BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyelőre nyitva marad a Budapest Airport

A Budapest Airport februári forgalmi statisztikáiban még nyoma sem volt a koronavírusnak. A múlt héten viszont már a járvány hatására negatív pályára állt a mozgásszám.

Folyamatosan és biztonságosan üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – erről a Budapest Airport Zrt. nyilatkozott a Világgazdaság érdeklődésére. Lapunk azért kereste meg a társaságot, mert felröppent olyan híresztelés, hogy a koronavírus miatt a nemzetközi közúti közlekedés szigorítása után felfüggesztik a ferihegyi működést is. Erre vonatkozó kérdés az operatív törzs szombati sajtótájékoztatóján is elhangzott, Lakatos Tibor, az ügyeleti központ vezetője úgy reagált, hogy a repülőtér bezárása nincs napirenden. A vonatkozó intézkedések értelmében jelenleg a Kínából, Dél-Koreából, Iránból, Olaszországból és az Izraelből érkező külföldiek nem léphetnek Magyarország területére. Ezekből az államokból valamennyi közvetlen járatot felfüggesztették a budapesti destinációt is kínáló légitársaságok, illetve, mivel az Egyesült Államokban harmincnapos beutazási tilalom lépett életbe Euró-

pára vonatkozóan, a magyar fővárosból az USA-ba direkt útvonalon közlekedő gépek sem szállnak fel.

Ferihegyről rendes körülmények között körülbelül 130 város 150 repülőtere érhető el menetrend szerinti járattal, a repülőteret 43 légitársaság használja egyre több korlátozással. A fapados Wizz Air és a Ryanair jelenleg valamennyi Budapestről és Budapestre induló olaszországi járatát szünetelteti. A Wizz Lengyelországba se repül, és Oslóba se. A lengyel Lot szintén kivette a menetrendjéből a norvég fővárost, illetve a már említett okokból New Yorkot is, de Szöulba, Londonba, Varsóba és Krakkóba sem közlekedik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. A kínai Air China, a Hainan Airlines és Shanghai Airlines már februártól törölte a budapesti járatait.

Mindezek következményeképp

nem meglepő, hogy az állami légi navigációs szolgáltató, a Hungaro­Control (HC) arról számolt be: jelentős visszaesés kezdődött meg a légi forgalomban. A tavalyi összesítés szerint átlagosan naponta mintegy 170 gép fordult meg a kifutókon. Az idei adatok azt mutatják, hogy először március 9-én történt csökkenés a ferihegyi repülőtér le- és felszálló forgalmában az előző évi, hasonló bázishoz képest. Ezen a napon tíz géppel kezeltek kevesebbet, március 10-én már 19-cel, ez mintegy 7 százalékos visszaesés. A gépmozgások mérséklődése múlt szerdán és csütörtökön is folytatódott: 20, illetve 13 járattal regisztráltak kevesebbet a légiforgalmi irányítók. A múlt héten összességében 10 százalékos esés történhetett, ez a héten akár meg is duplázódhat. Negatív tendenciát mutat a Magyarország légterén áthaladó repülőgépek száma is. Ebben januárban csaknem háromezres, 6 százalékos mínusz állt be az egy évvel korábbihoz viszonyítva, februárban pedig további 3 százalékkal esett a mutató. A HC 2018-ban és 2019-ben is egymillió repülőgépet irányított a magyar légtérben.

A Budapest Airport jelezte lapunknak, hogy míg a járatok felfüggesztéséről a légitársaság, a beutazás felfüggesztéséről a hatóság dönt, a közlekedést érintő egyéb speciális intézkedésről – ilyen a reptér működésének beszüntetése is – az operatív törzs rendelkezik. Részleteket nem közöltek, de azt elmondták, hogy az utasszámban (tavaly csaknem 16,2 millió utast fogadott Ferihegy) drasztikus csökkenést tapasztalnak. A februári adatokban ennek még nincs nyoma: 1,11 millió érkező és induló utas fordul meg a terminálokon, 14,5 százalékkal haladva meg a tavalyi második hónap hasonló adatát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.