BUX 53,121.9
+1.10%
BUMIX 4,344.07
-0.18%
CETOP20 2,499.93
+0.11%
OTP 17,980
+1.32%
KPACK 8,500
+2.41%
-2.78%
0.00%
+0.52%
-0.45%
ZWACK 16,500
-1.20%
0.00%
ANY 1,550
-1.59%
RABA 1,360
-1.45%
+2.06%
+1.07%
-0.59%
-0.40%
0.00%
-3.49%
+2.35%
+1.49%
+0.70%
OTT1 149.2
0.00%
+0.43%
MOL 2,660
+1.37%
-0.33%
ALTEO 2,310
-1.70%
0.00%
-1.19%
EHEP 1,690
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
+0.28%
-0.12%
-1.74%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
-5.36%
-2.83%
+0.62%
-2.95%
-1.34%
NUTEX 15.74
+1.55%
GOPD 12,900
+1.57%
OXOTH 4,610
+0.22%
+4.67%
NAP 1,807
+2.32%
0.00%
+3.33%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Európában egymillió autó felett jár a veszteség

Ingyenhitelekkel és árengedményekkel vadásznak online vásárlókra a detroiti óriások.

Az autóiparban legalább 1,11 millió fizikai munkát végző dolgozó esett ki a munkából Európában a járvány következményeként. Számuk lényegesen már aligha nő, hiszen néhány kisebb manufaktúrát leszámítva leállt a sok országban a gazdaság motorját képező szektor. A 27 uniós tagállamban és az Egyesült Királyságban rajtuk kívül még 2,6 millióan vesznek részt a termelésben beszállítói oldalról, vélhetően döntő részük most is otthonában tölti a vesztegzár idejét. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) március végi összesítése szerint a vírus terjedése elleni védekezés jegyében leállított gyárakban normális esetben 1,22 millió jármű készült volna el. A legnagyobb kiesés az autóipar európai fellegvárát, Németországot éri, ahol 359 ezer autós a veszteség, ez a teljes mennyiség 30 százaléka.

Fotó: Alexei Danichev / Sputnik / AFP

Az autógyártóktól folyamatosan érkeznek a kényszerleállás idejét meghosszabbító jelentések,

az iparág lobbiszervezete is home office-ban dolgozik, brüsszeli irodája bezárt. Az ACEA mind nemzeti, mind összehangolt uniós szinten jelentős mértékű támogatást kér a kormányoktól, a fő cél a foglalkoztatás biztosítása és a termelés szintjének fenntartása. Egyik sem lesz egyszerű. Emlékezetes, hogy

a 2008-as válság idején a bankszektor mellett a járműgyártás szenvedte el a legsúlyosabb károkat, és hosszú évekbe telt, mire a szektor talpra tudott állni.

Ehhez világszerte államilag támogatott roncsautó-programok is kellettek, ilyen időkben a kereslet élénkítése alapvető a tartós fogyasztási cikkek vásárlását halogató emberek megnyeréséhez. Igaz, még rövid idő telt el a járvány kirobbanása óta, de semmi garancia nincs arra, hogy ez a válság nem lesz hosszabb és súlyosabb az előzőnél. Az ACEA konkrét javaslatait még nem ismertette a nyilvánossággal, de jelezte, hogy a beszállítók és a kereskedelmi hálózat érdekében is fellép.

Amerikában a 2200 dolláros gazdaságtámogatási csomagból biztosan részesedni fognak az autógyártók, amelyek enélkül – ha így folytatódik – hamar kifutnak a készpénzből. Az utánpótlásnak híján lesznek, ha a gyatra eladási statisztikákat nézzük. Az első negyedévben a piacvezető General Motors (GM) 7, a Fiat Chrysler (FCA) 10, a Nissan pedig 27 százalékkal kevesebb járművet értékesített, mint tavaly ilyenkor. Havi bontást nem közöltek, de a márciusi zuhanás brutális lehetett, ha a Toyota 37 és a Hyundai 43 százalékos mínuszát vesszük alapul. A forgalmat egyfelől online megoldásokkal, másfelől jelentős árengedményekkel és hétéves futamidejű kamatmentes hitelekkel próbálják élénkíteni – írja a Reuters. A GM egyre népszerűbb Shop, Click, Drive programja keretében próbaútra nincs ugyan lehetőség, de a kiválasztott és online kamerával megszemlélt autót feltankoltan házhoz viszik, ahogy a FCA-nál is.

Kapcsolódó cikkek