékelt Moldoványi Kinga.
Szerinte az elismerés, a rugalmasság és az érdekes feladatok a foglalkoztatottak fontos elvárásai, a munkavállalók pedig már a komplett csomagot nézik a munkáltatóknál. A korszerű munkakörnyezet kialakítása a vállalati kultúra, az irodai környezet, a digitális eszközpark és a cég brandjének harmonikus összehangolásában teljesedik ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.