BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős a gépesítési kedv az építőiparban

Az előre jelzettnél jobban indult az év az építőgépek piacán, amelynek idei forgalma, ha nem is dönti meg az előző évi rekordját, de nem is marad el tőle számottevően. Ám a szállítási határidőket átírja, hogy akadozik a szükséges alkatrészek kínai gyártása.

A z erre az évre várt 15-20 százalékos árbevétel-csökkenés helyett csak 10 százalékossal számol az építőgép-kereskedelmi piac meghatározó hazai szereplője, a Terra Hungária Építőgép Kft. Igaz, a tavalyi rekordév magasra tette a lécet – tájékoztatta a Világgazdaságot a társaság ügyvezető igazgatója, Varga Ákos. A feltételezettnél kedvezőbb februári forgalom miatt viszont az igazgató optimista: mivel a partnereik részt vehetnek egy-két nagyobb projektben, beindultak a gépeladások is. Folytatódnak az

autópálya-építések, készül Eger felé az M3-as leágazás, továbbá az M4-es és az M44-es út, megindult a tereprendezés a BMW-gyár számára, és hamarosan épül a vasút is.

Az angliai JCB gépeit forgalmazó, ausztriai Terra Holding Lengyelország kivételével a régió minden volt szocialista országában működik, Magyarországon például a jogelődjét is beleszámítva már 25 éve. Tavaly több mint 300, az utóbbi három évben pedig több mint 700 új földmunkagépet adott el. Emellett használt gépek szervizelésével és javításával, alkatrész-értékesítéssel és gépkölcsönzéssel is foglalkozik. Kölcsönöz gépet a Terra Holdingba tartozó testvércége, a ProfiRent is. A Terra Hungária Építőgép Kft. tavaly körülbelül 10 milliárd forintos forgalmat ért el a nem végleges adatok szerint, míg 2018-ban még 7,3 milliárdot. A növekedést alapvetően az építőipar erős teljesítménye táplálta Varga Ákos magyarázata szerint. A bevétel jelentős hányada az új gépek eladásából, a több mint 500 millió forintos nyereség döntő része azonban az üzemben lévő gépek folyamatos szervizeléséből és javításából származott. A szerviz megnövekedett feladata miatt a Terra Hungária 20 százalékkal bővítette a dolgozói számát, főként építőgép-szerelőkkel. A szakemberhiány azonban megnehezíti az üres álláshelyek betöltését, ráadásul az új projektek, mint például a debreceni BMW-gyáré, máris tömegesen szívják el a munkaerőt.

A Terra Holdingnak a szigetszentmiklósi központján kívül Nyíregyházán, Szegeden, Pécsett és Szombathelyen van telephelye. Jelenleg 65 dolgozója van, és az igazgató közlése szerint minden korábbinál nagyobb energiát fektet a munkafeltételek javításába. Ennek részeként új céges autókat, szerszámokat és IT-eszközöket szerez be, valamint ingyen kínál angolnyelv-oktatást a dolgozóinak. A Terránál, mint egy angol cég márkaképviseleténél, az angol a vállalaton belüli kommunikáció nyelve.

A Brexit várhatóan nem, de a koronavírus-járvány miatt akadozó kínai alkatrészgyártás már a közel­jövőben érinti az építőgép-kereskedelmet is. Jellemzően a szállítási határidők változhatnak, ha nem tudják időben készre szerelni az új gépeket – mondta az igazgató. Idei nagy kérdőjel az euró-forint árfolyam változása is, amit hosszú távon beáraz ugyan a piac, de a hirtelen és jelentős forintgyengülés átírhatja a megrendeléseket. Varga Ákos közölte, hogy a cége euróban adja meg az árait, ám az aktuális árfolyamon számolnak el, és nem biztos, hogy a vevő költségvetése elbírja, ha egy százezer eurós munkagép másfél, kétmillió forinttal drágul. Még nem jellemző, de már volt visszamondás, és vásárlásokat is halasztottak el annak reményében, hogy később erősödik a forint.

A Terra Hungária árbevétele

10

milliárd forint volt

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.