Minden szereplőt súlyosan érint a turizmusban a világjárvány, és az ágazati szereplők veszteségeire sokféleképpen lehet reagálni, de érdemben csak akkor, amikor már tudható, hogy kit és milyen kár ért, és látszik a kompenzálás optimális eszköze is – véli Bódis Gábor egyetemi oktató, a Hungary NEXT ország-márka-műhely vezetője. A normális kerékvágásba való visszatéréshez – a turisztikai szakember szerint – minimum hat hónapra lesz szükség, és még akkor sem tudja majd mindenki egyformán felvenni a tempót, és nem mindenki fog hasonló kondícióban visszatérni a startvonalra, de ennyi idő a regenerálódáshoz általánosságban kell. Előremutató javaslatokat adni a szakmának ebben a helyzetben nehéz, de nincs más hátra, mint előre, már most el kell kezdeni készülni a járvány utáni időkre – véli Bódis Gábor. Mindenekelőtt el kell érni, hogy a vendégek ne lemondják, hanem csak átütemezzék szállásfoglalásukat, amivel ők nem járnak rosszul, viszont nagyban segítik az ágazat majdani regenerálódását. Mindezen túl, akárcsak a bezárt színházakat a vissza nem váltott jegyeikkel támogató nézőkről, az átütemezett utazásokról is beszélni kell mint pozitív példákról.
Később válik rendkívül fontossá a turisztikai szolgáltatók jelenlegi hozzáállása a dolgozókhoz – figyelmeztet Bódis Gábor, hangsúlyozva, hogy az alkalmazottak elküldését csak végszükség esetén tartja elfogadhatónak, és akkor is méltányos módon, hiszen a mostani helyzetben mindenki egyformán vesztes. Ha majd újraindul a turizmus, nehezen találhatnak új embereket azok, akik most első lépésként és üres kézzel küldték el a céghez mindvégig lojális embereket. A jövőbeni sikerekbe most lehet befektetni időt, kellő energiát, és a marketing területén is el kell végezni a mindeddig halogatott karbantartásokat, a folyamatok tisztítását. A Hungary NEXT ország-márka-műhely szakembergárdája most ráadásul térítésmentesen segít, az adott cégre, desztinációra szabja javaslatait.
A piac fontos szereplője a működési kereteket kijelölő szabályozórendszer, ideértve a törvénykezési munkát és a Magyar Turisztikai Ügynökséget is, amelynek mielőbb válaszreakciót kell találnia a jelenlegi elképzelhetetlen veszteségekkel járó helyzetre – mondja a szakember. Ausztriában négymilliárd eurós mentőcsomagot kap a turizmus, Magyarországon egyelőre egymilliárd eurós vis maior keretről hangzott el (lapunkban) bejelentés, de ez csak a kezdeti lépés, a többi még nem ismert. Ami biztosra vehető, az a nyári csúcsforgalom elmaradása. A következő öt-hat hónapban lehetőség lesz a vállalkozások és turisztikai fogadóterületek menedzsmentszervezetei, illetve az önkormányzatok körében a gyenge pontnak számító honlapok és minden kommunikációs felület fejlesztésére, rendbetételére. Lépéselőnybe kerülnek, akik ezt jól használják ki. Most össze lehet hangolni a városkártyákat és az információs rendszereket, mindezt országosan össze lehet kötni és a látogatók számára feldolgozhatóan tálalni. Az egyes látogatócsoportok közötti jelentős átfedés idejétmúlttá tette a jegyek árazásában is alkalmazott, kizárólag demográfiai alapon definiált kategóriákat. A kínálat sem egyértelműen testre szabott például a 65 pluszos, de trendi kerékpáros turistáknak nem kínálnak a valós igényekhez igazodó konstrukciókat, egy-két órás úszójegyeket a fürdőkomplexumokban – idézte a javítanivalókat a szakember, aki arra biztatja a vállalkozásokat, hogy ne csak a holnapra, hanem már a holnaputánra is készüljenek, és töltsék minél hatékonyabban a következő heteket.
Jövőképcsiszolás
Ötpontos javaslatcsomagot dolgozott ki a Hungary NEXT turisztikai tanácsadó teamje az ágazat irányítói számára. Ebben az információmenedzsment, a látogatómenedzsment, a minőségbiztosítás és egy-egy mintaterület kijelölése szerepel a helyi és a nemzeti kommunikációs stratégia összekapcsolásával. A mintaterületeken értéklánccá kell összefűzni a helyi kínálatot, ez ma még az olyan népszerű desztinációknál, mint a Balaton és a Dunakanyar sem működik jól. A mostanában felszabaduló humán erőforrás és szellemi kapacitás kihasználása egyértelműen segítené a turisztikai ágazat kommunikációjában és marketingtevékenységében meglévő rések szűkítését. | vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.