Folyamatosan és biztonságosan üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – erről a Budapest Airport Zrt. nyilatkozott a Világgazdaság érdeklődésére. Lapunk azért kereste meg a társaságot, mert felröppent olyan híresztelés, hogy a koronavírus miatt a nemzetközi közúti közlekedés szigorítása után felfüggesztik a ferihegyi működést is. Erre vonatkozó kérdés az operatív törzs szombati sajtótájékoztatóján is elhangzott, Lakatos Tibor, az ügyeleti központ vezetője úgy reagált, hogy a repülőtér bezárása nincs napirenden. A vonatkozó intézkedések értelmében jelenleg a Kínából, Dél-Koreából, Iránból, Olaszországból és az Izraelből érkező külföldiek nem léphetnek Magyarország területére. Ezekből az államokból valamennyi közvetlen járatot felfüggesztették a budapesti destinációt is kínáló légitársaságok, illetve, mivel az Egyesült Államokban harmincnapos beutazási tilalom lépett életbe Euró-
pára vonatkozóan, a magyar fővárosból az USA-ba direkt útvonalon közlekedő gépek sem szállnak fel.
Ferihegyről rendes körülmények között körülbelül 130 város 150 repülőtere érhető el menetrend szerinti járattal, a repülőteret 43 légitársaság használja egyre több korlátozással. A fapados Wizz Air és a Ryanair jelenleg valamennyi Budapestről és Budapestre induló olaszországi járatát szünetelteti. A Wizz Lengyelországba se repül, és Oslóba se. A lengyel Lot szintén kivette a menetrendjéből a norvég fővárost, illetve a már említett okokból New Yorkot is, de Szöulba, Londonba, Varsóba és Krakkóba sem közlekedik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. A kínai Air China, a Hainan Airlines és Shanghai Airlines már februártól törölte a budapesti járatait.
Mindezek következményeképp
nem meglepő, hogy az állami légi navigációs szolgáltató, a HungaroControl (HC) arról számolt be: jelentős visszaesés kezdődött meg a légi forgalomban. A tavalyi összesítés szerint átlagosan naponta mintegy 170 gép fordult meg a kifutókon. Az idei adatok azt mutatják, hogy először március 9-én történt csökkenés a ferihegyi repülőtér le- és felszálló forgalmában az előző évi, hasonló bázishoz képest. Ezen a napon tíz géppel kezeltek kevesebbet, március 10-én már 19-cel, ez mintegy 7 százalékos visszaesés. A gépmozgások mérséklődése múlt szerdán és csütörtökön is folytatódott: 20, illetve 13 járattal regisztráltak kevesebbet a légiforgalmi irányítók. A múlt héten összességében 10 százalékos esés történhetett, ez a héten akár meg is duplázódhat. Negatív tendenciát mutat a Magyarország légterén áthaladó repülőgépek száma is. Ebben januárban csaknem háromezres, 6 százalékos mínusz állt be az egy évvel korábbihoz viszonyítva, februárban pedig további 3 százalékkal esett a mutató. A HC 2018-ban és 2019-ben is egymillió repülőgépet irányított a magyar légtérben.
A Budapest Airport jelezte lapunknak, hogy míg a járatok felfüggesztéséről a légitársaság, a beutazás felfüggesztéséről a hatóság dönt, a közlekedést érintő egyéb speciális intézkedésről – ilyen a reptér működésének beszüntetése is – az operatív törzs rendelkezik. Részleteket nem közöltek, de azt elmondták, hogy az utasszámban (tavaly csaknem 16,2 millió utast fogadott Ferihegy) drasztikus csökkenést tapasztalnak. A februári adatokban ennek még nincs nyoma: 1,11 millió érkező és induló utas fordul meg a terminálokon, 14,5 százalékkal haladva meg a tavalyi második hónap hasonló adatát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.